Owe Fundins åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Samojeden » 31 mar 2011, 14:21

Hej, kan inte motstå frestelsen att kommentera inläggen om Owe Fundin eftersom just det åkeriet är så intimt kopplat med min barndom. Den korta historien är som följer. Granne med mig och min familj bodde en chaufför som körde för Owe. På grund av sjukdomar i min familj bodde jag i långa perioder hos grannen och hans familj och ett trevligt avbrott i tillvaron var att följa med med lastbilen ut i Europa. Fundin körde bl.a. linje på Gar du Nord i Paris och på dessa turer var jag en högfrekvent passagerare under mitten och slutet av 1970-talet. Jag kommer ihåg de diskussioner som uppstod i samband med den nya ommålningen av åkeriets bilar (som det finns en bild av i forumet) Många tyckte målningen var ful men insåg efter ett tag att den var bra då det var enkelt att känna igen sina åkeri-bröder på vägarna runt om i Europa.

/Samojeden (Samojeden som för övrigt var en chaufför som jag ofta träffade på Travemundefärjan under dessa år, Sune Stalin en annan. Är det någon som kommer ihåg dessa och vem de körde för?)
Samojeden
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mar 2011, 14:24

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Nor1 » 16 apr 2011, 15:13

Bylock & Nordsjöfrakt, nuvarande Rederi AB Transatlantic, har aldrig haft åkeriverksamhet, dom köpte dock Gorthon Line av Bilspedition 1990.

/Stefan
(Aktieägare i Transatlantic)
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Stellan » 19 apr 2011, 21:31

Det var trevligt att läsa om dina Fundinminnen Samojeden, och du får väldigt gärna berätta den långa versionen också om du vill :D

Det kanske är lite fel att snacka om färger med ett svartvitt foto, men man kan ju i alla fall ana färgsättningen :P Innan den nya designen så såg ju Fundins bilar ut som alla andra ASG-bilar, och texten på hyttsidan såg man ju inte så mycket av när man mötte dem på vägarna.

Det sitter något framförbränsletanken som aldrig blev någon storsäljare (tror jag)...någon som kan gissa vad det är? Ni som haft en dylik, och svurit över den får inte svara :mrgreen:

Foto taget 1977
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Skandinaven » 20 apr 2011, 09:59

Är det inte en gasbeholder för kök, Stellan ?
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Stellan » 20 apr 2011, 15:33

Det var 50% rätt :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Bengt Gustafsson » 20 apr 2011, 15:40

Men för kupévärmare?

Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Stellan » 20 apr 2011, 17:39

Japp...och det är den mest misslyckade värmare jag kommit i kontakt med. På vintern när man verkligen ville ha lite extravärme så förblev gasen flytade i och med att flaskan satt ute i vinddraget på ramen. Det innebar i sin tur att värmaren aldrig startade...förrän fram på vårkanten :P Jag har för mig att den hette Thermotron eller något liknande...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Skandinaven » 20 apr 2011, 23:36

Åeh - det är korrekt, jag minns én 141 i mit gamla firm, der ochså havde gasvärmer för vinteren.
Hälsn. Skandinaven
untitledfwf.jpg
untitledfwf.jpg (86.6 KiB) Visad 23244 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Anders Ason » 21 apr 2011, 07:39

och bilen är av årsmodell -73 eller -74.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav herrstina- » 21 apr 2011, 19:52

Bilen är som äldst -74, det var första året lamporna satt i grillen. 1975 var första året för 111.orna.
Thermotronvärmaren var alla utlandschaufförers favorit, rätt använd var det en veritabel guldgruva. Om jag minns rätt rymdes 17 liter brännvin i den extra gastub som monterades i smuggelsyfte.
Som kupévärmare var den väl inte så lyckad, men vem bryr sig? Dessutom är dagens värmare inte heller särslilt driftsäkra.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Skandinaven » 23 apr 2011, 13:04

Stina,- kann man endnu i dag, inte tilverke en kabinevärmer driftsäker ?
På min tiden, kjörde ví båda med Eberspäcer och dom bedra Webasto, vattenkammarfyr.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav herrstina- » 26 apr 2011, 07:48

Skandinaven skrev:Stina,- kann man endnu i dag, inte tilverke en kabinevärmer driftsäker ?
På min tiden, kjörde ví båda med Eberspäcer och dom bedra Webasto, vattenkammarfyr.
Hälsn. Skandinaven


Jodå, det finns bra värmare. Du tänker nog på Webasto 2010, den fungerar som en villapanna och var bra. Idag är Webasto sopor och används i stort sett bara av Volvo där den motsvarar kvaliten på resten av bilen. Övriga tillverkare använder Ebersprächer Hydronic 10 som fungerar ganska bra.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav Thomas Almen » 28 maj 2011, 00:22

Den Södertäljetillverkde bil av 2009 års modell som jag kör, har också en värmare som väl överensstämmer med bilens kvalité, så dom använder förmodligen också Webasto, Stina.... :lol: . Annars hade Webasto gott rykte när Volvo börja använda dom på F 10/12:orna. På dom bilar jag haft med värmare, har dom fått gå året runt, 1 timme på morrn på sommarn, å lite underhåll på hösten. Sällan jag hade problem med dom. På Scanior av o- och 1-serien som gick i Jämtland, å blev utrustade med Ebersprächer, monterades en dragströmbrytare ovanför "värmeluckan" på högersidan. När man ställt uret, skulle knappen dras ut för att värmaren skulle starta. Problemet var bara att när man dessutom öppnade luckan fullt, trycktes knappen in, å bara fläkten startade. Påföljden blev kall bil och tomma batterier.. :evil:
Thomas Almen
 

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav faun v12 » 06 jul 2012, 08:56

Nor1 skrev:Bylock & Nordsjöfrakt, nuvarande Rederi AB Transatlantic, har aldrig haft åkeriverksamhet, dom köpte dock Gorthon Line av Bilspedition 1990.

/Stefan
(Aktieägare i Transatlantic)

Läste en gammal Trailer-tidning från 1991:Bylock och Nordsjöfrakt äger både investment-bolag ,båtar samt Eurotransport som äger Ove Fundins åkeri. I artik eln finns bilder på Eurotransport-bilar med B&N -rederiets flagga. Hela historien om Oves åkeri från mitten av 80-talet till 1991finns på pränt.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Owe Fundins åkeri

Inläggav phillibert » 22 jan 2013, 13:09

Åkeri skapades när Ove köpte "Bananens"bilar i Helsingborg sedan det gick bara uppåt relativ snabbt.Jag kom i bild slut på 1973,körde utrikes,lite överallt.Ove hade då kontor i Hbg i en delad lägenhet med Wåhlbergs Åkeri som körde mycket på Italien.Innan vi flyttade till Arlöv på Timmermansgatan, Ove hade köpt Eurotrans i Vallentuna av Karl-Erik Heidmark,ASG chartrade bilarna.Under en tid i Arlöv byggde Ove nya lokaler och verkstad i Lomma på Järngatan.Bylock och Nordsjöfrakt köpte åkeri i mitten på 80talet om jag minns rätt och Sterner åkeri blev köpt och flyttades till Lomma .Ove hade själv flyttat till Belgien och efter några år Fundins åkeri avveklades,en del bilar blev sålda,resten köpte Transfargo i Malmö som i sin tur sålde några till Skottorps åkeri.
phillibert
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jan 2013, 12:46

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster