Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 15:12

Thomas Almen skrev:Fina bilder!. Minns bilderna i tidningen på Bengt Johan efter den där avkörningen. Ca: 10 år tidigare var han med i samma situation, fast då oppemot Gäddede, möjligen efter vägen Gubbhögen-Lövberga. Då hade han Örjan H´s N12:a.

Ja,och den dagen han körde av med F12:an var en av få dagar då dom hade rejält lass på bil och vagn kommer jag ihåg att han berättade.Vagnen klarade avkörningen bättre med endast mindre skador,tror det var en 3 axlad med skåp från Plastkarossser som fanns kvar på Åkeriet en bra bit in på 2000-talet.

På Jamtlis Bildarkiv finns några gamla bilder med anknytning till Bilspedition i Östersund,bilderna är kopieringsskyddade så man får kolla via följande länk: http://bildarkivet.jamtli.com/sok.aspx? ... Kolumner=5
Bilder finns på Ekmans 88:a som även finns längre upp i denna tråd.
Men vem är ägare till Scanian med(Skännige?)släp,kan det vara Sandberg Jonsson?
Bilderna ser ut att vara tagna på Frösön,kanske i höjd med Valla norra?

Här är några bilder på S&J:s vagnpark 1967,dom håller till i samma kvarter fortfarande.
http://bildarkivet.jamtli.com/sok.aspx? ... Kolumner=5
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 18 dec 2011, 15:16

Bidrar med Scania 75 reklam från 1961 :)
Bilagor
027.JPG
027.JPG (87.94 KiB) Visad 23666 gånger
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2011, 15:30

Nja, skulle tro att det är Birger Karlssons bil man ser, eftersom det är luffarkapell på bilen. Han körde Sundsvallslinjen fram till sent 70-tal, då S & J tog över. Mannen i glasögon å kostym heter Gunnar Otterfalk, å var chef på Bilspedition i Ösd i många år. Hans far, P.A Persson, hade åkeri i Östersund i många år. Tror jag lagt ut en NB 88 med BeGe-hytt här nånstans från P.A´s åkeri. Å Ekmans 88 är en Titan TipTop :wink:
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 16:15

Ursäkta,det står ju till och med att det är en Tip Top och det vet jag ju sedan tidigare...Skrev nog 88 av bara farten.. :oops:

Var på Bangårdsgatan låg det gamla magasinet?
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 16:44

Passar på att även visa denna LBS76 i Slakteriföreningens färger med Bilspedition-skylt på taket.
Bilden är i från Slakteriet i Östersund och fotografen är okänd, jag har hittat bilden någonstans på nätet och sparat den men kommer inte ihåg var jag hittade den.Jag har sökt men inte hittat tillbaka.
Hoppas inte fotografen eller ägaren till bilden misstycker. Samma bil finns med på bilderna i Jamtlis bildarkiv. http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... oId=122385

S&J LBS76.jpg
S&J LBS76.jpg (76.26 KiB) Visad 23538 gånger
Senast redigerad av FreddeLex 19 dec 2011, 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2011, 16:45

Ja, rätt över vägen vid Ö&B ungefär, kallades "Kvarnen". Å det där med Valla Norra kan nog stämma, med Vagled å Tanne i bakgrunden. Trodde det var mer exotiskt än så, bra med hjälp av andra ögon ibland :wink: Undrar om det där var första bilen för hängande som S & J hade?. Vet 2 st. chaffisar som åkte för fortkörning i Tureberg med det där ekipaget :D
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Jämtlänning » 18 dec 2011, 17:01

Då låg ju Bilspedition granne med ASG på Bangårdsgatan? ASG:s gamla terminal låg tidigare rakt nedanför NNP (Milko) Innan den nya ASG-terminalen uppfördes i Lugnvik. Skulle gissa på att den nya terminalen invigdes i skarven 1969-70 kanske? Kan väl bidraga med en LB 110 -72 som min far hade för privat bruk mellan 1988-94. Den har gått hos JPS-Åkeri i Strömsund för Bilspedition, strålkastarna är ändrade/flyttade från stötfångaren till placeringen som kom 1974. Emblemen är också bytt på den.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2011, 17:11

Helt rätt Lars. Var väl 2-300 hundra meter mellan "terminalerna"... Och den gamla Pelle Jonsa110:an blev det vad av?. JPS tillhör dom som fortfarande har burkar med grönfärg stående i garaget :wink: http://www.jpsakeri.com/foto.htm
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 18 dec 2011, 17:12

Bilderna från Messlingen var verkligen fina Fredde, tänk om man själv hade tagit lite mer bilder från den tiden. Slakteriföreningens LBS kanske du har hittat tidigare i den här tråden, jag har lagt ut en del bilder från Bilspeditions årsredovisning 1970 och där var den också med.

Jag gillar dekaltrimningen och "face liftet" på 110:an. Det är ju ett billigt sätt att skaffa ny bil, och impa på grannarna. Kul att få lite mer data om gamla speditionsbilar också :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Jämtlänning » 18 dec 2011, 17:31

[quote="Thomas Almen"]Helt rätt Lars. Var väl 2-300 hundra meter mellan "terminalerna"... Och den gamla Pelle Jonsa110:an blev det vad av?.

Alf köpte den av Arvidsson på Solbergskroten, den blev även såld till Brunflo där den stod lääänge på den där stora planen nedanför Antik o Beg. Någon tyckte efter ett tag att rutorna skulle kraschas så efter den vandaliseringen blev den skrotad. Den finns inte kvar i registret längre så den e nog väck nu, de va synd att det skulle sluta så för en fullt fungerande 110:a. Den va riktigt trivsam att köra, det enda som va kvar att fixa på den efter Alfs reparationer va lite rostlagning i hytten. Ingen rost i ramen, rödfärgen satt kvar mest överallt.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2011, 17:40

Åhå, kan tänkas en person med initialerna G L köpte den?. Ja, stog mycket där som Brunflos vandaler fick utlopp för sin kreativitet på. Nä, köpa en f.d JPS-bil är nog ingen fara, dom blir gott omhändertagna.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 18:59

Thomas Almen skrev:Ja, rätt över vägen vid Ö&B ungefär, kallades "Kvarnen". Å det där med Valla Norra kan nog stämma, med Vagled å Tanne i bakgrunden. Trodde det var mer exotiskt än så, bra med hjälp av andra ögon ibland :wink: Undrar om det där var första bilen för hängande som S & J hade?. Vet 2 st. chaffisar som åkte för fortkörning i Tureberg med det där ekipaget :D

Nu när du talade var magasinet låg så kände jag igen huset,Nyströms kakel ligger där idag.Huset man skymtar bakom revs för ett par år sedan. Gick in och kollade på gatuvyn för Bangårdsgatan 32 i Google maps,och visst är det samma hus :D
Nu ska jag börja säga att Nyströms håller till i gamla Bilspedition! :lol:

Det kan vara första bilen för hängade last,ska fråga Kurt när jag träffar på han.
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav Jämtlänning » 18 dec 2011, 19:49

Thomas Almen skrev:Åhå, kan tänkas en person med initialerna G L köpte den?. Ja, stog mycket där som Brunflos vandaler fick utlopp för sin kreativitet på. Nä, köpa en f.d JPS-bil är nog ingen fara, dom blir gott omhändertagna.


Minns inte namnet på han som köpte den, tror att Freddelex kommer ihåg vem det va. Alf hade god nytta av 110:an, bla när han renoverade sin Scania-Vabis tippbil från 1927. Jag och min bror handlastade ett virkeslass på 110:an i Köttsjön, som vi körde till min morbror i Härnösand. På hemvägen stannade vi till i Bispfors och hämtade ett traktorsläp som hade en hydrauldriven kedjetipp. Denna tipp lades på -27:an när den renoverades. Tippen va tidstypisk för -27:an och va nog hyfsat modern för sin tid. Skickar 2 bilder på pusselbitarna till -27:an som han hämtade med 110:an. Vet inte hur man lägger in bilderna så att dom blir lite större, jaja här kommer 2 st från lossningen av "skrotet". Måste ju säga att Alf hade ett jädra tålamod........
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Bilspedition

Inläggav FreddeLex » 18 dec 2011, 20:00

Jo om jag inte är helt felunderrättad så var det en herr Lööw som köpte 110:an.

Är det Jan som kör 218?
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Bilspedition

Inläggav Jämtlänning » 18 dec 2011, 20:16

Jajjemen, mellanbrodern är maskinist å storebror är flakchef!
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster