Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 19 mar 2010, 21:04

Här är framsidan en broschyr från 1969 som jag precis skannat, mest med tanke på reklam på kapell och skåp från den tiden. Mina egna minnesbilder från -60 talet är att det i stort sett bara var skåpen som hade reklam, och att bilarna hade kapell utan reklam...kan det stämma tro?

Bild

En närbild på skåpet...
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Pontus » 19 mar 2010, 21:15

Du har förmodligen helt rätt där Stellan.Det var nog bara skåpen som hade loggan,jag tror inte jag sett någon bild med loggan på kapell från 60 talet men är det någon som har sett det vore det kul att veta.
Hälsn Pontus. :D
Användarvisningsbild
Pontus
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 apr 2007, 21:13
Ort: Tingsryd

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 19 mar 2010, 23:10

Ofta kunde det vara så att bilarna hade "luffarkapell", d.v.s en stång mitt på flaket som presseningen drogs över, medan släpen i större utsräckning hade kapell eller skåp.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Sudde52 » 20 mar 2010, 12:34

Thomas Almèn skrev:Ofta kunde det vara så att bilarna hade "luffarkapell", d.v.s en stång mitt på flaket som presseningen drogs över, medan släpen i större utsräckning hade kapell eller skåp.

Har även hört benämningen "smålandskapell" på den varianten :D
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Bilspedition

Inläggav Lars-Gunnar » 20 mar 2010, 19:26

Stellan skrev:Här är framsidan en broschyr från 1969 som jag precis skannat, mest med tanke på reklam på kapell och skåp från den tiden. Mina egna minnesbilder från -60 talet är att det i stort sett bara var skåpen som hade reklam, och att bilarna hade kapell utan reklam...kan det stämma tro?

Bild

En närbild på skåpet...
Bild

/Stellan


Skulle det inte ha varit mer tidstroget med en Scania Vabis LBS76 och en Titan Tiptop som på bilden så tillvida Volvon inte var en F88. Fanns Scenia 110 på Tip Topens glanstid?

lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 20 mar 2010, 19:29

Lars-Gunnar skrev:Skulle det inte ha varit mer tidstroget med en Scania Vabis LBS76 och en Titan Tiptop som på bilden så tillvida Volvon inte var en F88. Fanns Scenia 110 på Tip Topens glanstid?

lars-Gunnar :)


En tidig F88 och LB110 är ju mer eller mindre jämnåriga. Vet inte riktigt vad man ska säga att var 4951 TipTopens glanstid? Den tillverkades ju en så ytterst kort tid.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Bo Norvinge » 20 mar 2010, 19:56

Tittar ni noga så kan ni nog se att bilden är retucherad en hel del.
Inte bara vissa konturer utan även den s.k Scania 110:an som ursprungligen är en Volvo 88:a innan bilspeditionfolket fattade pennan.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bilspedition

Inläggav Lars-Gunnar » 20 mar 2010, 20:21

Bo Norvinge skrev:Tittar ni noga så kan ni nog se att bilden är retucherad en hel del.
Inte bara vissa konturer utan även den s.k Scania 110:an som ursprungligen är en Volvo 88:a innan bilspeditionfolket fattade pennan.


Ja du är skarpsynt BO! Ser nu att framskärmarna på Scanian är en Volvo. Vad skulle det vara bra till att förfalska på detta viset. Var det inte bra om 2 Volvo syntes?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bilspedition

Inläggav Bo Norvinge » 20 mar 2010, 23:54

Jag gissar på att det ursprungligen är ett fotogtrafi för Volvo som senare nyttjats av Bilspedition och att de för jämlikhetens skull ändrat en av de tre Volvo till en Scania.
Har ett svagt minne att jag sett fotot med tre Volvo men minns inte när eller var.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 21 mar 2010, 00:09

Bilden har varit med på en "evighetskalender" , typ den här:
Bild

Jag tror precis som Bosse att det var ett försök till jämlikhet mellan de båda märken med hjälp av lite
konstnärlig frihet, så begreppet "klipp & klistra" är inte på något sätt en ny företeelse :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 12 apr 2010, 20:51

Internet är fantastiskt när man forskar eller bara ska ha fram lite information. Jag fick ett mail från Finland med en inskannad broschyr från Auto-Transit i Schweiz tack vare en fråga om Kaukokiito, så nu börjar jag få lite grepp om Ata´s verksamhet ute i Europa :D

Otto Kellers bilar känner jag igen, men volvon till vänster inte riktigt bekant. Kanske någon på forumet vet något om den...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 29 apr 2010, 22:08

Ytterligare en sida ur samma broschyr, och det är faktiskt den bästa bilden jag sett på Bilspedittions terminal i Göteborg. Det är lite synd bara att inte bilden håller såpass hög kvalitet att man kan zooma in på de olika fordonen, men det är ganska intressant ändå att se hur den såg ut på den tiden det begav sig :D

Bild

Är det någon som har ytterligare information, berättelser eller bilder om Bilspedition så är ni hjärligt välkomna att lägga in det här. Detsamma gäller material till de andra åkeritrådarna...det är alltid kul att se andra namn än sitt eget här :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Åkarns Kalle » 29 apr 2010, 23:12

Intressant !! när kan bilden vara tagen ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 30 apr 2010, 11:40

Jag har inte det exakta årtalet, men det är i mitten av -70 talet någon gång.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav JohanW » 04 maj 2010, 21:05

Stellan skrev:Jag har inte det exakta årtalet, men det är i mitten av -70 talet någon gång.

/Stellan
Stellan skrev:Jag har inte det exakta årtalet, men det är i mitten av -70 talet någon gång.

/Stellan


Torde vara någongång kring 1972-1974.

H.JohanW
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster