Sida 1 av 2

Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 04 maj 2010, 09:22
av Regenten
Hejsan!

Hittade en bild i mitt arkiv från gården hos Kristianstad ThermoTransport. Dessa bilar är väl inte okända för någon :wink:

Bilen, en Scania Vabis LBS76s av 1965 års modell gick främst på lokallinje, Kristianstad-Malmö.

Bilden är tagen 1967.

Hälsningar Jonas :)

Bild

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 07 maj 2010, 08:32
av Per Thomson
Verkligen fin bild, intressant också att det är "långboggie" på trailern vilket började införas vid den här tidpunkten. 17,5 ton blev det tillåtna boggietrycket i stället för 16 ton för en kortboggie på den tiden (§54). Ystad-skåpet bärs säkert av ett Rynge-chassie. Ekipaget är mycket tilltalande estetiskt. Totallängden är förmodligen endast 15 m för att man skulle kunna utföra utrikestransporter - trailern är TIR-märkt kan man se av skylten på framgaveln.

Lastförmågan blev dock tyvärr endast ca 10 ton om man hade otur att träffa en svensk polis med måttband, ja så orealistiska bestämmelser hade vi i vårt avlånga land som var så beroende av lastbilstransporter.

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 08 maj 2010, 00:55
av Regenten
Tack för infon, Per :D

Jag gillar också detta ekipage! Stilrent på något sätt. Tror detta exemplar var Thermos enda. Man hade tidigare ett par LS75:or med trailer, dock utan långboggie.

Fler bilder kommer i helgen :D

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 08 maj 2010, 01:16
av Lars-Gunnar
LS75:an var ett mycket tilltalande fordon. Må vara att man måste vara vig som en apa men snygg är den om man jämför med Volvos Titan Tiptops kantiga stil.

På det hela taget så har Scanias konstruktörer lyckats göra mycket tilltalande konstruktioner vid nästan varje modelluppgradering. Vet inte vad de använde sig av för ritare. Italienare?

Lars-Gunnar :)

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 08 maj 2010, 01:21
av Regenten
Lars-Gunnar skrev:LS75:an var ett mycket tilltalande fordon. Må vara att man måste vara vig som en apa men snygg är den om man jämför med Volvos Titan Tiptops kantiga stil.

På det hela taget så har Scanias konstruktörer lyckats göra mycket tilltalande konstruktioner vid nästan varje modelluppgradering. Vet inte vad de använde sig av för ritare. Italienare?

Lars-Gunnar :)


Den vackraste lastbil som har tillverkats 8)

75:an ritades av den kände designer Björn Karlström. Italienerna kom senare. De ritade GPRT (2-serien) modellerna som kom 1980.

Hälsar Jonas :)

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 09 maj 2010, 10:32
av Regenten
Denna bild togs utanför Bilcentrums anläggning i Kristianstad 1964. Bilen torde vara en 63:a, fotstegen på skärmen saknas, men lägg märke till det hemmabyggda staget :) Andra kännetecken på en tidig LB är de höga backspeglarna med en arm och avsaknaden av solskärm. Lägg även märke till den eleganta Bilspeditionsskylten i vitt. Senare hade man Thermos egen i svart med vita bokstäver.

Bild

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 19 jun 2010, 10:37
av olle i skogen
Sista vilan för denna.
Bild

Re: Kristianstad ThermoTransport

InläggPostat: 08 aug 2012, 16:47
av R. van der Hoeven
Regenten skrev:Bild
Hi,
Can anybody assist me with the brand of the Thermo body on this LBS? I know that they produced trailers as well and would like to have the name of tha factory.
Tnx brgds Ron

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 08 aug 2012, 21:19
av Bo Norvinge
Karosserifabriken Ystad (Ystad Karosseri AB).

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 08 aug 2012, 23:44
av Regenten
Bo Norvinge skrev:Karosserifabriken Ystad (Ystad Karosseri AB).


Ja, det stämmer, Bo! HL-symbolen stod väl för grundaren, Henry Larsson.

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 09 aug 2012, 22:13
av Per Thomson
Just the bodywork is prodused by Ystad Karosseri AB.
The chassis for the trailer, that mean the frame construction and mounting of axels, is prodused by Rynge Släp. None of the companies exist today as far as I know.

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 10 aug 2012, 20:39
av R. van der Hoeven
Thank you all for assistance. Due to this info, I have now sufficient details available to enable me to build a scale model of such a trailer.
Thanks a lot,
Brgds Ron

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 13 aug 2012, 08:59
av Per Thomson
I'm loocking forward to follow your work or at least see the result in our special category for models in this forum. :D
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewforum.php?f=37

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 13 aug 2012, 09:56
av R. van der Hoeven
No problem,
Progress on the model can be found overhere:
viewtopic.php?f=37&t=3390&p=38879#p38879
Brgds Ron

Re: Kristianstads ThermoTransport

InläggPostat: 14 nov 2013, 02:10
av Freeze
Lite fler Thermo-bilar. Även en som ser splitt-ny ut.