Ernsts Express

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Ernsts Express

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2009, 18:38

Bror Ove har gjort lite efterforskning och skickat mig nedanstående bilder.

Ernsts Express startade med en flyttbuss i början på 50-talet. Snart blev det också lastbilar genom övertagande av ett åkeri i Avesta. Största kunden var Avesta Järnverk AB, numera finska Outokompu. Ernsts Express var länge ett familjeägt företag men med en stadig tillväxt av företaget blev det naturligt att andra ägare kom in i bilden, först tror jag det var Bilspedition. Idag är Ernsts Express ett av de största åkerierna i Bergslagsområdet.

Ernst Steingruber som startade åkeriet var tidigt framme med att anamma ny teknik inom transportområdet. På en av bilderna nedan syns en Nynäs tankcontainer från tiden innan "Conny"-systemet hade tagits fram.
(Klicka på bilderna så visas de i sin helhet.)

historia_buss.jpg
historia_buss.jpg (88.95 KiB) Visad 8842 gånger

P2200353.JPG
P2200353.JPG (370.99 KiB) Visad 8843 gånger

P2200354.JPG
P2200354.JPG (225.97 KiB) Visad 8839 gånger

P2200355.JPG
P2200355.JPG (207.04 KiB) Visad 8839 gånger

P2200356.JPG
P2200356.JPG (171.74 KiB) Visad 8850 gånger

P2200357.JPG
P2200357.JPG (230.47 KiB) Visad 8832 gånger

P2200358.JPG
P2200358.JPG (250.53 KiB) Visad 8831 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ernsts Express

Inläggav S-V L44 » 29 apr 2009, 19:37

Onekligen intressanta bilder. Särskilt intressant att se de båda Henschel-bilarna.

Jag har gjort en observation på den nedersta bilden (P2200358.JPG).
Om man betraktar de två fyrcylindriga Scaniorna längst bort så verkar det som om kylaren lutar något på den bortre bilen, eller är det en synvilla?

Den övre av de tre horisontella ribborna över motorhuvens gälar är också kortare än den är normalt sett, men den kan ju vara avbruten eller modifierad på annat sätt..

Jag har faktiskt sett liknande företeelser med svagt lutande kylare på andra bilar som jag misstänker är ur L10-serien, men inte fått mina aningar bekräftade eftersom jag inte fått tag i registreringsnumren och därmed inte kan se chassinumren.
Jag har också sett några sexcylindriga bilar som jag misstänker är ur L20-serien som även de har en kylare som lutar en aning jämfört med normala bilar.
OBSERVERA att jag inte blandar ihop det med de tidiga 40-tals Scaniorna som ju dessutom saknade kylarmaskering.

Kanske du kan klura ut det rätta modellerna på de två bilarna på fotot?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ernsts Express

Inläggav Anders » 29 apr 2009, 20:51

Det var verkligen tjusiga bilder Per!

Är det en Floby-hytt på Titanen? Där kan man verkligen snacka om King of the road på 60-talet :)

Scania 75;an måste ha varit väldigt välhållen med tanke på Poclaingrävaren ser ut att vara från slutet på 60-talet. Alltid lika roligt att få se bilder som dessa!

Dessutom är det nåt visst med bilar som det står W i regnummret på!


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ernsts Express

Inläggav Lars-Gunnar » 30 apr 2009, 21:50

Jag tycker stet verkar som om hytten på Volvon har delad framruta. Det är en Titan och är det en 63-64-års modell så kan det inte vara en Flobyhytt utan ett annat fabrikat.

Det är i varje fall vad jag tror. Delad framruta övergavs nog snabbt då hel framruta kunde göras.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ernsts Express

Inläggav Per Thomson » 03 maj 2009, 12:19

Först S-V L44 om lutande kylare: Jag tror nästan att svaret är ett ljugande objektiv då det handlar om bildens ytterkant samt att fotot är avfotograferat från ett plakat. Jag är ledsen att svaret kanske inte blev särskilt spännande. Om nu kylaren skulle ha lutat på "riktigt" så vore det inte så konstigt heller då dessa bilar gick i verkligt hård industrimiljö. Det hände väl också att någon parkerad bil rullade iväg på grund ineffektiv eller glömd handbroms kan man tänka.

Anders o Lars-Gunnar:
Jo visst är det en Floby-hytt. De var lite bredare än Be-Ge hytten och en lösning med delad ruta minskade förmodligen risken att rutan kunde spricka. På min egen sida en bit ner syns en Schenker-skyltad Titan från samma årgång med en Floby-hytt. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762

När jag ändå nämner glömd handbroms kan jag inta låta bli att också länka denna bild tagen i Travemünde på en Schenker Titan http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=708&item=12
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster