Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Bo Norvinge » 13 feb 2010, 21:13

Stellan skrev:Jag ska kolla det under nästa vecka, det ligger visserligen längre ner på listan...men får förtur nu :wink:

/Stellan


Kanske du kan slå dem en signal så de låser upp ikväll.
Du hinner dit utan problem till 22.00. :wink:
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bilspedition

Inläggav Nor1 » 13 feb 2010, 21:51

Lasse Hsand skrev:Tjena När vi nu pratar armen är det någon som vet var alla dessa bilar tagit vägen. Jag gjorde lumpen på T3 och körde grejor från olika förråd. Det fanns konserverade lastbilar i förråd lite överallt. Det är omöjligt att alla dessa fordon kommit ut på den svenska marknaden. Dom flesta måste vara exporterade kan inte tänka mig något annat. Jobbade med en elektriker för ett tag sen som varit anställd av kronan. Han berättade historier om förråd runt i vårat län med lastbilar och reservdelssatser. Som avvecklades i början av 20talet vart tog alla saker vägen. Jag var på en auktion för något årsedan som anordnades av TOVEKS men det var vädigt få lastbilar. Jag löste reservdelssatser till bandvagn 202 för att komma över alla volvo saker. Man undrar var alla saker tog vägen. Hälsn Lars


Stena Metall fick i uppdrag att ta hand om det mesta som försvaret "skrotade ut". Terräng-Axel i Partille lyckades att köpa loss ett gäng motorer från BV202 d.v.s B20 Sport motorer, men dom var tvungna att tippas av då dom klassades som skrot. Snacka om att skicka skattemiljoner rakt åt helvete rent ut sagt!
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 22:08

Nor1 skrev:
Lasse Hsand skrev:Tjena När vi nu pratar armen är det någon som vet var alla dessa bilar tagit vägen. Jag gjorde lumpen på T3 och körde grejor från olika förråd. Det fanns konserverade lastbilar i förråd lite överallt. Det är omöjligt att alla dessa fordon kommit ut på den svenska marknaden. Dom flesta måste vara exporterade kan inte tänka mig något annat. Jobbade med en elektriker för ett tag sen som varit anställd av kronan. Han berättade historier om förråd runt i vårat län med lastbilar och reservdelssatser. Som avvecklades i början av 20talet vart tog alla saker vägen. Jag var på en auktion för något årsedan som anordnades av TOVEKS men det var vädigt få lastbilar. Jag löste reservdelssatser till bandvagn 202 för att komma över alla volvo saker. Man undrar var alla saker tog vägen. Hälsn Lars


Stena Metall fick i uppdrag att ta hand om det mesta som försvaret "skrotade ut". Terräng-Axel i Partille lyckades att köpa loss ett gäng motorer från BV202 d.v.s B20 Sport motorer, men dom var tvungna att tippas av då dom klassades som skrot. Snacka om att skicka skattemiljoner rakt åt helvete rent ut sagt!


OT:
Sinnessjuka mängder med materiel förstördes under "kronbilsslakten". Myrslokar, Bandvagnar, 931;or etc etc. maldes ner till skrot. Har tyvärr sett filmer på eländet. Man tog inte ens av däcken från bilarna innan de smulades :evil:
Det här är något som jag har försökt att förtränga, för annars går bara blodtrycket upp :evil:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 14 feb 2010, 09:38

Tjena Man har hört rykten om detta vansinne men trodde bara det var bara rykten. vilket vansinne!!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 14 feb 2010, 14:10

Det är bara att göra som Strindbergs gamle stins, och låta tågen gå 8)

För att komma på rätt köl igen så tänkte jag fråga om någon känner igen bilen på det här häftet.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2010, 19:59

Stellan, har du tillgång till samtliga publikationer i den här serien - det skulle vara intressant att få ta del av dom?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 14 feb 2010, 20:22

Mycket möjligt att jag satt mig på en racercykel nu, men är det inte en Eliassonbil?.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 14 feb 2010, 20:32

Visst är det Eliassons :D
Jag tänkte att Robban kanske kan berätta lite mer om det här ekipaget när han tittar in nästa gång, det är inte utan att man blir lite nyfiken på ett sådant ekipage.

Per, jag har dessvärre bara tre av de tekniska häftena. Men det är möjligt att jag kan hitta ytterligare något med tiden.

Förutom nummer 20 som har intressanta tabeller för fordon i Europa, så är det de här två
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Robert Eliasson » 14 feb 2010, 21:17

Stellan skrev:Det är bara att göra som Strindbergs gamle stins, och låta tågen gå 8)

För att komma på rätt köl igen så tänkte jag fråga om någon känner igen bilen på det här häftet.

Bild

/Stellan


Vi hade 2 stycken som gick med dessa dubbelset som det kallades, det är F 88 4x2 med 3,20 hjulbas (fruktansvärt studsiga) och där hänger en 12,20 meters jumbotrailer (flak) + en 6 meters flaktrailer på dolly totalt 24 meter och 40 km/h som maxhastighet.
För att berätta lite om varför vi hade dessa i trafik.
Det handlar om att spara pengar på frakten både väg och färja. Vi lastade på Elektrolux i Mariestad och körde dessa kombinationer till UK (England). I Göteborg kopplades dessa isär och lät dollyn stå kvar i Göteborg. Skeppade över till England och där inväntade en dragbil.
Vi slutade med dubbelset:en runt 1986 och var alltså ihop med Olssons i Skövde en av de sista att köra 40 km:are som jag känner till.
När jag själv började köra så fick jag en av dessa 12,20 flakjumbo som hör och häpna jag fick köra styckegods på England från Mälardalen, då skall ni veta att pressen till trailern är i ett enda stycke, men det gick många kubik på flaket :D , av och på med pressen 8-10 gånger på upplastningsrundan som skedde varje fredag med start i Norrköping, sedan upp mot hela Mälardalen och avslutade fredag kväll på Autotransit i Västerås, jag kan intyga att Ellinor i Västerås var den vassaste på att få med gods på så lite yta som möjligt, även om jag själv fick göra jobbet så hade hon stenkoll på vad som borde få plats.
Fick kapelljumbo när vi gick samman med Wilson&co som hade några sådana, men då vart de Scansped. Det var lite utanför ämnet men ger en liten bild över varför vi hade jumbotrailers, det handlar om volym och det ser man tydligt på bilden på en av våra F88:or. Juri (Pernaste) Liman är chauffören i bilen.

Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 15 feb 2010, 16:53

Kul att få historien bakom en bild och ett fordon, många tack för det Robban :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Lars-Gunnar » 15 feb 2010, 22:56

Jag som trodde det var husmoduler på trailer och dolly. Det var alltså kylskåp och spisar under skynkena?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bilspedition

Inläggav Robert Eliasson » 16 feb 2010, 19:38

Lars-Gunnar skrev:Jag som trodde det var husmoduler på trailer och dolly. Det var alltså kylskåp och spisar under skynkena?

Lars-Gunnar :)


Hej Lars-Gunnar,

Från Elektrolux Mariestad var det kylskåp, kommer inte ihåg hur många det gick på men det var många :D
Hus körde jag från Korsberga nere i Småland, om inte jag minns helt fel hette det bolaget Begushus, de sålde en hel del på England men gick i konkurs runt 90-91, men vi fick stå inomhus och lasta och de var suveräna att hjälpa till när man täckte lasset, pressarna var fruktansvärda att jobba med med sin storlek. Men detta var med bara en trailer.

Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 16 feb 2010, 22:16

På tal om NTS som nämnts tidigare i den här tråden så införskaffade jag för ett tag sedan en bok om deras tjugofemårsjubileum som inföll 1945. Så det saknas två år för mig där, men de kanske inte fick igång företaget före 1920...så nu blir det att dyka ner i arkivet igen :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 17 feb 2010, 18:31

Bo Norvinge skrev:
Nor1 skrev:Om Harry Anderssons Åkeri AB är ett "skogsåkeri" startat 1944 så är historien ganska spännande då det numera tillverkas betongslipmaskiner och spännutrustning av ett patent som ägaren tagit fram som en bisyssla till åkeriet :shock:
Detta skall nog tas med en nypa salt innan vi fått mer kött på benen...
/Stefan


Thomas Almèn skrev:Kan väl finnas flera åkerier som heter Harry Anderssons. Det jag tänker på höll till norr om Uppsala...


Jag är ytterst nyfiken på vilket Harry-åkeri det handlar om.
Ett i Göteborg välkänt åkeri hette Harry Anderson Åkeri (notera stavningen) och var ett kajåkeri grundat 1920.
harryanderson.jpg

Visst var "vår" Harry Anderson göteborgare :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Robert Eliasson » 19 feb 2010, 22:33

Man har ju sett/upplevt en massa sammanslagningar i Bilspeditionkoncernen om inte annat de senaste decennierna, vi började köra kemikalier för Holländska Wim Vos i slutet på 70 talet, Wim Vos var ganska tidiga med att hitta samarbete i Sverige, men behövde en svensk utrikesspeditör för att hitta flytande exportgods, det blev Bilspediton som fick avtalet, man skapade BBAB (Bilspediton Bulk AB) som sedan blev namnändrat in i Autotransit, Vi fick ha Bilspeditonskyltar på bilarna trots att de gick utanför Sverige, men då man ändrade till Autotransit skulle skyltarna bytas omedelbart. Som längst norrut gick bilarna till Kirkenes i Nordligaste Norge mot ryska gränsen, tankcontainerna var från början 23000 litare och utan skvalpskott, tankarna var registrerade i Holland och där var det godkänt, det var ganska tufft med tanke på isvägar och kuperad terräng. Returlassen blev till största delen från Sundsvall Kema Nord / Keno Gard , även om man lossade i tex Stockholm så gick ofta bilen norrut för att lasta Sundsvall. Pappersbruket i Husum var en återkommande kund likadant en fabrik i Över Kalix. Denna körning slet något fruktansvärt på bilarna, mest beroende på skvalpet, 60% räckte för godkänd framfart och det hände ofta att produkten var såpass tung att det blev full last redan strax över halvfull tank. Vi hade ett par järnchassin från ASJ med flyttbart boggipaket från 1967, det gick inte att köra sönder dessa, inga sprickor och fram till för något år sedan vet jag att ett av dem fortfarande gick i trafik med samma typ av körning, dock med nya axelpaket, det var de gamla Volvonaven på dem och det är inte så bra ute på fältet i nutid även om det finns slanglösa fälgar :D
Vi byggde nya Härryda chassin 1986 och visste exakt hur dessa skulle byggas för att hålla, vi kapade överhänget fram och bak vilket blev 20 fots chassin med plattform bak, ett par av dessa går än idag.

Harry Andersson körde faktiskt också med en bil på Autotransit/Wim Vos, den bilen hade Björn Gadeborg som tog ut en helt ny Scania T 142 1981 (kommer ihåg att den var orange inuti), med nytt 3 axlat Briab chassi, han körde 2-3 resor i veckan mellan Göteborg och Bergvik Kemi Sandarne. Var fräck med den blå/vita Harry Andersson målningen.

Ni är säkerligen ett flertal uppe i Norr som känner igen dessa bulkekipage....
Fick tag på ett kort från en av våra Kem bilar, det var V8 som gällde, men det hela började med 110:or, det gick inte snabbt direkt.... vi hade ett antal Volvo också G 89, F 89:or samt F1025, hur det än var så var lastvikten det som räknades, så viktbesparing gällde.
Vi sålde våra Kembilar runt 87 , ett par år senare gick Autotransit och Wim Vos skilda vägar i och med samgåendet mellan ADR Transport och Bilspedition, konkurrensen var ett faktum.


Det var lite historik iallafall......

Robban
Bilagor
Eliassons Schweden.jpg
Eliassons Schweden.jpg (33.2 KiB) Visad 20482 gånger
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster