Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 11 maj 2009, 21:40

Är det någon som känner till det gamla åkeriet från Borlänge?
Själv är jag mer eller mindre uppvuxen i deras lastbilar, och jag hann även med att köra där ett kort tag innan dom gick i konkurs hösten 2001.
Jag har själv en del bilder på dessa lasbilar, men ångrar idag att jag inte tog betydligt fler!
Om det är någon som är intresserad att byta lite bilder, eller har några roliga (eller mindre roliga!) historier om åkeriet så dela gärna med er!

/Pär i Borlänge
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Stellan » 11 maj 2009, 22:01

De var en hel del på posten Uddevalla under deras aktiva tid, och något jag reagerade på var ett de bara hade korta hyttar på sina Volvo. Själv var man ju bortskämd med att köra på ett åkeri med enbart sovhytt på sina bilar :mrgreen:

Det skulle vara intressant att få veta lite mer om hur läge de fanns, vilka "linjer" de körde och hur många bilar de hade. Har du bilder och kunskap om åkeriet, så får du väldigt gärna dela med dig.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Ekenvik » 14 maj 2009, 19:41

Hej....ett litet tips är att leta efter tidningen Trailer Nr2 1984. Där finns det ett repotage på hela fyra sidor om Dahlbäcks Transporter. Många fina bilder på deras bilar. Kommer själv i håg när man som liten i mitten på 90-talet, cyklade förbi utanför åkeriet och spanade in deras bilar.

Det går en fd: Dahlbäcksbil i Falu trakten kom jag på, Det är en Volvo FL10 om jag inte minns helt fel...
Användarvisningsbild
Ekenvik
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 maj 2007, 13:29
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 15 maj 2009, 08:37

Vid körning under Tunga Mas träffen för några år sedan kom vi på den gamla landsvägen mellan Borlänge och Ludvika förbi en gammal Dahlbäcks skåptrailer som stod intill vägen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 15 maj 2009, 22:05

Jag kan inte till 100% garantera vad jag skriver nedanstående, utan det kan finnas felaktiga detaljer. Allt är utifrån mitt eget minne som jag kommer ihåg det.

Till Stellan:

Dahlbäcks grundades tidigt 1900-tal av Malkolm Dahlbäck, togs sedan över av hans son Nils Dahlbäck. Nils drev åkeriet vidare till hösten 2001 där det definitivt tog slut med en konkurs. Nils var då ca 72-73 år. Kommer inte ihåg exakt hur gammal han var vid konkursen, men jag fick tårta inne på kontoret när han fyllde 72. Nils dog några år senare och är begraven i Torsång utanför Borlänge.
Dahlbäcks rykte var inte det allra bästa. Många bilar var gamla, och det var svårt med krediter hos verkstäder m.m. Min bild av det hela är att Nils (eller Nisse som han ALLTID kallades) skulle behövt låta någon tagit över företaget vid den första konkursen runt -93. Han blev nog tyvärr lite för gammal för att kunna driva det vidare på ett ekonomiskt riktigt sätt. Som människa och chef var Nisse en i mina ögon mycket bra människa. Han månade om alla, och vi som körde där kändes som en stor familj. Nu låter det som om jag var där i 100 år, men det blev i alla fall drygt 1.5 år totalt, + att jag har varit på åkeriet sedan jag var ca 6 år (min farbror körde där i drygt 30 år). Nisse är den chef som jag fått mest beröm och uppmuntran av, till och med vägledning i livet (Tack Nisse uppe i din himmel)!

Dahlbäcks hade mycket bröd- och livsmedelskörningar på västra och norra Dalarna, körde även en hel del el-grejor m.m. På 70-80-talet hade de även en hel del tankbilar, det körde dom för BP och ODAB.
Men deras största uppdragsgivare var utan tvekan Posten. De hade mängder med linjer runt om i Sverige. När de var som störst under ca 80-93 hade de till och med bilar som i princip aldrig var i Borlänge. De hade även en filial i Göteborg.
Exempel på Postlinjer var:
Göteborg-Borlänge-Ånge
Borlänge-Karlstad-Göteborg.
Borlänge-Uppsala-Stockholm
Borlänge-Gävle
Borlänge-Bollnäs
Borlänge-Alvesta
Uppsala-Gävle

Tror även att de en tid hade bilar mellan Göteborg och Kalmar, kanske även ner till Malmö.

Det stämmer som du skriver Stellan, att de i princip bara hade 2-axlade F10:or med ståhytt (det existerade nästan bara Volvo på Dahlbäcks). Släpen var till största delen 2-axlade 30-pallars släp, några byggdes i mitten av 90-talet om till 3-axlade. Dahlbäcks sålde i princip aldrig några lastbilar, utan de kördes till de var helt slut.
1982 fick de en provbil från Volvo, en 3-axlad F12:a med sovhytt (med internnummer 34)! Den hade ett extra tjockt plåtgolv som skulle symbolisera att bilen alltid gick med fullt lass.

Den bil som jag personligen har starkast minnen från var gamla bil 18. Det var en 2-axlad Volvo F88 trailerdragare med sovhytt. När jag började åka med min farbror gick den med post på Stockholm, sedan byttes den ut mot en 2-axlad Volvo F7 trailerdragare med sovhytt.
I alla fall, denna Volvo F88 (bil 18) skulle jag ytterst gärna vilja hitta någon som har ett eller flera fotografier på. Är det någon som har fotografi på den (eller andra Dahlbäcks-bilar) så skulle jag bli oerhört tacksam om jag kunde få köpa bilden eller få den inscannad.

