av parek. » 15 maj 2009, 22:05
Jag kan inte till 100% garantera vad jag skriver nedanstående, utan det kan finnas felaktiga detaljer. Allt är utifrån mitt eget minne som jag kommer ihåg det.
Till Stellan:
Dahlbäcks grundades tidigt 1900-tal av Malkolm Dahlbäck, togs sedan över av hans son Nils Dahlbäck. Nils drev åkeriet vidare till hösten 2001 där det definitivt tog slut med en konkurs. Nils var då ca 72-73 år. Kommer inte ihåg exakt hur gammal han var vid konkursen, men jag fick tårta inne på kontoret när han fyllde 72. Nils dog några år senare och är begraven i Torsång utanför Borlänge.
Dahlbäcks rykte var inte det allra bästa. Många bilar var gamla, och det var svårt med krediter hos verkstäder m.m. Min bild av det hela är att Nils (eller Nisse som han ALLTID kallades) skulle behövt låta någon tagit över företaget vid den första konkursen runt -93. Han blev nog tyvärr lite för gammal för att kunna driva det vidare på ett ekonomiskt riktigt sätt. Som människa och chef var Nisse en i mina ögon mycket bra människa. Han månade om alla, och vi som körde där kändes som en stor familj. Nu låter det som om jag var där i 100 år, men det blev i alla fall drygt 1.5 år totalt, + att jag har varit på åkeriet sedan jag var ca 6 år (min farbror körde där i drygt 30 år). Nisse är den chef som jag fått mest beröm och uppmuntran av, till och med vägledning i livet (Tack Nisse uppe i din himmel)!
Dahlbäcks hade mycket bröd- och livsmedelskörningar på västra och norra Dalarna, körde även en hel del el-grejor m.m. På 70-80-talet hade de även en hel del tankbilar, det körde dom för BP och ODAB.
Men deras största uppdragsgivare var utan tvekan Posten. De hade mängder med linjer runt om i Sverige. När de var som störst under ca 80-93 hade de till och med bilar som i princip aldrig var i Borlänge. De hade även en filial i Göteborg.
Exempel på Postlinjer var:
Göteborg-Borlänge-Ånge
Borlänge-Karlstad-Göteborg.
Borlänge-Uppsala-Stockholm
Borlänge-Gävle
Borlänge-Bollnäs
Borlänge-Alvesta
Uppsala-Gävle
Tror även att de en tid hade bilar mellan Göteborg och Kalmar, kanske även ner till Malmö.
Det stämmer som du skriver Stellan, att de i princip bara hade 2-axlade F10:or med ståhytt (det existerade nästan bara Volvo på Dahlbäcks). Släpen var till största delen 2-axlade 30-pallars släp, några byggdes i mitten av 90-talet om till 3-axlade. Dahlbäcks sålde i princip aldrig några lastbilar, utan de kördes till de var helt slut.
1982 fick de en provbil från Volvo, en 3-axlad F12:a med sovhytt (med internnummer 34)! Den hade ett extra tjockt plåtgolv som skulle symbolisera att bilen alltid gick med fullt lass.
Den bil som jag personligen har starkast minnen från var gamla bil 18. Det var en 2-axlad Volvo F88 trailerdragare med sovhytt. När jag började åka med min farbror gick den med post på Stockholm, sedan byttes den ut mot en 2-axlad Volvo F7 trailerdragare med sovhytt.
I alla fall, denna Volvo F88 (bil 18) skulle jag ytterst gärna vilja hitta någon som har ett eller flera fotografier på. Är det någon som har fotografi på den (eller andra Dahlbäcks-bilar) så skulle jag bli oerhört tacksam om jag kunde få köpa bilden eller få den inscannad.
Till Ekenvik:
Jodå, jag har den Trailertidingen!
Du har möjligtvis inga Dahlbäcks-bilder att dela med dig eller byta?
Den där FL7:an som rullar i Borlänge-Falun trakten tillhör en av de allra sista som Dahlbäcks köpte ny. Efterföljande inköp blev endast begagnade bilar. Den bilen är en 96:a.
Till Per Thomson:
Var det verkligen en skåptrailer? Det var inte ett vanligt släp? Mig veterligen har dom endast haft en enda skåptrailer (den var vinröd med enbart texten Dahlbäcks Transporter Borlänge medstora vita bokstäver (gick efter bil 18 på Stockholm).
Vet du lite med exakt var den stod (ortsamn)?
Till alla som läst. Dra er inte för att skriva till mig om ni vet någon som har bilder! Skulle bli jätteglad då!