Kristianstads ThermoTransport

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2013, 09:59

Det skulle vara intressant om någon minns varför man i vissa fall valde GF ekerhjul på framaxlarna?
Kan det ha varit att man lyckades få Scania-Vabis att medge en högre totalvikt?
eller
Det jag har ett svagt minne av, LB76, var att komforten var inte den bästa. S-V menade att fälgarna inte var 100% runda eller så var det fel på däcken är minnesfragment från den tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav lokförare » 14 nov 2013, 22:29

trilexhjulen kom på när man övergick till 12.00.20 i däck
det gick inte att lägga på mer än 7,5 tumms fälgar på
scanian på den tiden det räcker inte för 12.00.20
det behövs 8,0 eller 8.5 tumms fälgar
jag har för mej att det var på bakaxlarna man hade problemet
som senare konstruerades om och det blev möjligt att
lägga på vanliga bredare fälgar
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 15 nov 2013, 09:21

Tack lokförare!
Vad jag minns så var det bara på framaxeln man önskade köra med 12.00x20. Det fanns ingen egentlig önskan att ha denna dimension annat än att få komfortproblemet löst. Ett 12.00x20 däck kostade betydligt mer än ett 11.00x20 som bevisligen hade tillräcklig bärighet, jag tänker på all timmerbilar i Norrland.

För exportmarknaden var det dock viktigt att kunna ha Trilexhjul för hela bilen så det var nog bara för S-V att lösa problemet med bakaxlarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav lokförare » 15 nov 2013, 23:12

jag såg aldrig något annat åkeri som körde med
trilex hjul på vanlig fjärrbil mer än kristianstad
termotransport
det står under en av bilderna att släpet består av
ett ystadskåp byggt på ryngechassi kan vara så
men det är förutsättning att det är beställt
annars byggde ystad egna underreden
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 16 nov 2013, 08:48

lokförare skrev:jag såg aldrig något annat åkeri som körde med
trilex hjul på vanlig fjärrbil mer än kristianstad
termotransport
det står under en av bilderna att släpet består av
ett ystadskåp byggt på ryngechassi kan vara så
men det är förutsättning att det är beställt
annars byggde ystad egna underreden


I någon av Stefan Anderssons kalendrar från ett tidigare år finns en NB88 hemmahörande i Kalmar om jag minns rätt, med ekerhjul. Det var visserligen ett exportchassie. Jag lastade vid ett tillfälle en hel last ekerhjul med fälgar i Schweitz för Volvo. Om du kan få fram mer fakta kring Kristiansstad Thermotransport och ekerhjul vore det intressant.

Att Ystad byggde egna underreden visste jag inte, då har jag lärt mig lite till. Man har alltid benämn den boggie-typen för Rynge boggie, därför kanske jag felaktigt har utgått från att Rynge tillverkat chassiet?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav lokförare » 16 nov 2013, 22:06

de styrbara trailrarna var chassit från rynge
trilexhjul har jag sett på utländska bilar
men de har aldrig varit populärt i sverige
när det gäller däcksstorleken så tänkte jag
på de heta diskutiner som var i mina hemtrakter
jag är sydhalläning det var ett starkt scaniafäste
min pappa körde volvo
han köpte 2st F88:or och ett nytt släp år 1965
de beställde han med 12.00 i däck på både
bilarna och släpet
det var mycket påpekande att det inte behövdes
från scania åkarna
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2013, 12:23

Mycket intressanta uppgifter Lokförare, tack!
Vad för typ av transporter utförde din far?

Lite OT:
Min FB88 fick jag levererad mars/april 66 och jag testade 12.00x20 fram men minns att det gjorde ingen skillnad i komfort. Däremot att flytta vändskivan bakåt samt justera framfjädrarna mjukare gjorde susen. Beslutade den operationen efter ett verifierande brev från Volvo Lastvagnar som baserades på studier i USA. Tappade ett ton lastförmåga på papperet visserligen.
S-V LB76:orna som trailerdragare var hemska mins jag (Europatrailer). Man studsade som en pinpong-boll mellan förarstol och hyttak. Ävenså den torped Titan dragaren som jag körde hos Heidmarks var hemsk. Vid tiden för den Titanen hade Volvo inte lika kunskap om detta problem som de några år senare redogjorde i sitt brevsvar till mig, utan de talade om egensvängningar i ramen och lade på förstärkningar, men detta ledde inte till någon förbättrad komfort.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav lokförare » 18 nov 2013, 21:12

min pappa körde styckegods
linjebil halmstad -stockholm på bilspedition
våra första F88:or var flakbilar en 2-axlad
och en boggibil de drog båda 3-axlat släp
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2013, 23:05

Ok, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav lokförare » 26 nov 2013, 20:40

jag lade in en fråga till scania om det gick att få
fram den exakta anledningen till att trilexhjul
blev monterade på kristianstad termotransports
bilar
dessvärre hade de ingen förklaring till det innträffade
det ända om ett chassinummer kunde presenteras
vilket blir svårt för bilarna är antagligen exporterade eller
skrotade
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Kristianstads ThermoTransport

Inläggav Per Thomson » 27 nov 2013, 00:01

Bra försök i vart fall. Det hade varit intressant om de kunnat ge tips om någon tidigare anställd som kanske hade kunskap om det som varit.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster