ASG

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

ASG

Inläggav Stellan » 17 maj 2009, 22:01

Jag har precis inhandlat en bok om Svea Rederi och letat efter ASG:s tillkomst, men hittar ingenting. Boken är utgiven 1951, så ASG borde ju ha avhandlats i den tycker man. Det enda jag hittar om landsvägstrafik är att Svea 1933 övertog en godsbilcentral i Göteborg och 1934 även en i Stockholm.

AB Svenska Godscentraler bildades av Svea 1935, förmodligen som en sammanslagning av de båda godsbilscentralerna. Det jag undrar över är vilka de två godsbilcentralerna i Göteborg och Stockholm kan ha varit. Någon här som kan ge en ledtråd?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG

Inläggav Tågklareraren » 15 jul 2011, 15:20

Jag är medveten om att det är ett bra tag sedan du ställde frågan.
Om du fortfarande är intresserad?

Det enda jag kan få fram är att Svea köpte ett redan aktivt företag i Gbg som hette: AB Bilgodscentralen.

/Stefan
Tågklareraren
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 apr 2008, 10:29
Ort: Västerås

Re: ASG

Inläggav Stellan » 15 jul 2011, 18:39

Det är klart att man är intresserad, det är ju transporthistoria :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG

Inläggav gunnilse » 15 jul 2011, 21:02

1932 började Sveabolagets ångbåtskontor granska framtidens transportbehov. Vilket ledde till köp av verkande AB Bilgods centralen embryot till ASG.
Sen i Stockholm köpte de in sig i olika åkerier 1935 skapas AB Svenska Godsbilscentraler.Avsikten att inte förfoga över vagnsmarial å trafikrättigheter.1936 hade tolv större åkeriägare anammat iden om samverkan.1937 nämns namnet asg å dotterbolaget AB Landtransport skapas nu ville man även uniformera chafförer samt bilarna skulle ha väl synlig ASG dekal.1938 bildas AB NORDISK Biltjänst säkra drivmedel leveranser detta år skapas även Sveriges bilgodstransportörers Riksförbund.1939 35 agenturer 140 åkare 450 fordon.1940 ASG lånade 500000 för köp av fyra egna bilar från Rederi Svea pga Räjong bestämmelserna..1941 kris SJ köper 50% av Sveas Bilgodsrörelse.1942 ASG å SLF drar väl inte jämt..1943 samlastningstrafiken krävde större terminaler som gick hårt åt ekonomin samt hård konkurens från Transportkompaniet.1944 ASG köper sju egna godsvagnar.1945 fasta tidtabeller anstiftas samt dörr till dörr näms även Norge å Danmark finns med i transportledet.1946 goda kontakter skapades via Rädda Barnnens hjälporginisation i Europa (hjälpsändningar under kriget)

Forts kommer. Thomas
gunnilse
 

Re: ASG

Inläggav Stellan » 15 jul 2011, 22:47

Lysande Thomas, ser fram mot ytterligare sakkunskap i ämnet :wink: Jag tycker att Bilspedition har lite bättre "historietäckning" än ASG, men det kan ju ha med att göra att Bilspedition i grunden är ett Göteborgsföretag, och att jag själv har kört där :P

Det är lite lustigt att läsa att det bara var tolv åkerier från början, och att det blev så stort innan tyskarna tog över. Att staten var så djupt involverad i landsvägstransporter måste ju ha ställt till bekymmer för de privata åkerierna, både i prissättning och driftskostnader. Två andra transportföretag i Sverige ingick ju också i den statliga sfären...GDG och SLAB/Svelast. Den här uppställningen fanns med i ett lite häfte från 1978, och där kan man se hur de olika företagen till viss del ägde varandra. En tanke som slog mig när jag tittade på den här uppställningen var att staten inte utnyttjade sin egen vagntillverkning till att tillverka släpvagnar och trailers för landsvägen, kanske det räckte med Alpus?
sj dotterföretag 1_b.jpg
sj dotterföretag 1_b.jpg (273.9 KiB) Visad 7876 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron