Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 21 aug 2010, 21:59

Föraren av F86:an skadade sig något. Har för mig att han bl.a. fick en sten i huvudet också, men absolut inget livshotande i alla fall.
Tittar man på ratten så är den böjd, så jag kan nog tänka mig att han höll ganska så hårt i den när han körde av vägen. :)

Jag väntar på mailet Stellan! :wink:

Fler bilder eftersöks!
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav olle i skogen » 04 sep 2011, 13:57

Annons på blocket. Gammal dahlbäcks släp
http://www.blocket.se/dalarna/Slapvagn_ ... a=23_4&w=3
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Freeze » 14 nov 2013, 02:48

Jag jobbade lite extra för Dahlbäcks 1988-89. Då hade de en bil som gick till posterminalen i Hässleholm. Den ankom på morronen och gick en runda i Skåne, Blekinge på dagen. På kvällen lastades den upp med post och gick uppåt igen via Alvesta-Örebro-Borlänge, har jag för mig. Chaufförerna från Dalarna hade en övernattningslägenhet i anslutning till postterminalen i Hässleholm som de låg i under dagen. En kille från Hässleholm körde bilen under dagen så det var han jag vikarierade lite för då och då. Det var mycket riktig två likadana tvåaxlade F 10:or med ståhytt och tvåaxlade 30:pallars släpvagnar. De tog hemskt mycket plats vill jag minnas. Det var iofs sällan vi hade de efter då de oftast stod tillbackade på terminalen hela dagen. Om jag inte helt missminner mig så hade de internnummer 59 och 61. Förutom en gång då det kom ner en väldigt fin F 12:a Globetrotter som var väldigt snyggt lackad i röd- och guldcandylack och klädd hytt. Döm om vår förvåning, då där ej var någon alls extrautrustning på de andra bilarna. Vi fick senare höra att de berodde på något haveri så vi fick aldrig mer se den bilen, tyvärr. :( Men det var en rolig tid och precis som det sägs här har jag bara trevliga minne av mina (dock enstaka) kontakter med cheferna och kontoret i Borlänge. :D
Senast redigerad av Freeze 14 nov 2013, 04:10, redigerad totalt 1 gång.
Freeze
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2013, 18:20

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Freeze » 14 nov 2013, 02:53

Det står även en gammal Dahlbäcks släp uppställd som reklamskylt utmed E4:an precis norr om den beryktade Tranarpsbron i Skåne.
Freeze
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2013, 18:20

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2013, 09:46

Intressant berättelse, tack!
Då jag själv bodde i Avesta fram till 73 så minns de spartanska Dahlbäcksbilarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Bengt Gustafsson » 15 nov 2013, 16:06

Freeze skrev:Det står även en gammal Dahlbäcks släp uppställd som reklamskylt utmed E4:an precis norr om den beryktade Tranarpsbron i Skåne.


Det släpet ingick i de ekipage Kurt Jonssons Åkeri AB i Göteborg köpte av Dahlbäcks någon gång i slutet av 80- eller början av 90-talet. Med följde chaufförer och förstås linjer åt Posten.

Det handlade bland annat om

Gbg - Stockholm

Gbg - Norrköping

Gbg - Alvesta

Gbg - Trollhättan

Trollhättan - Nässjö

Bilarna var FL och F10:or och släpen hade två axlar. Några hade också fått/fick en extra axel. Jag körde de flesta linjerna till och från, och därmed just vagnen nära bron, när jag arbetade på Kurt Jonssons Åkeri.

Bengt Gustafsson
Klassiska Lastbilar
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 15 nov 2013, 21:39

Det visste jag inte om dig Bengt, kanske du bör fixa en sida om dig själv :idea: :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Skruttan44 » 11 mar 2014, 23:37

Jag kan berätta att ett av Dahlbäcks gamla postsläp står som reklampelare utmed E4 strax norr om Tranarpsbron..

Jag körde post åt Nisse ett tag som inhoppare med nytaget körkort 1983-84. Den första bilen jag körde var en gammal F89..
Det var en upplevelse...
Skruttan44
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mar 2014, 22:54

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 14 mar 2014, 00:00

Till Skruttan44:

Kan det vara den här F89:an som du körde på Dahlbäcks 83-84? Om jag inte missminner mig helt var detta den sista bilen av F88-89 modellen som Dahlbäcks hade i trafik.
Minns en gång när jag var liten, då åkte vi 3 st. chaufförer och 2 barn i hytten på denna bil från posten i Borlänge och upp till åkeriet, lite lagomt trångt! Gissningsvis runt -85 -86 skulle jag tro att det var.
Det här fotografiet är taget av mig utanför "Lappens" grill i Hedemora på den parkering där Mc Donalds ligger idag. Kortet är taget -87 eller -88, och var nog alldeles i sluttampen på bilens liv.
Det är min farbrors ben man kan se mellan bil och vagn.

Jag har låtit trycka upp ett par vita T-shirts med Dahlbäcks loggan. Har en kvar om någon är intresserad i strl XL. Säljer den till självkostnadspris (74:-), +24:- i ev. porto.
Jag kan fixa en bild på den om någon är intresserad.
Verkligen jätteroligt att den här tråden har fått så många inlägg, tack alla som har skrivit!! :D

Ingen som känner till någon som har foton på någon av Dahlbäcks lastbilar? :(

45;an ca 1987-88, fotat i Hedemora, jätteliten bild, COPYRIGHT.jpg
45;an ca 1987-88, fotat i Hedemora, jätteliten bild, COPYRIGHT.jpg (186.15 KiB) Visad 29185 gånger
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge


Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Lars-Gunnar » 02 apr 2014, 22:45

12 meter på 2 axlar, det är ju lika långt som ett 3-axligt släp brukar vara. 7,500 är ju som hittat. Är det ett Skänninge?

Hoppas att någon förbarmar sig. Kostnaden motsvarar en 3-del av en inkomst på 25 tusen efter skatt.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Dirty Dan » 25 okt 2015, 15:22

Här är ett par bilar som var stationerade i Stockholm under 90talet. Min pappa körde Eurotrottern på Jönköping i den andra gick på Borås. Å alla släp var som sagt 30pallars å 2axl. Var även har jag fick börja rangera släp från parkeringen till "kundkajen" att ja var typ 14år e väl preskriberat idag 8)

Mvh Danne
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (125.36 KiB) Visad 26499 gånger
image.jpeg
image.jpeg (106.3 KiB) Visad 26499 gånger
Dirty Dan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 dec 2011, 10:46

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 26 okt 2015, 13:14

Dirty Dan skrev:Här är ett par bilar som var stationerade i Stockholm under 90talet. Min pappa körde Eurotrottern på Jönköping i den andra gick på Borås. Å alla släp var som sagt 30pallars å 2axl. Var även har jag fick börja rangera släp från parkeringen till "kundkajen" att ja var typ 14år e väl preskriberat idag 8)

Mvh Danne


Jodå, det är preskriberat nu (14 år), kul rapport med bilder! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Dirty Dan » 26 okt 2015, 13:27

Toppen juh :D Då törs ja kanske säja att nåt år senare även fick ratta bilen hemåt längs E4 oxå då...

Danne
Dirty Dan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 dec 2011, 10:46

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 27 okt 2015, 12:20

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster