Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 20 feb 2010, 15:35

Återigen ett stort tack Robban, det är verkligen trevlig läsning att få en liten inblick i vad man skulle kunna kalla för nutidshistoria. Tyvärr så blir det allt mer sällsynt idag att man "stoppar undan" eller på annat sätt sparar historiska bilder och berättelser, så jag tycker att det känns viktigt att göra ett försök med en sammanställning av i alla fall ett företag.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Alpen

Inläggav Bengt Dahlberg » 20 feb 2010, 18:52

/Stellan[/quote]

Har du hittat något om Alpen & Forselius då som vi har disskuterat här på forumet tidigare?

/Stefan[/quote]

Har gått igenom Nydqvist & Holm, från 1916 Nohab, in och utgående korrespondens och som exempel skannat en liten del av Alpens korrespondens med N&H.
Detta är det äldsta som jag skannat.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... 700312.jpg
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 20 feb 2010, 20:19

Jag har inte hittat något alls om Forselius, så jag undrar om det inte ska vara Parelius ändå. Alpen har jag inte hittat något om ännu, men där kan nog Bengt hjälpa oss en bit på vägen. Parelius ska jag titta på mer nästa vecka, och så ska jag se om jag hittar något om Forselius.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Fosselius & Alpen

Inläggav Bo Norvinge » 20 feb 2010, 21:53

Jag är lite tveksam om det är Fosselius & Alpen det handlar om.

Göteborgsbolaget Fosselius & Alpen AB bildades 1944 efter en sammanslagning av AB Lars Fosselius och H.Alpen AB då med kontor på Andra Långgatan, lager på Masthamnsgatan och de tyngsta varorna på Marieholm. Verksamheten bestod i försäljning av rör, verktyg m.m. VVS-artiklar med andra ord.

AB J.P Bergkvists Åkeri hade FA som kund under 70-talet och min far körde för dem, en körning som han tog med sig till Svelast.
Vid denna tid hade de ett stort, nytt och fint komplex vid korsningen Stålhandskegatan-Säterigatan men den pulveriserades under en våldsam brand 1989 (tror jag). Jag glömmer aldrig den fina automaten på lagret där man kunde välja förutom kaffe och the även chocklad eller blåbärssoppa.
De flyttade till tillfälliga lokaler på Götaverken-Cityvarvets område.
Idag är namnet borta efter en fusion. Resterna finns i VVS-bolaget Dahl.

Om vi däremot tittar på det nämnda företaget H.Alpen AB är verksamheten senare mer lik Bilspeditions.
H.Alpen grundades 1861 av Heinrich Alpen som bedrev grossisthandel inom rör, armatur och kätting.
Genom tiden utvecklades rörelsen till handel och import av kol och koks och en speditionsavdelning grundlades.
Även efter sammanslagningen med AB Lars Fosselius 1944 fortsatte en speditionsverksamhet under namnet H.Alpen AB som under åren lopp då köpt upp en rad mindre speditionsfirmor.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Parelius

Inläggav Bo Norvinge » 20 feb 2010, 22:04

Göteborgsföretaget AB Niels R Parelius grundades 1905 och bedrev träförädling och försäljning av trävaror till den stora branden på Hisingen 1925 där lokalerna förstördes. De inköpte därefter Strömman & Larssons speditionsverksamhet och det blev bolagets fortsatta verksamhet.

I slutet av 40-talet hade de kontor och lager på Andrégatan i gemensamma lokaler med Sven Wigelius AB som huvudsakligen bedrev handel och agentur inom järnvaror och metallskrot. Varför dessa olika verksamheter inrymdes i samma lokaler kan ha sin förklaring att de bör haft gemensamma ägarintressen då det synts flera olika Wigelius under långa tider som har haft förtroendeposter inom AB Niels R Parelius.

En yngre Wigelius finansierade flera år senare ett åkeriköp. Året var 1963 och åkeriet hette AB J.P Bergkvists Åkeri.
Bla. bla.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 22 feb 2010, 00:42

Vad har man givit sig in på :shock: :P
Det är väldigt tacksamt att få hjälp med ledtrådar på vägen, allt är till nytta för min "forskning". Det är ett fascinerande företag när man börjar rota i dess historia, och otroligt intressant att se hur det vuxit och förändrats med tiden. Det lär väl ta ett tag innan man kan sammanställa något, men det är otroligt inspirerande att jobba med det :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 25 feb 2010, 13:39

Nu tätnar intrigen... :P
Jag har hittat en ledtråd till ett företag som hette Alpen & Parelius, ett namn som legat och gnagt i minnet ett tag. Än så länge är det just bara en ledtråd, men ändå en bit på väg. Ett av företagen på arkivlistan är AB Axel Andrén som grundades 1907. I deras aktiebok från Juli 1932 till December 1970 fann jag att de överlät alla aktier till Alpen & Parelius. Så nästa steg blir att gå igenom Parelius mer noggrant...

I en inventariebok som låg tillsammans med aktieboken fann jag att Andrén förmodligen blev uppköpta eller något annan som föranledde ett namnbyte till Matir AB 1974, och sista noteringen där är från Februari 1982 och där stoppar spåret.

Det är en otrolig röra med företag som äger varandra, byter namn och ägare samt upköpta företag inom helt andra verksamhetsgrenar som tillförs ett speditionsföretag. Så det tar nog ett tag att få ordning på det här :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 26 feb 2010, 23:09

Det kanske blir lite för mycket torr text, så lite "vanlig" kuriosa skulle kunna platsa...

Bilen på den här framsidan tillhörde en åkare på den svenska sidan av Svinesund, Arne Andersson. Han hade linje mellan Göteborg och Oslo innan Uddevalla Åkeri övertog båden linjen och bilarna, den här bilen fick då ett treaxligt släp. Så man kan verkligen hitta gamla bekanta i de dammiga arkiven :P

...och bilden är absolut inte arrangerad, det var ofta kapellbilar lastade under containerkranen :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 03 mar 2010, 08:13

Det var en riktigt snygg bild Stellan!
Måste vara en av de allra första 110;orna?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 03 mar 2010, 21:25

Tidningen är tryckt 1969, och bilen hade en växelspak med split...så den var nog ganska ny vid fototillfället. Jämför man framsidorna på de båda årgångarna på tidningar, så ser man att det tillkommit två företag efter 1968.

Den här bilen, som jag tror tillhörde Kurt Back i Trollhättan, måste nog vara en -68...i alla fall om man ser på tidningens datum :wink:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 05 mar 2010, 23:00

Vet inte om det är OT, men ni har väl sett de här? :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=ReGyCntuua4
http://www.youtube.com/watch?v=-EmmmgUmWL8

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 06 mar 2010, 00:12

Jodå, Arosfrakt känner man ju till...och några av deras chaufförer :wink:
Tanken med den filmen var nog inte att den skulle bli världberömd på nätet, men som instruktionsfilm på den tiden är den hel oskattbar...en klar favorit :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Robert Eliasson » 10 mar 2010, 17:52

Lars-Gunnar skrev:Jag som trodde det var husmoduler på trailer och dolly. Det var alltså kylskåp och spisar under skynkena?

Lars-Gunnar :)


Hittade ett kort på en av våra F 88:or som körde dubbelset under lastning på Elektrolux i Mariestad, det blir några kylskåp om man stuvar lite....... under lastning kopplade man isär för att backa intill sidobryggan, detta var en omöjlig uppgift med hela ekipaget ihopkopplat.
1 trailern lastad Elektrolux Mariestad 001.jpg
1 trailern lastad Elektrolux Mariestad 001.jpg (139.93 KiB) Visad 22401 gånger


Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 13 mar 2010, 22:48

Hur lång tid tog det att täcka ett sådant lass? Det måste ha tagit en bra stund, och krävt en hel del klättrande. Så en Kysor på taket måste ha varit härligt att ha på sommaren efter att ha lastat färdigt :)

Det är verkligen trevligt att få ta del av er historia Robert, många tack.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 16 mar 2010, 22:36

Här har jag hittat ett företag som jag känner igen namnet på, men är ändå osäker på vad det är företaget jag tänker på. Från början hette det: "Aktiebolaget Lex Tretton", sedan namnbyte till: "M. Wånges Åkeri AB" och slutligen "Flexi Trans AB". Är det någon här på forumet som kan hjälpa mig med uppgifter om detta företaget?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster