Sida 4 av 4

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 16 feb 2016, 11:21
av Per Thomson
Innan Malmros kom in i bilden fanns det flera fristående åkerier som utförde transporterna, ett av dessa var Harry Ekbergs Åkeri AB som hade flera ekipage som utförde transporter åt Helsingborgs Fryshus i slutet på 50-talet. Det här fotot är nog snarare ifrån mitten eller början på 50-talet. Jag har för mig att bilen var tandemdriven. Så sent som 1958 erhöll Ekbergsåkeriet en ny Regent med frystrailer ifrån Ystad/Rynge, trailerboggin hade 3,5 hjulbas för att få 8 tons axeltryck.

110_1001.JPG
110_1001.JPG (126.11 KiB) Visad 14283 gånger

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 16 feb 2016, 13:07
av 30Fredrik
Imponerande rede! Har alltid gilla Volvo Långnos och den här Långnosen är ju grym, kan det möjligen va en Hesselmanmotor under huven?? MVH. 30 Fredrik.

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 16 feb 2016, 14:26
av S-V L44
Läs lite mer om denna bil här viewtopic.php?f=12&t=6999
Bilen var endast i drift i 4 månader i slutet av 1954/början av 1955 hos Ekbergs.

// Kjell N

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 17 feb 2016, 10:42
av Per Thomson
Tack Kjell för länktipset!

Fick igår höra att av en person att från början var det Ekbergs som stod för Fryshusets transporter i sin helhet och som sedan anlitade SLAB för en del av åtagandet. Senare kom flera åkare in i bilden på bekostnad av SLAB som mot slutet endast var med på utlands/export uppdrag.