Tycho Roberg

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2010, 21:47

Någon som känner till detta speditionsföretag?
Jag vet bara att det ingick i Nordstjänan som ägdes av Axel Johnson-familjerna.
Själv körde jag för detta speditionsföretag under senare delen av 1960-talet.
En annan åkare som också körde för samma spedition var Arne Pettersson från Göteborg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav Stellan » 08 feb 2010, 22:50

Det var väl Linjebuss som skötte landtransporterna för Nordstjärnan, så fall kanske Roberg´s kan ha varit en sammarbetspartner eller ett dotterföretag?

Du ser Per, en fråga generar två nya :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 09 feb 2010, 18:55

Stellan skrev:Det var väl Linjebuss som skötte landtransporterna för Nordstjärnan, så fall kanske Roberg´s kan ha varit en sammarbetspartner eller ett dotterföretag?

Du ser Per, en fråga generar två nya :mrgreen:

/Stellan

Nja, från och med 60-talet tror jag inte Linjebuss hade några godstransporter till lands annat än möjligen bussgods. Däremot hade man LB-färjorna mellan Hgb-Hör samt också en verkstad för tunga fordon i Hbg (LIBA). TR var endast speditör och ägde inte några fordon. De var självklart "husspeditörer" åt Johnssons egna industrier som t ex Avesta Jernverk.

Någon gång under 1970 eller 1980-tal såldes TR till TransportKompaniet som i sin tur såldes till . . . ???

Då TR i huvudsak hade exportgods så samarbetade man med bl a Varbergs Transport som jag oftast fick hemlassen av men som jag också körde utgående gods för då TR inte hade något på gång.
Ett annat speditionsföretag var Hagbard & Dennel Stockholm.
Det fanns under 1960, 1970 och 1980-decennierna många mindre speditionsföretag, en del mindre seriösa.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav herrstina- » 09 feb 2010, 21:42

Nu har du fel igen Per! Det hette Hagbard Dennel, det var för och efternamn på samma gubbe, nämligen grundaren. Det ägdes och drevs senare av två söner, den ena hette Bo men den andra brodern är jag inte helt säker på men jag tror det var Ove. Jag körde för den firman från sent 70-tal tills början på 90-talet då firman köptes av Sjöwall Land och blev uppäten av Kontab. Det var en liten familjär spedition som var riktigt bra som uppdragsgivare.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Tycho Roberg dog 1879

Inläggav Bengt Dahlberg » 18 feb 2010, 14:42

Firman är gammal och jag har en del att visa så småningom men detta är en "smakbit".

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... berg/1.jpg
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Tycho Roberg

Inläggav Stellan » 18 feb 2010, 14:46

Smakbiten retade verkligen aptiten, så jag ser fram mot mer av den här varan. Det är verkligen trevligt att få ta del av gamla dokument och fotografier från den gamla transporthistorien :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2010, 23:14

Att firmanamnet hade så gamla anor kunde jag inte drömma om i min vildaste fantasi. Tack Bengt och jag håller med Stellan att sådana bevis är verkligen intressanta. Kunde man sedan få en förklaring till hur bolaget blev ett speditionsföretag inom Johnsson-koncernen också?

Förmodligen får man nöja sig med förklaringen att det i senare tid var ett "ledigt" bolagsnamn att ta till när situationen så krävde :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav chmse12 » 23 jul 2010, 17:59

min pappa körde också för tr inge olsson hette han som skötte dirigering på den tiden och som senare startade kungsspedition som jag också körde för
christer muhlberger
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2010, 14:15

Hej Christer!
Tog du över din pappas åkeri?
Det stämmer, Inge Olsson var namnet!
Jag tror jag måste kontakta dig per telefon om det går bra? :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav chmse12 » 24 jul 2010, 21:24

hej per

nej jag tog inte över åkeriet det var inte min grej har varit en bilsåkare sen 1978 å de senaste 11 åren kör jag linje på tyskland österrike.jag såg att du skrev arne pettersson göteborg körde också hos tycho roberg va det hav de kallade tattarn ja du kan höra av dig
christer
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2010, 22:13

Ja, det var "Tattarn", han lever inte längre och det är inte många som känner till honom när jag frågar så om någon läser detta så hör av er till mig.

Hubert, din far, hade två mercedes när jag lärde känna honom (1965) sedan utökades åkeriet i rask takt och det blev väl mest Volvo om jag minns rätt. Jag hade följe ibland med någon av hans bilar till Österrike, jag minns nu inte vad killarna hette.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav chmse12 » 24 jul 2010, 22:26

tattarns åkeri köpte min pappa för att komma åt tysklands tillstånden det var ju hård valuta på den tiden de chaufförer som körde om jag inte missminner var owe "kana" gustavsson lidköping, bert magnusson lidköping , sune andersson trollhättan, stellan eriksson trollhättan. kent apell lidköping,kanske har jag glömmt någon och några tyskar och österrikare som körde åt oss om jag inte missminner mig körde du inte en volvo med förlangd hytt, för att återkomma till avesta jernverk kommer du i håg nils magnusson han var på speditionen jag får väl skriva som alla säger det var bättre förr
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Tycho Roberg

Inläggav Per Thomson » 26 jul 2010, 20:40

Jaha, det var så det blev med tattarns åkeri, var det en eller två bilar?
Vad blev det av tattarn själv efter det ni tog över åkeriet?
Jodå det var jag som hade FB88:an med den förlängda hytten - jag har väl alltid ifrågasatt lastbils-konstruktörer som aldrig orkat ta reda på hur en lastbil bör vara konstruerad så en dag 68 under en semesterperiod utan uppdrag så flög fan i mig och vinkelslipen fick jobba. :evil:
Bild sist på denna sida http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762

Nils Magnusson minns jag mycket väl.
Nja, jag vet inte om det var bättre förr, så har man alltid sagt, men annorlunda var det. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tycho Roberg

Inläggav Ove » 31 jul 2010, 11:31

Nils Magnusson pratade jag med i vintras men Han dog ett par månader efter i en ålder av 96 år
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Tycho Roberg

Inläggav martin@frotjold.com » 08 mar 2011, 10:04

Per Thomson skrev:Någon som känner till detta speditionsföretag?
Jag vet bara att det ingick i Nordstjänan som ägdes av Axel Johnson-familjerna.
Själv körde jag för detta speditionsföretag under senare delen av 1960-talet.
En annan åkare som också körde för samma spedition var Arne Pettersson från Göteborg.



Hej
Jag känner till detta företag: Tycho Robergs Speditions AB. Detta bolag övertog 1940 Firma Tycho Robergs speditionsrörelse som sedan 1900-talets början kunde räkna sig till de främsta i Göteborg. Rörelsens verksamhet har kraftigt ökats år från år och förbidelserna har knutits praktiskt taget över hela jordklotet. Under parollen ansvar och noggrannhet utfördes import och exportspeditioner samt lokal- och inrikesspeditioner av alla förekommande varuslag. Som regel utföres alla lokala transporter av egna bilar. Vidare övertog bolaget det nerlagda och den försäljningsagentur gör Göteborg som firma Tycho Roberg sedan 1900-talets början haft för Malmö Stora Valskvarn. Aktiekapitalet var från början 75.000 och utökades senare till 150.000 kronor. Bolagets styrelse utgjordes av advokat Erhard Westman, ordförande, samt direktör Sture T:son Wiberg, sjökaptenen Bertil Roberg och direktör Gösta Hedlund, den senare även som verkställande direktör. Emblem: H.M Konungen Spedition för, Medlem av Nordiska Speditörförbundet, Spedition för H.K.H. Kronprinsen.
//Martin Frotjold
:D
Användarvisningsbild
martin@frotjold.com
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 mar 2011, 09:23
Ort: Västra Frölunda


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster