Sida 3 av 4

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 03 feb 2011, 10:38
av Skandinaven
Så här kunne jag läse på sidan av en frystrailer i dag, som var kjörd til rampen vid vores terminal:
" bring "
" FRIGOSCANDIA "

Hälsn. Skandinaven

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 14 nov 2013, 02:26
av Freeze
Två gamla pärlor som rullade Skåne-Östersund.
1327.jpg
1327.jpg (136.18 KiB) Visad 29847 gånger

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 02 mar 2015, 13:08
av Pederb
Här är en bild på min bil jag körde för Fimbul

Bild

Hittade en på den första bilen jag körde

Bild

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 03 mar 2015, 21:21
av Bo Norvinge
Fina bilar!

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 09 mar 2015, 19:42
av Rikard
Hej

Kanske lite sidospår men är det någon som hört talas om ett företag som heter/hette "Piteå Kyl AB".
Tänkte det var relaterat till dessa övriga tempererade transporter.

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 11:24
av sjömannen
Rikard skrev:Hej

Kanske lite sidospår men är det någon som hört talas om ett företag som heter/hette "Piteå Kyl AB".
Tänkte det var relaterat till dessa övriga tempererade transporter.






Trisab va väl ett hyfsat stort kyl/frys åkeri i de trakterna. Sen har jag en liten susning om nån gul F88 me 2 axl trailer,me kyl/frys på 70 talet som jag tror kom ifrån Pitetrakten . Tror den körde för Strands glass.


Sjömannen

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 13:11
av Rikard
"KylAB Piteå" ska det ha hetat, vit bil med blå stripe.
Skulle kunna tänka mig att det är en Volvo-blå nyans som bilen fick då den levererades?

Volvo F89 46 Boggi -74 korthytt med termoskåp på nästan 9meter.
Bakgavellyft och bygeldrag.
Takkorg på hytten.

Är en sån här bil intressant i veterankretsar, värd att räddas?

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 15:40
av sjömannen
Rikard skrev:"KylAB Piteå" ska det ha hetat, vit bil med blå stripe.
Skulle kunna tänka mig att det är en Volvo-blå nyans som bilen fick då den levererades?

Volvo F89 46 Boggi -74 korthytt med termoskåp på nästan 9meter.
Bakgavellyft och bygeldrag.
Takkorg på hytten.

Är en sån här bil intressant i veterankretsar, värd att räddas?




Jag är ingen veteransamlare, men tycker de låter mer som en donationsbil, mest me tanke på ståhytten,men finns säkert många som har motsatt uppfattning. Du får invänta experternas utlåtanden.

Hälsn Sjömannen

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 17:32
av Reid Hulting
Kan F89:an vara en bil som står i Älvsbyn?

Reid.

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 17:39
av Rikard
Mycket möjligt...

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 18:00
av Reid Hulting
Beskrivningen stämmer väldigt väl in på en bil som jag köpt, och skall användas, precis som sjömannen antog :wink: , som donatorbil. Skåpet skall fortsatt stå kvar som lager, chassiet hämtas senare i vår.

Reid.

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 10 mar 2015, 18:06
av Rikard
Ja, då så.

Jag såg i en annan tråd att du höll på att sälja av, men jag kanske missförstod.
Det vore ju roligare att försöka dra igång den kan jag tycka, så får man ju en uppfattning om hur mycket på den som fungerar och om den rent är körbar.

Ser ju fin och komplett ut där den står annars (en liten smäll på näsan har den nog fått). :D

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 14 feb 2016, 22:58
av Johnnybj
Hej på er Kul att se alla dessa bilder Jag jobbade på Fimbul transport som låg som sagt uppe på Valla i Linköping. Flyttade senare ner till Fågelögatan 1 i Linköping. Började där 1978. Körde lite spridda skurar runt Linköping. Tog senare över Tores bil som gick på linjen Helsingborg. Träffade ofta killarna på Frigo Frakt och Sune Persson. Varit borta från Frigo ett antal år. Är nu tillbaka och kör som hyrlots hos Bring Frigo Åkeri AB HBG

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 14 feb 2016, 23:03
av Johnnybj
Måste fråga. Jag såg en profil som kallar sej Pederb Var det du som körde på Fimbul samtidigt som jag ? Johnny från Finspång.

Re: Frigoscandia

InläggPostat: 15 feb 2016, 00:44
av S-V L44
Den här bilden är från tiden då företaget hette Helsingborgs Fryshus.
När företaget introducerade sig på exportmarknaderna under 1960-talet ändrade man namnet till Frigoscandia.
Transportverksamheten har aldrig skötts direkt av det ursprungliga kärnbolaget som stod för utvecklingen av fryshusen och IQF-frysarna.

På 1950-talet var det Svenska Lastbils AB som skötte frystransporterna, sedan blev det Malmros-redieriet i Trelleborg såsom huvudägare i Frigoscandia som tog över transporterna och fryshusen.
Därefter tog AGA över p.g.a. sitt engagemang i tillverkning av köldmedium nödvändiga för kylkompressorerna.
Numera sköt fryshusverksamheten och transporterna av Bring-Frigo som ägs av Bring.

Helsingborgs Fryshus Mitten av 1950-talet.JPG
Helsingborgs Fryshus Mitten av 1950-talet.JPG (105.92 KiB) Visad 27276 gånger

// Kjell N