Alfscout skrev:
Här borde finnas plats för Carl F. Jönssons Åkeri i Malmö som ju är ett av de äldsta i södra Sverige. Detta är vad jag - en f.d. Uppsalabo - vet om åkeriet. Före krigsutbrottet hade företaget 35 lastbilar och av dem var 35 st International.
Här är lite extra information om åkeriet och åkeriets bilar före 2:a världskriget.
Carl Fredrik Jönssons Åkeri etablerades på Fredsgatan 5b och flyttade till Agneslundsvägen 16 i augusti 1940.
Åkeriet hade faktiskt några fler bilar före 2:a världskriget än de 35 som nämnts inledningsvis. Även om de allra flesta var av märket
International så fanns det ett par andra märken också.
Följande bilar, därav en personbil och två lätta lastbilar, som åkeriet hade mellan åren 1929 och 1942/43 har jag funnit i dåtidens bilregister.
Jag har ännu inte gått igenom de register som avhandlar fordon avregistrerade före 1937, så det kan ju finnas ytterligare några CarlF-bilar bland dem.
M1571 - International D216 T Boggi - 1937 - Ch # D216T-527 - Totalvikt 9500 kg - (Åkeriets största bil vid denna tid.)
M2382 - DKW - 1938 - Ch # 3108431 - Eldriven Personbil - (Eldriften var nog inte så lyckad så bilen försågs med en kolgasdriven förbränningsmotor i september 1942.)
M3211 - International SR - 1928 - Ch # SR-61056 - Totalvikt 5100 kg - (Köpt begagnad i oktober 1935 - Förut ägd av handlanden Hjalmar Edvard Ahlström, Kulladal, Malmö. Bilen skrotades i juni 1941.)
M3397 - Opel Kadett Coach - 1939 - Ch # KJ38-12335 - Personbil - (Inlöst av svenska armén i maj 1940 och bilen erhöll då det militära registreringsnumret
26535. Bilen placerades sedan i Stockholm.)
M3530 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-583651 - Totalvikt 3750 kg - (Bilen skrotad i november 1941)
M3678 - Chevrolet HS Special 157 Dual - 1935 - Ch # XST1367 - Totalvikt 5200 kg - (Köpt begagnad i september 1942 - Förut registrerad i Kristianstads län under
L5613 – Dessförinnan registrerad under
M16833 och ägdes då först av åkare Johan Alfred Sandström i Helsingborg)
M5537 - International S24 - 1932 - Ch # S-410937 - Totalvikt 5100 kg
M5747 - Volvo - 1931 - Ch # 2425 - Totalvikt 4700 kg - (Köpt begagnad – Förut ägd av AB Alfred Benzon & Co, Malmö. Bilen skrotades i december 1942.)
M5802 - International C1 - 1935 - Ch # C1-35419 - Lätt LB Totalvikt 2050 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Andersson & Mattson AB, Malmö)
M5892 - Chevrolet - 1928 - Motor # T-3864641 - Lätt LB Totalvikt 2630 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av handlanden Sigfrid Valdemar Jönsson, Hohög - Bilen skrotad i augusti 1938.)
M5956 - International S26 - 1933 - Ch # S-66262 - Totalvikt 5100 kg
M6103 - International S26 - 1933 - Ch # S-66261 - Totalvikt 5100 kg
M6771 - International A5 - 1935 - Ch # 4271 - Totalvikt 8000 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Glumslövs Tegelbruk AB i Glumslöv och friherre M Ramels sterbhus i Viderup, Gårdstånga - Bilen skrotades i april 1939.)
M7462 - International C30 - 1936 - Ch # HD3-37798 (C30-33980) - Totalvikt 5500 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av byggnadsingenjör Einar Larsson i Malmö)
M7590 - Chevrolet - 1935 - Ch # XST2500 - Totalvikt 5200 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av åkare Axel Eriksson i Trelleborg, Rosanders sterbhus i Trelleborg och lantbrukare Gustaf Jönsson i Holmeja.)
M8736 – Se
M12684 nedan
M8956 - International D30-155 - 1940 - Ch # 73991 - Totalvikt 6200 kg
M9230 - International C40R-155 - 1935 - Ch # 3977 - Totalvikt 6600 kg
M10128 - International B3 - 1933 - Ch # B3-6911-R - Totalvikt 5720 kg
M10314 - International B3 - 1933 - Ch # B3-6848-R - Totalvikt 5720 kg
M11546 - International D35A 241-161 - 1938 - Ch # D35-12191 - Totalvikt 6800 kg
M12684 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D30-50497 - Totalvikt 6200 kg - (Bilen löstes in av den svenska armén i maj 1940 och försågs med det militära regnumret
34593. Bilen återköptes av CarlF i december 1945 och erhöll ett nytt civilt registreringsnummer,
M8736. Bilen är fortfarande bevarad och ägs numera av Malmö Museum. Bilen fick det nya registreringsnumret
FZH676 under 1972.)
M13366 - International C40 - 1936 - Ch # C40-12870 - Totalvikt 6600 kg
M13659 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-49230 - Totalvikt 3750 kg. (Denna bil är inköpt den 29/4-1929 och därmed den först inköpta bilen av alla i listan. Bilen skrotades i juli 1939.)
M13816 - International SFR - 1929 - Ch # SFR-461276-F - Totalvikt 6320 kg. (Denna bil köptes den 2/5-1929 och därmed inköpt som bil nummer två. Bilen skrotades i juni 1939.)
M14314 - International B3 - 1934 - Ch # B3-10685R - Totalvikt 5720 kg
M14501 - International SR - 1930 - Ch # SR-44097-F - Totalvikt 5100 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Firma E & P Esbjörnsson, Löddeköpinge. Bilen skrotades i oktober 1938.)
M14765 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-476524 - Totalvikt 3750 kg - (Bilen skrotades i november 1941)
M15068 - International AL3 - 1932 - Ch # AL3-2425-R - Totalvikt 6000 kg - (Bilen skrotades i juni 1941)
M15355 - International D35A - 1939 - Ch # 18049 - Totalvikt 7000 kg
M15450 - International - 1930 - Ch # STR-6765-G - Totalvikt 6000 kg - (Bilen skrotades i december 1939)
M15451 - International SFR - 1930 - Ch # SFR-6768-G - Totalvikt 6000 kg
M15506 - International SFR - 1930 - Ch # SFR-6763-G - Totalvikt 6000 kg
M15554 - International C40 - 1935 - Ch # 3975 - Totalvikt 6600 kg
M15661 - International S24 - 1930 - Ch # SR-44993-G - Totalvikt 5100 kg
M15686 - International SR24 - 1930 - Ch # SR-44995-G - Totalvikt 5100 kg
M15721 - International S24 - 1930 - Ch # SR-44994 - Totalvikt 5100 kg
M16201 - International D35A-241-149 - 1939 - Ch # 14471 - Totalvikt 6800 kg
M17556 - International D35A 241-149 WB - 1940 - Ch # D35-19041 - Totalvikt 7000 kg
M18402 - Chevrolet HS Special 157 Dual - 1937 - Ch # T781 - Totalvikt 5600 kg - (Köpt begagnad - Tre tidigare ägare, lantbrukare Anders Ture Andersson i Bunkeflo, godsägare Olof Ohlsson Örenäs gård i Glumslöv, senare överförd till Bernstorps gård i Vellinge med samma ägare, därefter åkeriägare Martin Åkesson i Malmö innan Carl Fredrik Jönsson köpte bilen i februari 1942)
M19733 - International D35 149 WB - 1937 - Ch # D35-3406 - Totalvikt 6800 kg
M20338 - International D30 155 WB - 1937 - Ch # D30-12551 - Totalvikt 6200 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av åkare Carl Nilsson i Hindby, Malmö.)
M20340 - International D30C 232-155 - 1940 - Ch # D30-57108 - Totalvikt 6200 kg
M20475 - International D30C - 1940 - Ch # 58189 - Totalvikt 6200 kg
M21423 - International D35A - 1939 - Ch # 18737 - Totalvikt 7000 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juli 1942 och försedd med militärt registreringsnummer
39543)
M21790 - International D35A 149 - 1938 - Ch # D35A-4718 - Totalvikt 6800 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juni 1940 och försedd med militärt registreringsnummer
22469. Bilen blev då placerad i Helsingborg.)
M21978 - International D35A 241-149 - 1938 - Ch # D35A-8235 - Totalvikt 6800 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juni 1940 och försedd med militärt registreringsnummer
22477)
M22121 - International D35A-241-149 - 1938 - Ch # D35-14101 - Totalvikt 6800 kg
M23177 - International D35A 241-149 - 1939 - Ch # D35-15419 - Totalvikt 6800 kg
M23927 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D35-49111 - Totalvikt 6200 kg - (Inlöst av Kungliga Krigsflygskolan i Ljungbyhed i februari 1942, men något militärt registreringsnummer eller civilt nummer i Kristianstads län är inte angivet.)
M23928 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D35-49110 - Totalvikt 6200 kg
M23934 - International D35A 241-149 WB - 1939 - Ch # D35-17405 - Totalvikt 6800 kg
M24032 - International D35A 241 - 1938 - Ch # D35-16023 - Totalvikt 6800 kg
M24515 - International D35A 241-149 - 1939 - Ch # D35-17403 - Totalvikt 6800 kg
// Kjell N