Sida 2 av 6

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 14 mar 2010, 23:06
av Anders Ason
Anders håller med Anders!

Kanon, är även impad av bildernas goda tekniska kvalité.

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 15 mar 2010, 20:14
av Sudde52
Här kommer några bilder till, förmodligen har återförsäljaren Rydbergs Motor tillhandahållit dessa i samband med nåt fordonsköp. Minns att dom äldre förarna berättade att grustrailern hade visats på företaget men chefen avböjde köp pg av förmodat stort däcksslitage....det är ju några stycken på trailern!
grustrailer.jpg
grustrailer.jpg (133.43 KiB) Visad 13432 gånger
dolly.jpg
dolly.jpg (170.54 KiB) Visad 13432 gånger
hällefors.jpg
hällefors.jpg (106.53 KiB) Visad 13432 gånger
Den här kanske någon norröver känner igen?

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 15 mar 2010, 20:24
av Sudde52
Thomas Almèn skrev:Kanonbilder!. Måste ha vart tidigt ute med Laxålås. Dom flesta bilderna ser ut att vara från början/mitten på 60-talet. T.o.m trucken är ju lastbil, (eller ha varit iallafall).

Som sagt, dom var tidiga med laxålås. Tror tom att laxå samarbetade med gjuteriet i utvecklingen, läste i Trailer för många år sen om detta.

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 15 mar 2010, 21:54
av Kjell T
Helt fantastiska bilder. 76:an med grustrailern ser ut att vara från jubileumsåret 1966.

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 15 mar 2010, 22:38
av Anders
Det är helt otroliga bilder du har kommit över Sudde! :D
Riktigt trevligt att du har kunnat dela dem med oss!
Man undrar ju lite vad det kan finnas för bilder liggande i byrålådor och arkivskåp runt om i landet?

Anders

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 15 mar 2010, 23:07
av Stellan
Det som är extra trevligt är att man får lite av historien bakom fotografierna också, att man får ta del av bakgrunden till det som visas. Visserligen säger en bild mer än tusen ord, men med några ord till dem så mångdubblas värdet. :D

/Stellan

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 16 mar 2010, 00:04
av Anders
Kjell T skrev:Helt fantastiska bilder. 76:an med grustrailern ser ut att vara från jubileumsåret 1966.


Kanske är lite fel plats, men slänger ut frågan ändå:
Uppmärksammades 75-årsjubiléet på något annat vis än med det lilla märket i kylargrillen på bilarna? Tänkte om det fanns någon speciell demomålning eller liknande?

Helt OT så blir ju Scania 120 nästa år.

Anders

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 17 mar 2010, 21:06
av Sudde52
Hittade en bild till på "Hälleforsarn", och lite OT en mobilkran modell äldre. Den användes vid elementmontage ända in på 80-talet, fabrikat P&H med den otroliga lyftförmågan på 36 ton...
tipp.jpg
tipp.jpg (98.52 KiB) Visad 13374 gånger
kran.jpg
kran.jpg (151.86 KiB) Visad 13374 gånger

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 17 mar 2010, 21:09
av Stellan
Det är en riktig kulturskatt du delar med dig av här Sudde, verkligen trevligt :D

Att kranen är lite OT bryr jag mig inte om det allra minsta...det är ju en del av vår transporthistoria. Men jag är lite nyfiken på om du vet vad den var byggd på, eller om den var självgående.

/Stellan

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 17 mar 2010, 21:59
av Sudde52
Stellan skrev:Det är en riktig kulturskatt du delar med dig av här Sudde, verkligen trevligt :D

Att kranen är lite OT bryr jag mig inte om det allra minsta...det är ju en del av vår transporthistoria. Men jag är lite nyfiken på om du vet vad den var byggd på, eller om den var självgående.

/Stellan

Den var självgående, tror det satt en volvomotor i chassiet. Det är ju ett amerikanskt märke (som tillverkar kranar fortfarande) men kunder i Europa fick själva bestämma drivlinan. Volvo och Mercedesmotorer var vanligt i sverige fick jag bekräftat av en som spakat maskinen ifråga :)

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 18 mar 2010, 22:28
av Stellan
Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 19 mar 2010, 22:37
av Sudde52
Stellan skrev:Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan

Detta är nog som du säger Stellan, olika koncept för olika tillverkare. Jag har inget svar för det var före min tid i företaget, ska höra lite med "di gamle"...

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 20 mar 2010, 17:22
av Anders
Stellan skrev:Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan


det här är ju en fråga som egentligen skulle förtjäna att utforskas närmare.
Kikade i "Alla våra lastbilar" och i den finns det ju med en Scania hundratrettifemma med en balja som åtmindstone kan räknas som halvrund.

Anders

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 21 mar 2010, 14:23
av Thomas Almen
6145 Lossning av betong vid silobygget liten.jpg
Enligt vad jag fått berättat, så började Atlas med runda baljor 1965. Här är en av Gelleråsen AB`s bilar, en LS 86, med sån balja. Bilderna är förmodligen tagna i slutet av 70-talet.
6145 Lossning av betong vid silobygget liten.jpg (59.85 KiB) Visad 13271 gånger

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

InläggPostat: 21 mar 2010, 14:53
av Anders Ason
Kan det finnas någon annan förklaring än att betongen släppte bättre?