Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 15:42

Jaså på det viset :(
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 15:42

Bidrar med ett till ekipage :)

070.jpg
070.jpg (70.43 KiB) Visad 21538 gånger
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 15:45

Folke Ekmans Titan TipTop. Den där vet jag däremot ödet på. Det gick rakt fram efter viadukten i Sandnäset, vilket var dumt, eftersom vägen svängde en hel del... Ersattes av en F 89 4x2 med 2-axlad Kilafors? efter.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 15:49

Du verkar vara rena uppslagsverket när det gäller dessa :wink:
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 16:01

billsta skrev:Du verkar vara rena uppslagsverket när det gäller dessa :wink:

Hehe, kan ha med min uppväxt å mitt intresse å göra :wink: . Hände inte mycket inom åkeribranschen i Jämtland på 60- å 70-talet som jag missa.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 17 dec 2011, 16:04

Ska ha en bild på en grön och vit F87a från jämtland. Men hittar den inte. Som jag tänkte se om du kände igen Thomas? Men jag letar vidare.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Skandinaven » 17 dec 2011, 17:04

Billsta har inlagt en 76ér med 4 axlad släp å då kommer jag tänke på, hvilket år, började man i Sverige med 4 axlade släpvagnar ?

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 17:09

Skandinaven skrev:Billsta har inlagt en 76ér med 4 axlad släp å då kommer jag tänke på, hvilket år, började man i Sverige med 4 axlade släpvagnar ?

Hälsn. Skandinaven

Dom blev väl vanligare i slutet av 60-talet. Den på bilden är från 1966.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Skandinaven » 17 dec 2011, 17:36

283556_185746351484878_100001485429195_508802_3454429_n.jpg
283556_185746351484878_100001485429195_508802_3454429_n.jpg (56.64 KiB) Visad 21505 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 18:18

Thomas Almen skrev:
billsta skrev:Du verkar vara rena uppslagsverket när det gäller dessa :wink:

Hehe, kan ha med min uppväxt å mitt intresse å göra :wink: . Hände inte mycket inom åkeribranschen i Jämtland på 60- å 70-talet som jag missa.

Du må väl ha en skatt av gamla bilder då kanske? :D
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 19:36

Dessvärre... :cry: . En del har försvunnnit i samband med flyttar, så utbudet är begränsat. Önskar man vart flitigare.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2011, 19:42

Thomas Almen skrev:Folke Ekmans Titan TipTop. Den där vet jag däremot ödet på. Det gick rakt fram efter viadukten i Sandnäset, vilket var dumt, eftersom vägen svängde en hel del... Ersattes av en F 89 4x2 med 2-axlad Kilafors? efter.


Ursäkta, men nu är vi långt borta från Bilspedition och jag förvärrar det hela med ytterligare en OT:
Ja, det kan lätt bli så vid halt väglag om vändskivan inte smorts på länge eller om boggien inte är släppt helt. Sedan fanns det ju också en skum uppfinning på dessa som kallades NoSpin och var en automatisk differential-spärr - denna lär ha orsakat en hel del olyckor och förtret.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 19:47

Mja, långt ifrån?. Åkeriet körde ju för Bilspedition å Autotransit på den så kallade Mittnordenleden, en tänkt godskorridor från Finland till Atlantkusten i Norge. Ja, var ingen NoSpinkurva det där när man kom från Östersundshållet. Nerförsbacke, viadukten åsså en rätt skarp högerböj. Chaufförn klarade sig, turligt nog, trots att hela ekipaget låg på taket.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 14:07

Här är bilder på Sandberg Jonssons /tidigare Z Gods F12:a OFG660 som nämdes i tråden om Volvo F7.
viewtopic.php?f=12&t=2489&start=75

Bilderna är tagen av mig en vårvinterdag mellan Funäsdalen och Messlingen,jag var på väg hem mot Östersund via Messlingen för att lossa dom sista varorna. Tyvärr minns jag inte årtalet men det var nog i slutet på -90 talet.
Lasten den dagen kan ha varit matvaror från Martin Olsson och mjölk fån NNP/Milko.
Vi körde även ut dricka från Falcon ibland.
OFG660 var en bil jag trivdes bra med,det var luftfjädring på alla axlar och den hade behagligt motorvarv även vid högre hastigheter... 8)
Stora delar av skåpet på den här bilen blev utbytt något/några år innan efter en trafikolycka på gamla E4 norr om Gävle då chauffören B-J Olsson fick väja ner i diket då det höll på bli en kollision med en Bärgare i snövädret.
På den tiden gick den med gods åt Ericsson med avgång från Östersund vid kl 9 varje varddag och destination Huddinge.
Chaufförsbyte gjordes i Gävle.

IMG0001_1.jpg
IMG0001_1.jpg (125.47 KiB) Visad 21417 gånger

IMG0001.jpg
IMG0001.jpg (81.65 KiB) Visad 21417 gånger
Senast redigerad av FreddeLex 19 dec 2011, 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2011, 14:34

Fina bilder!. Minns bilderna i tidningen på Bengt Johan efter den där avkörningen. Ca: 10 år tidigare var han med i samma situation, fast då oppemot Gäddede, möjligen efter vägen Gubbhögen-Lövberga. Då hade han Örjan H´s N12:a.
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster