Sida 1 av 2

Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 18 jun 2010, 16:36
av Åkarns Kalle
Här följer en liten historik om Kalle Johanssons Åkeri i Gnarp
som Jerker Brodén skrivit i boken "Profiler & Nostalgi" jag har utelämnad några rader samt ändrat och lagt till gällande platser.

Såhär skriver Jerker i kapitlet om Kalle

Karl Johansson Gnarp *1906 +1988

Kalles kiosk i Röde var samlingsplatsen för ungdomar i alla åldrar
Där träffades man, köpte godis och pratade om allt och inget.

Det Kalle var mest känd för utanför Gnarps gränser var nog åkeriet han
Han startade som 21åring år 1927.

Han växte upp i byn Gryttje i Gnarp där hans mor drev livsmedelsbutik.
Motorer och bilar var ett övergripande intresse redan i unga år han fick som 12åring pröva att köra. En av hans läromästare i bilkörning var hans morbror
Slaktaren och åkaren John Johansson i grannbyn Tjärnvik.
Honom fick Kalle ofta följa med vid köttleveranser till Sundsvall.
Han uppvisade tydligen goda egenskaper i bilkörning då länsman Blombergsson
Utfärdade kompetensbevis till honom som då gällde att köra bil inom Gnarp redan då Kalle var 13 år.

Sin bana som professionell chaufför började han som anställd hos en åkare i
Gränsfors under åren 1924-1927. Hos honom körde Kalle en sorts kombibil.
På vardagarna var lasten bland annat tunnor från en emballagefabrik i Jättendal
Till Hudiksvall. När det blev helg (Söndag) lyfte man på en typ av hytt på flaket
Och då brukades bilen för personbefordran.

Den egna rörelsen byggde han upp i Röde i Gnarp och som den store entreprenör han var blev den både omfattande och mångfasetterad.

I mitten av 30-talet byggdes det stora garage och verkstadsbyggnaden som ingick i åkeriverksamheten.
Pensionatet blev klart 1937 där hans fru Anna hade huvudansvaret för verksamheten.

Macken som sålde produkter av fabrikat ESSO kom som nästa anläggning och slutligen kioskrörelsen i början av 40-talet.
Till åkerirörelsen hörde förutom lastbilar av större och mindre typer även grävmaskin men där ingick även tjänsten att sälja och transportera grusmaterial.

En av åkeriets bilar torde inte ha fått göra några långa utfärder eftersom den from 1935 vid behov skulle vara tillgänglig som brandbil.
Det gick då till så, att i brandstationen fanns en ”låda” upphängd som var utrustad för att nyttjas vid bränder och för befordran av brandmännen.
När larmet gått åkte bilen till brandstationen där lådan skyndsamt firades ner
Och sattes fast på flaket, sedan var det bara att ”tuta och köra” fram till brandplatsen.

Bilen köptes senare in av brandförsvaret år 1938 för 2200:- och den nyttjades
Därefter med funktion som enbart brandbil ända fram till år 1952

En av Kalles troligen många och mer udda arbetskrävande perioder var nog under andra världskriget när han hade fyra st. lastbilar i trafik på sträckan
Petsamo-Rovaniemi-Haparanda.

Styckegodshantering var nog den största delen i åkeriets verksamhet men dagliga turer till och från Sundsvall, Hudiksvall och Bergsjö.

Från 1947 när mejeriet i Gnarp upphörde blev mjölktransporterna till Sundsvall
En väsentlig del i verksamheten.

Åkeriet om än i mindre omfattning drev Kalle under återstoden av sin levnad
Han avled år 1988 då 82 år i sviterna efter en trafikolycka.


Mer om Kalle Johansson kommer troligen senare

/Kalle

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 18 jun 2010, 17:15
av Sudde52
Mycket intressant! Ser fram mot mera :D

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 18 jun 2010, 22:09
av Stellan
Verkligen trevlig och intressant läsning, och även jag ser fram mot mer av samma vara :wink:
Jag själv håller ju på med att försöka bena ut Bilspeditions historia, och har väl ett bra tag kvar innan man kan sammanställa något. Men det är otroligt intressant att få en mental bild av hur företag uppstår och utvecklas, dessutom så är det inte så fysiskt ansträngande :P

/Stellan

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 18 jun 2010, 23:32
av Lars-Gunnar
Ja, håller med. De här Petsamokörningarna var en källa till glädje men även slit då de fick väl så bra betalt. Vi hade en hemma hos oss i byn som hade åkerirörelse tidigt och fick körning på Rovaneimi och när det var över hade han råd att köpa en 2-axlig S-V tidigt på 50-talet.

Lars-Gunnar :)

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 04 mar 2015, 22:58
av Åkarns Kalle
Lite mer om Kalle Johansson

[attachment=1]Kopia av Nisse Ö.jpg[/attachment]
[attachment=0]Nisse Ö på fotsteget till en gråröd 110.jpg[/attachment]

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 06 mar 2015, 00:11
av Åkarns Kalle
Ja....

[attachment=0]Kalle J 1988 002.jpg[/attachment]

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 09 mar 2015, 21:57
av Per Thomson
Tackar, tackar, intressant! :D

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 18 jan 2019, 21:50
av Åkarns Kalle
[attachment=0]SCAN0004.PDF[/attachment]

Ska enl. uppgift vara från Petsamotrafiken.....

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 18:47
av Per Thomson
ScanRot.jpg
ScanRot.jpg (315.48 KiB) Visad 19646 gånger

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 18:54
av Åkarns Kalle
Tack Per.

Ska väl försöka scanna in fler bilder.....

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 19:09
av Kjell T
Intressanta bilder!

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 19:10
av Åkarns Kalle
Näe du Per jag får inte in bilderna i inlägget men men.........

Då var det slut på bilder från Kalle Johanssons Åkeri för denna gång..........får se om jag kommer över några fler......

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 21:11
av Per Thomson
Bild på Scania-Vabis tagen på åkeriet här syns även essopumpen.

Scan0006.jpg
Scan0006.jpg (332.8 KiB) Visad 19631 gånger

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 21:15
av Per Thomson
Ivar Belin med mjölkbilen även det en Scania-Vabis som vi diskuterat förr.......

Scan0007.jpg
Scan0007.jpg (270.03 KiB) Visad 19629 gånger

Re: Karl Johansson Åkeri Gnarp

InläggPostat: 19 jan 2019, 21:21
av Per Thomson
Ännu en Scania-Vabis mjölkbil även denna gång Ivar Belin samt Ivar Lind
bilden troligen tagen i Myre Njurunda.

Scan0008.jpg
Scan0008.jpg (413.68 KiB) Visad 19627 gånger