Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Anders Ason » 14 mar 2010, 23:06

Anders håller med Anders!

Kanon, är även impad av bildernas goda tekniska kvalité.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Sudde52 » 15 mar 2010, 20:14

Här kommer några bilder till, förmodligen har återförsäljaren Rydbergs Motor tillhandahållit dessa i samband med nåt fordonsköp. Minns att dom äldre förarna berättade att grustrailern hade visats på företaget men chefen avböjde köp pg av förmodat stort däcksslitage....det är ju några stycken på trailern!
grustrailer.jpg
grustrailer.jpg (133.43 KiB) Visad 20801 gånger
dolly.jpg
dolly.jpg (170.54 KiB) Visad 20801 gånger
hällefors.jpg
hällefors.jpg (106.53 KiB) Visad 20801 gånger
Den här kanske någon norröver känner igen?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Sudde52 » 15 mar 2010, 20:24

Thomas Almèn skrev:Kanonbilder!. Måste ha vart tidigt ute med Laxålås. Dom flesta bilderna ser ut att vara från början/mitten på 60-talet. T.o.m trucken är ju lastbil, (eller ha varit iallafall).

Som sagt, dom var tidiga med laxålås. Tror tom att laxå samarbetade med gjuteriet i utvecklingen, läste i Trailer för många år sen om detta.
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Kjell T » 15 mar 2010, 21:54

Helt fantastiska bilder. 76:an med grustrailern ser ut att vara från jubileumsåret 1966.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Anders » 15 mar 2010, 22:38

Det är helt otroliga bilder du har kommit över Sudde! :D
Riktigt trevligt att du har kunnat dela dem med oss!
Man undrar ju lite vad det kan finnas för bilder liggande i byrålådor och arkivskåp runt om i landet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Stellan » 15 mar 2010, 23:07

Det som är extra trevligt är att man får lite av historien bakom fotografierna också, att man får ta del av bakgrunden till det som visas. Visserligen säger en bild mer än tusen ord, men med några ord till dem så mångdubblas värdet. :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Anders » 16 mar 2010, 00:04

Kjell T skrev:Helt fantastiska bilder. 76:an med grustrailern ser ut att vara från jubileumsåret 1966.


Kanske är lite fel plats, men slänger ut frågan ändå:
Uppmärksammades 75-årsjubiléet på något annat vis än med det lilla märket i kylargrillen på bilarna? Tänkte om det fanns någon speciell demomålning eller liknande?

Helt OT så blir ju Scania 120 nästa år.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Sudde52 » 17 mar 2010, 21:06

Hittade en bild till på "Hälleforsarn", och lite OT en mobilkran modell äldre. Den användes vid elementmontage ända in på 80-talet, fabrikat P&H med den otroliga lyftförmågan på 36 ton...
tipp.jpg
tipp.jpg (98.52 KiB) Visad 20743 gånger
kran.jpg
kran.jpg (151.86 KiB) Visad 20743 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Stellan » 17 mar 2010, 21:09

Det är en riktig kulturskatt du delar med dig av här Sudde, verkligen trevligt :D

Att kranen är lite OT bryr jag mig inte om det allra minsta...det är ju en del av vår transporthistoria. Men jag är lite nyfiken på om du vet vad den var byggd på, eller om den var självgående.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Sudde52 » 17 mar 2010, 21:59

Stellan skrev:Det är en riktig kulturskatt du delar med dig av här Sudde, verkligen trevligt :D

Att kranen är lite OT bryr jag mig inte om det allra minsta...det är ju en del av vår transporthistoria. Men jag är lite nyfiken på om du vet vad den var byggd på, eller om den var självgående.

/Stellan

Den var självgående, tror det satt en volvomotor i chassiet. Det är ju ett amerikanskt märke (som tillverkar kranar fortfarande) men kunder i Europa fick själva bestämma drivlinan. Volvo och Mercedesmotorer var vanligt i sverige fick jag bekräftat av en som spakat maskinen ifråga :)
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Stellan » 18 mar 2010, 22:28

Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Sudde52 » 19 mar 2010, 22:37

Stellan skrev:Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan

Detta är nog som du säger Stellan, olika koncept för olika tillverkare. Jag har inget svar för det var före min tid i företaget, ska höra lite med "di gamle"...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Anders » 20 mar 2010, 17:22

Stellan skrev:Jag har funderat lite på betongkuporna på bilarna. De är ju ganska kantiga, kom den mer runda varianten senare eller var det olika tillverkare som hade olika koncept?

/Stellan


det här är ju en fråga som egentligen skulle förtjäna att utforskas närmare.
Kikade i "Alla våra lastbilar" och i den finns det ju med en Scania hundratrettifemma med en balja som åtmindstone kan räknas som halvrund.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Thomas Almen » 21 mar 2010, 14:23

6145 Lossning av betong vid silobygget liten.jpg
Enligt vad jag fått berättat, så började Atlas med runda baljor 1965. Här är en av Gelleråsen AB`s bilar, en LS 86, med sån balja. Bilderna är förmodligen tagna i slutet av 70-talet.
6145 Lossning av betong vid silobygget liten.jpg (59.85 KiB) Visad 20640 gånger
Bilagor
6144 Lastning av betong liten.jpg
6144 Lastning av betong liten.jpg (72.11 KiB) Visad 20640 gånger
Thomas Almen
 

Re: Nybro Cementgjuteri & Murbruksfabrik

Inläggav Anders Ason » 21 mar 2010, 14:53

Kan det finnas någon annan förklaring än att betongen släppte bättre?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster