Trafik AB Mellersta Norrland/Holmlunds Åkeri AB mfl

Är det någon som har någon information om Trafik AB Mellersta Norrland med relaterade bolag? De hade kontor på Storgatan 4 i Nordmaling, bilverkstad och gummiverkstad på hamngatan 7 i Nordmaling samt en avdelning för "masonitetransporter" i Nyåker. Samma adressuppgifter och telefonnummer finns för enskilda firman Folke Holmlunds Bil- & Motortjänst. Den senare firman annonserar att de "utför alla förekommande planerings-, diknings-, schaktnings- och lastningsarbeten, vägbyggnader, grund- och vattenledningsgrävningar". Det här är i slutet av 60-talet.
I telefonkatalogen för 1971 finns inget av dessa kvar. På hamngatan 7 i Nordmaling finns nu kontor och bilverkstad för Holmlunds Åkeri AB. De har även avdelningen för "masonitetransporter" i Nyåker. Samma telefonnummer som de tidigare bolagen. De annonserar att de "utför alla förekommande lastbilstransporter i lokal- och fjärrtrafik. planerings-, diknings-, schaktnings- och lastningsarbeten, vägbyggnader, grund- och vattenledningsgrävningar". Holmlunds Åkeri AB registreras dock först i mitten av 1972 och då som en firmaändring på Hörnsjö qvarnaktiebolag som bildades 1898!
1977 byter Holmlunds Åkeri AB namn till Västerbottens Transport AB. Senast 1980 återfinns Västerbottens transport AB i Umeå. Garage finns under kommande år på Formvägen 8 och senare på kronoskogsvägen 8. Två av åkeriets scanior kan ses i tidningen Trailers tävling Sveriges Snyggaste Lastbil 1981(med reservation för årtal och namn på tävlingen det året). 1981 startas även Trafikshopen HB som är en avknoppning som sysslade med bilbärging genom DFR.
I mitten av 80-talet tas ett flertal lastbilar över av Abaspa Landsvägståg KB/Abaspa Road Trail Company i Överkalix, som startat sin verksamhet 1984 som en avknoppning till det 1979 startade AB Alf Sigmund Petrus Andersson, Abaspa. Lastbilar har funnits registrerade i bägge bolag. Det senare bolaget går i konkurs 1986 och har då c:a 20 anställda och en omsättning på c:a 12 miljoner. Verksamheten övertas av ABASPA Åkeri AB som går i konkurs i mars 1989. I Augusi samma år går även Abaspa Landsvägståg KB/Abaspa Road Trail Company i konkurs.
Ett antal ekipage tas över av Nordfrakt i Luleå AB som startats 1987. Transporter sker för Nordprotekt på sträckan Luleå-Stockholm. Konkurs i slutet av 1990.
I mitten av 90-talet byter Västerbottens Transport AB ägare och namn till Umeå Vandrarhem AB och går i konkurs 2006.
Nedan några bilder tagna på Strömbergs Bil i kalix efter Nordfrakts konkurs (observera att scania 86:an har fått ett skåp tidigare tillhörigt en 142:a i en rockad). Kompletteringar bilder och rättelser mottages om alla nämnda företag och involverade fordon. Det finns ingenting som heter onödig information.





I telefonkatalogen för 1971 finns inget av dessa kvar. På hamngatan 7 i Nordmaling finns nu kontor och bilverkstad för Holmlunds Åkeri AB. De har även avdelningen för "masonitetransporter" i Nyåker. Samma telefonnummer som de tidigare bolagen. De annonserar att de "utför alla förekommande lastbilstransporter i lokal- och fjärrtrafik. planerings-, diknings-, schaktnings- och lastningsarbeten, vägbyggnader, grund- och vattenledningsgrävningar". Holmlunds Åkeri AB registreras dock först i mitten av 1972 och då som en firmaändring på Hörnsjö qvarnaktiebolag som bildades 1898!
1977 byter Holmlunds Åkeri AB namn till Västerbottens Transport AB. Senast 1980 återfinns Västerbottens transport AB i Umeå. Garage finns under kommande år på Formvägen 8 och senare på kronoskogsvägen 8. Två av åkeriets scanior kan ses i tidningen Trailers tävling Sveriges Snyggaste Lastbil 1981(med reservation för årtal och namn på tävlingen det året). 1981 startas även Trafikshopen HB som är en avknoppning som sysslade med bilbärging genom DFR.
I mitten av 80-talet tas ett flertal lastbilar över av Abaspa Landsvägståg KB/Abaspa Road Trail Company i Överkalix, som startat sin verksamhet 1984 som en avknoppning till det 1979 startade AB Alf Sigmund Petrus Andersson, Abaspa. Lastbilar har funnits registrerade i bägge bolag. Det senare bolaget går i konkurs 1986 och har då c:a 20 anställda och en omsättning på c:a 12 miljoner. Verksamheten övertas av ABASPA Åkeri AB som går i konkurs i mars 1989. I Augusi samma år går även Abaspa Landsvägståg KB/Abaspa Road Trail Company i konkurs.
Ett antal ekipage tas över av Nordfrakt i Luleå AB som startats 1987. Transporter sker för Nordprotekt på sträckan Luleå-Stockholm. Konkurs i slutet av 1990.
I mitten av 90-talet byter Västerbottens Transport AB ägare och namn till Umeå Vandrarhem AB och går i konkurs 2006.
Nedan några bilder tagna på Strömbergs Bil i kalix efter Nordfrakts konkurs (observera att scania 86:an har fått ett skåp tidigare tillhörigt en 142:a i en rockad). Kompletteringar bilder och rättelser mottages om alla nämnda företag och involverade fordon. Det finns ingenting som heter onödig information.