Till Ekenvik:

Jodå, jag har den Trailertidingen!
Du har möjligtvis inga Dahlbäcks-bilder att dela med dig eller byta?
Den där FL7:an som rullar i Borlänge-Falun trakten tillhör en av de allra sista som Dahlbäcks köpte ny. Efterföljande inköp blev endast begagnade bilar. Den bilen är en 96:a.

Till Per Thomson:

Var det verkligen en skåptrailer? Det var inte ett vanligt släp? Mig veterligen har dom endast haft en enda skåptrailer (den var vinröd med enbart texten Dahlbäcks Transporter Borlänge medstora vita bokstäver (gick efter bil 18 på Stockholm).
Vet du lite med exakt var den stod (ortsamn)?

Till alla som läst. Dra er inte för att skriva till mig om ni vet någon som har bilder! Skulle bli jätteglad då!
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Ekenvik » 15 maj 2009, 23:29

Tyvärr tog jag aldrig några bilder, vilket jag ångrar. Men minnnet av Dahlbäcks färggranna bilar har etsat sig fast i minnet...
Användarvisningsbild
Ekenvik
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 maj 2007, 13:29
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Stellan » 16 maj 2009, 18:01

Högst intressant läsning, ser även fram mot samma information om andra företag också. Det är alltid kul att läsa om gamla åkerier man sett utedter vägarna :D

Filialen som Dahlbäcks hade i Göteborg, täckte den även upp andra smålinjer också? Jag tänker på postterminalerna i Uddevalla och Trollhättan bland annat.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav olle i skogen » 07 jan 2010, 21:07

hittade på nätet.kolla länken nedan
http://krewl.zoomin.se/A58445
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Stellan » 07 jan 2010, 22:04

Internet kanske inte är så dumt ändå :P
Det var längesedan man såg de bilarna, men de finns fortfarande kvar i minnet. Men lite förvånad blev jag nog ändå när jag såg att han har haft bilar med sovhytt...Forden och F7:an.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Anders » 07 jan 2010, 22:38

Väldigt trevligt att se!
Brukade ju alltid passera förbi där på väg till släkten. Länge sen man såg de här bilarna, det väckte en hel del minnen :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 03 aug 2010, 22:35

olle i skogen skrev:hittade på nätet.kolla länken nedan
http://krewl.zoomin.se/A58445


Dom där bilderna kommer alla från mitt fotoalbum, det är dock inte jag som lagt upp dom på nätet.
Tittar ni på bilden i mitten i rad två så ser ni mig (i röd fin t-shirt!) tillsammans med min farbror som bergrundar en krockad bil 32 (Volvo F86:a). Det var tydligen en extra-chaufför som inte lyckades hålla bilen på vägen.
Hur som helst så blev den i alla fall skrotad efter det där.
Ett par år tidigare hade 32:an blivit renoverad efter att en annan chaufför kört av vägen med bilen utanför Äppelbo i Västerdalarna.

Ingen annan som har, eller lyckats få reda på någon som har fotografier på Dahlbäcks-bilar? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så delar jag gärna med mig av mina bilder om någon har någon bild!
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 19 aug 2010, 20:45

Testar att länka in en bild (hoppas att det funkar).
Det är jag i egen hög person i en "fin"röd t-shirt som 10:åring! :D
Bil 32, en extra-chaufför körde av vägen med den ca 1983. Den här bilen hade renoverats och lackats om ca 1 år tidigare för att en annan chaufför körde av vägen med den utanför Äppelbo i Västerdalarna. Otursdarabbad bil. Det här blev i alla fall dödsstöten för den...
tmpphpuzdoPl.jpg
tmpphpuzdoPl.jpg (81.05 KiB) Visad 39215 gånger
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Stellan » 19 aug 2010, 21:07

Det fungerade alldeles utmärkt, en härlig bild som ger nostalgi-rysningar. Trots att man inte var så speciellt glad över att tillbringa dagarna i en F86 på den tiden det begav sig, så är de desto kärare idag :D

Efter ett långt och träget sökande efter ett fotografi av en Dahlbäcksbil som jag visste att jag hade någonstans så hittade jag det här. Registreringsnumret på bilen är EBS425
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 19 aug 2010, 21:35

Tack för din fina bild Stellan!!

Jag kan inte se om det står F12 eller F10 i fronten. Om det står F12 är det bil 36. Om inte minnet sviker mig fullständigt är den av årsmodell -80 eller -81.
Bilen gick med post mellan Göteborg - Borlänge - Ånge -Borlänge - Göteborg. Bilen måste vara i det närmaste alldeles ny när fotot är taget. Runt 1981 började dom montera takskyltar på bilarna, något som den här bilen inte fått än.
Tack igen Stellan!

Till Stellan: Om du har det här fotografiet i en större upplösning än den du bifogat i inlägget, så får du jättegärna maila över en bild till mig!
Mailadress: per.ekstrom@privat.utfors.se

Hoppas att det finns andra som har fler bilder!

Bifogar ytterliggare en bild på bil 32... Inte så värst fin längre...
Bilagor
tmpphpMrkIqr.jpg
tmpphpMrkIqr.jpg (152.2 KiB) Visad 39206 gånger
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Stellan » 19 aug 2010, 21:44

Det är bara kul när man kan glädja någon :D

Bilen är en F12 och förmodligen togs bilden alldeles efter leverans, jag vill minnas att de här bilarna var i Uddevalla rätt så ofta på den tiden. Hur gick det med föraren av F86:an, det ser ut att vara en rejäl smäll :shock:

Mail är på gång.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron