Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Nor1 » 09 feb 2010, 20:26

Stellan skrev: Att HML har flyttat in där är absolut inte ointressant, det är ju en del av den blivande transporthistorien.
/Stellan


Vi har ju flyttat UT från Bilspeditions gamla lokaler, men jag måste säga att den är inte stor den lokalen i jämförelse med den dom har nu :shock:
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Nor1 » 09 feb 2010, 21:42

Jag "googlade" lite efter några företag i listan.

AB Axel Andrén hade t.ex en styrelseledamot vid namn C-A Lagerwall som även var Ägare och VD av ett företag som hette H Alpen AB, kan det vara ena halvan av det som blev Alpen & Forselius tro???
Samma herre, Claes-Axel Lagerwall ägde även C-A Lagerwalls Skeppsmäkleri som finns även idag.

Sen funderar jag på om Nordström & Thulin kan vara rederiet med samma namn som menas. Detta rederi ägde 50% av aktierna i rederiet Estline, och vad som hände med deras båt vet väl det flesta...

Swedberg & Kronberg AB har jag aldrig hört något om, men efter lite nätsurfing misstänker jag att även detta är något med båtanknytning då Styrelseordföranden, Hans Ericsson, även var ordförande i styrelsen över bl.a Finnboda Varv AB, Ångf.ab Göta Kanal samt VD för Stockholms Rederi AB.

Om Harry Anderssons Åkeri AB är ett "skogsåkeri" startat 1944 så är historien ganska spännande då det numera tillverkas betongslipmaskiner och spännutrustning av ett patent som ägaren tagit fram som en bisyssla till åkeriet :shock:
Detta skall nog tas med en nypa salt innan vi fått mer kött på benen. Kan dock själv berätta att det stod två stycken 8 kubiks liftdumper containers på Tobiasons gård på Hisingen i Göteborg märkta med "Harry Anderssons Åkeri AB" när jag var liten grabb, enligt farsan hade dessa följt med vid köpet av någon av Harrys bilar eller linjer som Tobiasons hade "köpt" eller övertagit.

Det var allt jag hade för stunden.

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 09 feb 2010, 22:52

Jag har noterat det du skrivit, så ska jag söka i databaserna på Landsarkivet om jag hittar något mer. Men helt klart är ju att det mesta inom transportvärlden stammar ur sjöfarten på ett eller annat sätt, Rederi Svea i Stockholm var ju med och startade ASG på sig tid. Något som jag märket med Bilspeditions framväxt är att de hade ett väldigt nära samarbete med Åkeriförbundet och många av lastbilscentralerna i Sverige, plus att de redan då var mycket framgångsrika med att köpa upp företag.

Lite kuriosa jag hittade idag, brevhuvud för ett välkänt smålandsåkeri
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 13 feb 2010, 13:44

En intressant bild med ett gammalt och ett nytt företag tillsammans inför namnbytet. Intressant är också att se skillnaderna i årsmodell på de båda scaniorna...

K.E Granberg är ganska välkänt, men Ringöns Transport är lite mer diffust för mig. Det skulle vara intressant att få veta lite mer om det företaget.

Bild

Kommentera gärna...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 13 feb 2010, 16:35

Kan väl finnas flera åkerier som heter Harry Anderssons. Det jag tänker på höll till norr om Uppsala, och hade en dynamisk ägare. Han låg bl.a bakom Robsondrive och Hamaticspännaren,(Grizzly) som väl numera ägs av Exte. Dessutom laborerade han tidigt med aluminium i byggnationer och släp. Undrar om inte han även hade ett finger med i Nuttöredena.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 13 feb 2010, 17:39

Tjena Vad är det för årsmodell på scanian med liten text under rutan? Farsan har en -73a och den har stor text. Måste bara säga det igen visst är det mycket snyggare med rektangulära lyktor i kofongaren än med runda som dom ersattes med. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 13 feb 2010, 18:14

Var väl bara 68:orna som hade liten text och dubbla spakar.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Bo Norvinge » 13 feb 2010, 18:18

Nor1 skrev:Om Harry Anderssons Åkeri AB är ett "skogsåkeri" startat 1944 så är historien ganska spännande då det numera tillverkas betongslipmaskiner och spännutrustning av ett patent som ägaren tagit fram som en bisyssla till åkeriet :shock:
Detta skall nog tas med en nypa salt innan vi fått mer kött på benen...
/Stefan


Thomas Almèn skrev:Kan väl finnas flera åkerier som heter Harry Anderssons. Det jag tänker på höll till norr om Uppsala...


Jag är ytterst nyfiken på vilket Harry-åkeri det handlar om.
Ett i Göteborg välkänt åkeri hette Harry Anderson Åkeri (notera stavningen) och var ett kajåkeri grundat 1920.
harryanderson.jpg
Foto: Volvo och Janne J.
harryanderson.jpg (86.92 KiB) Visad 20897 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 13 feb 2010, 18:24

Thomas Almèn skrev:Var väl bara 68:orna som hade liten text och dubbla spakar.

Stämmer...och de sista 76:orna hade 110:ans tryckluftshandbroms med reglage på instrumentbrädan. Om man ser på backspegelarmarna så är de samma på båda bilarna. Jag vet inte riktigt när den försvann och ersattes med en hel båge, men den -72:an vi hade på åkeriet när jag började köra hade den lilla armen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 13 feb 2010, 18:29

Tjena Det är mycket man inte vet. Trodde väl aldrig att det var dubbla spakar på den sorten. Sånt kan man aldrig läsa i någon bok. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 18:46

Stellan skrev:
Thomas Almèn skrev:Var väl bara 68:orna som hade liten text och dubbla spakar.

Stämmer...och de sista 76:orna hade 110:ans tryckluftshandbroms med reglage på instrumentbrädan.

/Stellan


Och arméns stridsvagnsdragar 110;or hade 76;ans handbroms, snacka om att vara konsekvent! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Nor1 » 13 feb 2010, 19:12

Bo Norvinge skrev:Jag är ytterst nyfiken på vilket Harry-åkeri det handlar om.
Ett i Göteborg välkänt åkeri hette Harry Anderson Åkeri (notera stavningen) och var ett kajåkeri grundat 1920.


Jag tror att det handlar om Göteborgs åkeriet, Den loggan som är på 86:an känner jag igen från bingarna, och eftersom Tobiasons låg i Göteborg så känns det ju ganska naturligt.

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 13 feb 2010, 21:03

Tjena När vi nu pratar armen är det någon som vet var alla dessa bilar tagit vägen. Jag gjorde lumpen på T3 och körde grejor från olika förråd. Det fanns konserverade lastbilar i förråd lite överallt. Det är omöjligt att alla dessa fordon kommit ut på den svenska marknaden. Dom flesta måste vara exporterade kan inte tänka mig något annat. Jobbade med en elektriker för ett tag sen som varit anställd av kronan. Han berättade historier om förråd runt i vårat län med lastbilar och reservdelssatser. Som avvecklades i början av 20talet vart tog alla saker vägen. Jag var på en auktion för något årsedan som anordnades av TOVEKS men det var vädigt få lastbilar. Jag löste reservdelssatser till bandvagn 202 för att komma över alla volvo saker. Man undrar var alla saker tog vägen. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 13 feb 2010, 21:06

Stena i Halmstad fick väl i uppdrag att göra spikämnen av det mesta, av miljöskäl. Alltså skrotades det mesta ner, oavsett hur fräscht det var.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 13 feb 2010, 21:10

Nor1 skrev:
Bo Norvinge skrev:Jag är ytterst nyfiken på vilket Harry-åkeri det handlar om.
Ett i Göteborg välkänt åkeri hette Harry Anderson Åkeri (notera stavningen) och var ett kajåkeri grundat 1920.


Jag tror att det handlar om Göteborgs åkeriet, Den loggan som är på 86:an känner jag igen från bingarna, och eftersom Tobiasons låg i Göteborg så känns det ju ganska naturligt.

/Stefan

Jag ska kolla det under nästa vecka, det ligger visserligen längre ner på listan...men får förtur nu :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster