Carl F. Jönssons Åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav alfscout » 05 apr 2009, 18:11

Här borde finnas plats för Carl F. Jönssons Åkeri i Malmö som ju är ett av de äldsta i södra Sverige. Detta är vad jag - en f.d. Uppsalabo - vet om åkeriet. Före krigsutbrottet hade företaget 35 lastbilar och av dem var 35 st International. Efter krigsslutet köpte åkeriet in åtskilliga K och KB, och 1953 skaffade man sig 12 International av serierna L och R. Samma år uppgick åkeriet i AB Malmö Transportcentral. Vagnparken uppgick då till 63 bilar, av dem 54 st IH. Säkert finns det många besökare på de här sidorna som vet mer om Carl F!
Bilagor
Carl F.jpg
En dålig bild av en av Carl F:s IH
Carl F.jpg (29.93 KiB) Visad 21319 gånger
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 19 apr 2009, 23:34

Bilden på bilen som visas ovan är tydligen tagen av L O Karlsson och återfinns även på sidan 137 i Gert Ekströms eminenta bok Alla Våra Lastbilar.
Internationalen är enligt registreringshandlingarna av modell D30C och årsmodell 1939. Enligt texten i Alla Våra Lastbilar skulle bilen vara av 1937-års modell.
Bilen blev registrerad första gången i Sverige i juli 1939 med ett militärt registreringsnummer.
Vad jag sen kan läsa ut så köpte Carl F Jönssons Åkeri bilen strax före jul 1945 och då fick den också civilt registreringsnummer.

Jag läste om denna bil i en söndagsupplaga av Sydsvenska Dagbladet för många herrans år sedan. Det måste ha varit på 1960-talet. I alla fall fanns det en artikel om bilen som då fortfarande användes av Carl F och man betonade smidigheten av att den 196 cm smala bilen var så smal att den kunde passera trånga portöppningar och komma in på bakgårdar i äldre fastigheter vilket modernare lastbilar inte klarade av.
Jag minns också att det stod att bilen hade försetts med en ny dieselmotor som var tillverkad av Volvo. Ursprungligen var det en 6-cylindrig bensinmotor i bilen.

Bilen är nog fortfarande i livet men jag känner tyvärr inte till dess nya registreringsnummer.

På följande länk kan man betrakta en annan av åkeriets International-lastbilar.

http://imcdb.org/vehicle_17601-Internat ... -1947.html

Filmen som bilden är knyckt ifrån är för övrigt mycket underhållande. Det gäller hela serien av dessa filmer som benämns "Mitt hjärtas Malmö".

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav flak » 02 jan 2013, 20:25

Ytterligare fordon från Carl F och AGDA :D är det någon som känner till historien bakom den?
AW 1974 17A079_001.jpg
AW 1974 17A079_001.jpg (84.37 KiB) Visad 20477 gånger

AW 1974 17A080_00.jpg
AW 1974 17A080_00.jpg (96.69 KiB) Visad 20477 gånger

AW 1974 17A - 07100.jpg
AW 1974 17A - 07100.jpg (49.47 KiB) Visad 20477 gånger

Foto A willgård 1974
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 04 jan 2013, 20:27

Mer material från Carl F Jönssons Åkeri i Malmö. Åkeriet var "stort" avseende sin flotta av International-lastbilar.

International K7 - 1946 - 01 - Carl F Jönsson - Malmö.JPG
International K7 - 1946 - 01 - Carl F Jönsson - Malmö.JPG (61.42 KiB) Visad 20406 gånger

International K7 - 1946 - 02 - Carl F Jönsson - Malmö.JPG
International K7 - 1946 - 02 - Carl F Jönsson - Malmö.JPG (62.74 KiB) Visad 20406 gånger


Jag hade god kontakt med Curt F Jönsson för en tid sedan och fick kompletterande upplysningar av honom som jag skall kolla upp.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 09 jan 2013, 20:46

Efter lite kontakt med Curt F Jönsson samt därefter Malmö Museum som numera äger den lilla International D30C från 1939 (som finns i trådens inledning samt med registreringsnummer FZH676 på Anders Willgårds bilder) så kommer jag att tillföra lite mer information så småningom.
Är Anders Willgårds tre bilder tagna på Cementas område i Limhamn eller Malmö?
I så fall ägde Malmö Museum även den International som kallades AGDA, men tyvärr är den skrotad numera.

FZH676 finns däremot kvar i körbart skick men har inte blivit körd på många år.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 15 jan 2013, 02:27

Här är en av artiklarna som jag erhöll från Malmö Museum, nuvarande ägare till bilen.
Just denna artikel var införd i tidningen Arbetet den 1 mars 1976.
Kvaliteten på bilden är tyvärr lite skral då den bygger på den inte helt ovanliga principen att en kopia kopieras och denna kopia sedan kopieras, etc., etc..
Det finns fler artiklar som kommer senare.

Sveriges minsta lastbil med tipp vet jag inte om det stämmer. Nog har man sett mindre bilar med tipp, eller? Bilen har ändå en totalvikt på 6200 kg.

International D30C - Artikel Arbetet 1 mars 1976 - (LR).JPG
International D30C - Artikel Arbetet 1 mars 1976 - (LR).JPG (219 KiB) Visad 20224 gånger

P.S. Använd gärna Per Thomsons tips som följer
Ett tips för att underlätta läsningen av innskannad text s k bildtext :idea: :
Placera markören på texten, håll ner "Ctrl"- tangenten, den längst ner till vänster, på musen finns ett litet hjul, skrollhjulet, rulla hjulet frammåt och bildskärmens innehåll förstoras. Du avgör själv förstoringsgraden med hur mycket du rullar hjulet framåt. Återställ genom att rulla hjulet bakåt. För att det skall fungera så måste du under hela tiden du utför skärm-förstoringen hålla Ctrl/kontroll -tangenten nedtryckt. Lätt som en plätt, prova!


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav Anders Willgård » 15 jan 2013, 08:32

S-V L44 skrev:Efter lite kontakt med Curt F Jönsson samt därefter Malmö Museum som numera äger den lilla International D30C från 1939 (som finns i trådens inledning samt med registreringsnummer FZH676 på Anders Willgårds bilder) så kommer jag att tillföra lite mer information så småningom.
Är Anders Willgårds tre bilder tagna på Cementas område i Limhamn eller Malmö?
I så fall ägde Malmö Museum även den International som kallades AGDA, men tyvärr är den skrotad numera.

FZH676 finns däremot kvar i körbart skick men har inte blivit körd på många år.

// Kjell N

Mina bilder är tagna sommaren 1974 då jag och min far Rune Willgård, besökte Malmö för att titta på bilen efter att jag läst en artikel om bilen. Jag var aktiv i SLAM och tyckte att det var spännande att en så gammal bil rullade. Det fanns inget intresse för gamla lastbilar på 70-talet. Vi besökte Carl F, gick in på deras kontor och frågade om bilen. Blev väl bemötta, man visade oss bilen som stod i garaget och man var väldigt ledsen att bilen råkat ut för en mindre olycka, en framskärm var skadad. Man renoverade många äldre hus i centrala Malmö och det här var den enda bil man kom in på gårdar med. Man ville montera kran på bilen för att öka användningbarheten men insåg att lastförmågan då skulle minska för mycket. Bilderna är altså tagna på åkeriet ocg dom höll då på att byta färg till klargul med röda detaljer.
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 15 jan 2013, 17:45

Anders Willgård skrev
Mina bilder är tagna sommaren 1974 då jag och min far Rune Willgård, besökte Malmö för att titta på bilen efter att jag läst en artikel om bilen. Jag var aktiv i SLAM och tyckte att det var spännande att en så gammal bil rullade. Det fanns inget intresse för gamla lastbilar på 70-talet. Vi besökte Carl F, gick in på deras kontor och frågade om bilen. Blev väl bemötta, man visade oss bilen som stod i garaget och man var väldigt ledsen att bilen råkat ut för en mindre olycka, en framskärm var skadad. Man renoverade många äldre hus i centrala Malmö och det här var den enda bil man kom in på gårdar med. Man ville montera kran på bilen för att öka användningbarheten men insåg att lastförmågan då skulle minska för mycket. Bilderna är altså tagna på åkeriet ocg dom höll då på att byta färg till klargul med röda detaljer.

Då känner du igen den här artikeln som var införd i Transportveteranen Nr 1 1975?

International D30C - Transportveteranen Nr1 1975 - Framsida (LR).JPG
International D30C - Transportveteranen Nr1 1975 - Framsida (LR).JPG (18.99 KiB) Visad 20186 gånger

International D30C - Transportveteranen Nr1 1975 - Sida 6 (LR).JPG
International D30C - Transportveteranen Nr1 1975 - Sida 6 (LR).JPG (178.61 KiB) Visad 20186 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2013, 00:36

Den gamla International-lastbilen var på sin tid en riktig kändis i pressvärlden
Här är ytterligare ett par artiklar. En från Dagens Nyheter den 3 mars, 1976 och en från Kvällsposten, troligen 1993.

International D30C - Artikel Dagens Nyheter 3 mars 1976 - (LR).JPG
International D30C - Artikel Dagens Nyheter 3 mars 1976 - (LR).JPG (190.37 KiB) Visad 20098 gånger

International D30C - Artikel Kvällsposten troligen 1993 - (LR600).JPG
International D30C - Artikel Kvällsposten troligen 1993 - (LR600).JPG (183.29 KiB) Visad 20100 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav Kjell T » 23 jan 2013, 08:00

Internatinalen är säkert en av de allra miljövänligaste bilarna som tillverkats eftersom den kunnat användas under så lång tid.
Kjell T
 
Inlägg: 2009
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 13 jan 2014, 22:49

Den lilla International (regnummer FZH676) på bild i trådens inledning med fullständig modellbeteckning D30C-232-155 från 1939 (nåja, att säga "lilla" är kanske inte helt korrekt eftersom bilens totalvikt är 6200 kg och i slutet av 1930-talet var detta en hyfsat stor bil), blev inregistrerad av åkeriägare Carl Fredrik Jönsson första gången den 5/7-1939. Bilen hade då registreringsnummer M12684. Bilen är som tidigare beskrivits fortfarande bevarad, dock sedan 1993 i Malmö museums ägo.
Den 16/5-1940 blev bilen övertagen av den svenska armén och tilldelades då det militära registreringsnumret 34593.
Den 20/12-1945 återbördades bilen av armén till den forna ägaren. Bilen fick då ett nytt registreringsnummer M8736.

Alfscout skrev :
Här borde finnas plats för Carl F. Jönssons Åkeri i Malmö som ju är ett av de äldsta i södra Sverige. Detta är vad jag - en f.d. Uppsalabo - vet om åkeriet.
Före krigsutbrottet hade företaget 35 lastbilar och av dem var 35 st International. ………

Bilen som nämndes ovan var en av totalt sju stycken av modell D30 och D30C som Carl F ägde.

Om jag räknar samtliga de tunga lastbilar som Carl F ägde under 1939, dvs. före krigsutbrottet, så får jag fram siffran 43 stycken lastbilar (eller 47 stycken om man även räknar in bilar med modellåret 1940).

Av dessa var 37 stycken International, fem stycken Chevrolet och en Volvo av årsmodeller mellan 1928-1939. Dessutom ägde man fyra International av årsmodell 1940, så det blev totalt 41 stycken International.

17 stycken av lastbilarna hade en totalvikt under 6 ton. (Jag har inte kollat om åkeriet ägde någon lätt lastbil, dvs. totalvikt under 3500 kg. Om så var fallet är dessa inte medräknade.)
Merparten, eller 29 stycken, hade en totalvikt mellan 6 och 7 ton.
Den största bilen och vid denna tid den enda boggibilen i åkeriet var en International D216 T av årsmodell 1937 som hade en totalvikt av 9500 kg.
(Jag reserverar mig för att ha missat någon bil i åkeriet vid denna tidpunkt, men jag tror inte det.)


Som kuriosa kan också nämnas att det även ingick en 1938-års DKW i åkeriet.
Personbilen verkar ha köpts med både tvåtaktsmotor och möjlighet till elektrisk framdrivning i december 1941, men man byggde slutligen om den till kolgasdrift i september 1942.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2014, 23:01

Alfscout skrev:
Här borde finnas plats för Carl F. Jönssons Åkeri i Malmö som ju är ett av de äldsta i södra Sverige. Detta är vad jag - en f.d. Uppsalabo - vet om åkeriet. Före krigsutbrottet hade företaget 35 lastbilar och av dem var 35 st International.

Här är lite extra information om åkeriet och åkeriets bilar före 2:a världskriget.

Carl Fredrik Jönssons Åkeri etablerades på Fredsgatan 5b och flyttade till Agneslundsvägen 16 i augusti 1940.
Åkeriet hade faktiskt några fler bilar före 2:a världskriget än de 35 som nämnts inledningsvis. Även om de allra flesta var av märket International så fanns det ett par andra märken också.
Följande bilar, därav en personbil och två lätta lastbilar, som åkeriet hade mellan åren 1929 och 1942/43 har jag funnit i dåtidens bilregister.
Jag har ännu inte gått igenom de register som avhandlar fordon avregistrerade före 1937, så det kan ju finnas ytterligare några CarlF-bilar bland dem.

M1571 - International D216 T Boggi - 1937 - Ch # D216T-527 - Totalvikt 9500 kg - (Åkeriets största bil vid denna tid.)
M2382 - DKW - 1938 - Ch # 3108431 - Eldriven Personbil - (Eldriften var nog inte så lyckad så bilen försågs med en kolgasdriven förbränningsmotor i september 1942.)
M3211 - International SR - 1928 - Ch # SR-61056 - Totalvikt 5100 kg - (Köpt begagnad i oktober 1935 - Förut ägd av handlanden Hjalmar Edvard Ahlström, Kulladal, Malmö. Bilen skrotades i juni 1941.)
M3397 - Opel Kadett Coach - 1939 - Ch # KJ38-12335 - Personbil - (Inlöst av svenska armén i maj 1940 och bilen erhöll då det militära registreringsnumret 26535. Bilen placerades sedan i Stockholm.)
M3530 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-583651 - Totalvikt 3750 kg - (Bilen skrotad i november 1941)
M3678 - Chevrolet HS Special 157 Dual - 1935 - Ch # XST1367 - Totalvikt 5200 kg - (Köpt begagnad i september 1942 - Förut registrerad i Kristianstads län under L5613 – Dessförinnan registrerad under M16833 och ägdes då först av åkare Johan Alfred Sandström i Helsingborg)
M5537 - International S24 - 1932 - Ch # S-410937 - Totalvikt 5100 kg
M5747 - Volvo - 1931 - Ch # 2425 - Totalvikt 4700 kg - (Köpt begagnad – Förut ägd av AB Alfred Benzon & Co, Malmö. Bilen skrotades i december 1942.)
M5802 - International C1 - 1935 - Ch # C1-35419 - Lätt LB Totalvikt 2050 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Andersson & Mattson AB, Malmö)
M5892 - Chevrolet - 1928 - Motor # T-3864641 - Lätt LB Totalvikt 2630 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av handlanden Sigfrid Valdemar Jönsson, Hohög - Bilen skrotad i augusti 1938.)
M5956 - International S26 - 1933 - Ch # S-66262 - Totalvikt 5100 kg
M6103 - International S26 - 1933 - Ch # S-66261 - Totalvikt 5100 kg
M6771 - International A5 - 1935 - Ch # 4271 - Totalvikt 8000 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Glumslövs Tegelbruk AB i Glumslöv och friherre M Ramels sterbhus i Viderup, Gårdstånga - Bilen skrotades i april 1939.)
M7462 - International C30 - 1936 - Ch # HD3-37798 (C30-33980) - Totalvikt 5500 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av byggnadsingenjör Einar Larsson i Malmö)
M7590 - Chevrolet - 1935 - Ch # XST2500 - Totalvikt 5200 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av åkare Axel Eriksson i Trelleborg, Rosanders sterbhus i Trelleborg och lantbrukare Gustaf Jönsson i Holmeja.)
M8736 – Se M12684 nedan
M8956 - International D30-155 - 1940 - Ch # 73991 - Totalvikt 6200 kg
M9230 - International C40R-155 - 1935 - Ch # 3977 - Totalvikt 6600 kg
M10128 - International B3 - 1933 - Ch # B3-6911-R - Totalvikt 5720 kg
M10314 - International B3 - 1933 - Ch # B3-6848-R - Totalvikt 5720 kg
M11546 - International D35A 241-161 - 1938 - Ch # D35-12191 - Totalvikt 6800 kg
M12684 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D30-50497 - Totalvikt 6200 kg - (Bilen löstes in av den svenska armén i maj 1940 och försågs med det militära regnumret 34593. Bilen återköptes av CarlF i december 1945 och erhöll ett nytt civilt registreringsnummer, M8736. Bilen är fortfarande bevarad och ägs numera av Malmö Museum. Bilen fick det nya registreringsnumret FZH676 under 1972.)
M13366 - International C40 - 1936 - Ch # C40-12870 - Totalvikt 6600 kg
M13659 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-49230 - Totalvikt 3750 kg. (Denna bil är inköpt den 29/4-1929 och därmed den först inköpta bilen av alla i listan. Bilen skrotades i juli 1939.)
M13816 - International SFR - 1929 - Ch # SFR-461276-F - Totalvikt 6320 kg. (Denna bil köptes den 2/5-1929 och därmed inköpt som bil nummer två. Bilen skrotades i juni 1939.)
M14314 - International B3 - 1934 - Ch # B3-10685R - Totalvikt 5720 kg
M14501 - International SR - 1930 - Ch # SR-44097-F - Totalvikt 5100 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av Firma E & P Esbjörnsson, Löddeköpinge. Bilen skrotades i oktober 1938.)
M14765 - Chevrolet - 1929 - Motor # T-476524 - Totalvikt 3750 kg - (Bilen skrotades i november 1941)
M15068 - International AL3 - 1932 - Ch # AL3-2425-R - Totalvikt 6000 kg - (Bilen skrotades i juni 1941)
M15355 - International D35A - 1939 - Ch # 18049 - Totalvikt 7000 kg
M15450 - International - 1930 - Ch # STR-6765-G - Totalvikt 6000 kg - (Bilen skrotades i december 1939)
M15451 - International SFR - 1930 - Ch # SFR-6768-G - Totalvikt 6000 kg
M15506 - International SFR - 1930 - Ch # SFR-6763-G - Totalvikt 6000 kg
M15554 - International C40 - 1935 - Ch # 3975 - Totalvikt 6600 kg
M15661 - International S24 - 1930 - Ch # SR-44993-G - Totalvikt 5100 kg
M15686 - International SR24 - 1930 - Ch # SR-44995-G - Totalvikt 5100 kg
M15721 - International S24 - 1930 - Ch # SR-44994 - Totalvikt 5100 kg
M16201 - International D35A-241-149 - 1939 - Ch # 14471 - Totalvikt 6800 kg
M17556 - International D35A 241-149 WB - 1940 - Ch # D35-19041 - Totalvikt 7000 kg
M18402 - Chevrolet HS Special 157 Dual - 1937 - Ch # T781 - Totalvikt 5600 kg - (Köpt begagnad - Tre tidigare ägare, lantbrukare Anders Ture Andersson i Bunkeflo, godsägare Olof Ohlsson Örenäs gård i Glumslöv, senare överförd till Bernstorps gård i Vellinge med samma ägare, därefter åkeriägare Martin Åkesson i Malmö innan Carl Fredrik Jönsson köpte bilen i februari 1942)
M19733 - International D35 149 WB - 1937 - Ch # D35-3406 - Totalvikt 6800 kg
M20338 - International D30 155 WB - 1937 - Ch # D30-12551 - Totalvikt 6200 kg - (Köpt begagnad - Förut ägd av åkare Carl Nilsson i Hindby, Malmö.)
M20340 - International D30C 232-155 - 1940 - Ch # D30-57108 - Totalvikt 6200 kg
M20475 - International D30C - 1940 - Ch # 58189 - Totalvikt 6200 kg
M21423 - International D35A - 1939 - Ch # 18737 - Totalvikt 7000 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juli 1942 och försedd med militärt registreringsnummer 39543)
M21790 - International D35A 149 - 1938 - Ch # D35A-4718 - Totalvikt 6800 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juni 1940 och försedd med militärt registreringsnummer 22469. Bilen blev då placerad i Helsingborg.)
M21978 - International D35A 241-149 - 1938 - Ch # D35A-8235 - Totalvikt 6800 kg - (Inlöst av svenska försvaret i juni 1940 och försedd med militärt registreringsnummer 22477)
M22121 - International D35A-241-149 - 1938 - Ch # D35-14101 - Totalvikt 6800 kg
M23177 - International D35A 241-149 - 1939 - Ch # D35-15419 - Totalvikt 6800 kg
M23927 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D35-49111 - Totalvikt 6200 kg - (Inlöst av Kungliga Krigsflygskolan i Ljungbyhed i februari 1942, men något militärt registreringsnummer eller civilt nummer i Kristianstads län är inte angivet.)
M23928 - International D30C 232-155 - 1939 - Ch # D35-49110 - Totalvikt 6200 kg
M23934 - International D35A 241-149 WB - 1939 - Ch # D35-17405 - Totalvikt 6800 kg
M24032 - International D35A 241 - 1938 - Ch # D35-16023 - Totalvikt 6800 kg
M24515 - International D35A 241-149 - 1939 - Ch # D35-17403 - Totalvikt 6800 kg

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav Per Thomson » 15 jun 2014, 22:11

Roligt med så utförlig rapportering, tack Kjell för att du delar med dig!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5900
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav Per Thomson » 08 sep 2016, 08:58

IH:n i EPA-utförande med barlast i form av en betongklump över bakaxeln, vad har den för hytt, kan det vara en Gladsax?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5900
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Carl F. Jönssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 08 sep 2016, 13:14

Jag kan inte svara på om det verkligen är en Gladsax-hytt.
Det finns vissa smärre tecken på att det skulle kunna vara så, men samtidigt är det andra som definitivt pekar åt annat håll.
Bilen av K- eller KB-modell är i alla fall tillverkad 1946-1947 (evt. 1948), och eftersom både åkeriet och biltillverkaren (nåja, sammansättningsfabriken) hör/hörde hemma i Malmö, så ligger det nära till hands att hytten framställts av någon lokal karosserimakare (max. kanske 8-10 mil från Malmö).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster