Förenade Express

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Förenade Express

Inläggav Lars-Gunnar » 09 nov 2009, 20:09

Sjätte fotot visar från en svensk depå med en Förenade Expresstradare
Någon som minns detta åkeri?

http://buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f ... 8&start=15

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Förenade Express

Inläggav Muk » 10 nov 2009, 21:06

Förenade Express var en lastbilscentral i Stockholm med mycket anläggningsbilar och distribution. Färgerna på bilarna var i huvudsak gul och röd. Deras "tradare" gick på kortare sträckor typ Stockholm-Uppsala och Stockholm-Västerås. Förenade Express togs över av Södertälje Åkeri AB (SÅAB) och blev deras varumärke för distribution och lager. Nu heter väl hela klabbet Foria.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: Förenade Express

Inläggav Lars-Gunnar » 10 nov 2009, 23:13

Tack för denna info Muk. Visste väl att det skulle finnas folk på forumet som kan räta ut frågetecknen.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Förenade Express

Inläggav PeoWalleW » 02 maj 2017, 19:07

Muk skrev:Förenade Express var en lastbilscentral i Stockholm med mycket anläggningsbilar och distribution. Färgerna på bilarna var i huvudsak gul och röd. Deras "tradare" gick på kortare sträckor typ Stockholm-Uppsala och Stockholm-Västerås. Förenade Express togs över av Södertälje Åkeri AB (SÅAB) och blev deras varumärke för distribution och lager. Nu heter väl hela klabbet Foria.


Lite kompletterande uppgifter som kanske kan vara av intresse:

Förenade Express & Åkerier ekonomisk förening grundades 1938 med kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Med tiden flyttade kontoret först till Danderyd och senare till Täby innan SÅAB tog över.
Transportuppdragen var i huvudsak av kommunal karaktär för Stockholms Energiverk / MFO med tvåaxliga kranbilar, men även en del fasta distributions-uppdrag för t e Posten och ODAB tillkom.
En ganska omfattande verksamhet med lösflak och sop-containers fanns också.
Ett tiotal fjärr-ekipage (bil och släp) körde i huvudsak för Pripps i Bromma och levererade till depåerna, Linköping i söder, Gävle/Sundsvall i norr och Västerås/Örebro i väster.
Från mitten av 80-talet rullade ett halvdussin anläggningsbilar i de gul-röda färgerna, och i slutet av 80-talet tillkom också en budbils-sektion med ca tio bilar.
Föreningen drev även ett lagerhotell i Rosersberg.

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2017, 14:51


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster