Sida 1 av 1

Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 17 mar 2009, 19:31
av Muk
Är det någon som sitter med en massa information om Oltrans och vill offentliggöra denna? Det jag vet (med reservation för felaktigheter) är att de startade som Falkenbergs Biltransport, eller om detta var ett systerbolag och blev stora på utrikestransporter. 1987 köper de 17 mercedes dragbilar på ett bräde och säljer sin lastbilsverkstad till philipssons. Oltrans köps upp av fastighetsbolaget Farelgruppen, flyttar till Halmstad och går i konkurs i början av 90-talet.

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 05 apr 2009, 17:52
av Stellan
Det verkar dåligt med kunskap om det här företaget, men det kanske kommer med tiden :wink:

Jag var inne och tittade på den alldeles excellenta sidan från Norge: HRH-foto, där hittade jag i alla fall en kanonfin bild på en och en halv av deras bilar...http://www.hrh-foto.com/Bilder/Sverige_ ... g_1983.jpg

/Stellan

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 06 apr 2009, 17:04
av Muk
Den som väntar på något gott. :lol:

Tack! Jag har HRH-foto inlagd som favorit sedan länge, men den senaste uppdateringen hade jag missat.

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 06 apr 2009, 19:18
av Stellan
Man väntar nästa mer på deras uppdatering än på julafton :P

/Stellan

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 20 apr 2009, 22:59
av Per Thomson
På slutet av 60-talet var Gert Olsson i Falkenberg tillsammans med Börje Jönsson i Helsingborg Sveriges största utlandstransportörer. På den tiden var det hemlasterna av styckegods som stod för största täckningsbidraget och det gällde att hitta något gods att få med sig "ut" för att rundturen skulle ge vinst. Därför blev det ofta papper eller stål som last ut, de vanligaste exportvarorna från Sverige. Jag vill minnas att Gert Olsson hade stålprodukter från Sandviken söder om Gävle och att de körde med 2-axlade dragbilar med tillhörande långboggi-trailers. Jag misstänker att många chaufförer fick böter för när polisen på 1969-70 tog fram måttbandet för att mäta axelavstånd så fick de bara lasta ca 10 ton lagligt mot de 20 ton de normalt hade. Jag nämner detta bara som en påminnelse om hur dåligt de svenska bestämmelserna överensstämde med centraleuropeiska bestämmelser i övrigt.

De "små" åkarna som inte var "egna" speditörer utan körde för Schenker, ASG, Autotransit, Transportkompaniet, Fallenius & Leffler, Hagbard & Dennel, Wilson & Co och allt vad de kunde heta, körde om de hade tur på ett charteravtal som var baserat på km rundtur oavsett vilken frakt speditören hade mot godsägaren.

Observera att Oltransaren på bilden inte hade något solskydd, jag hörde av en känd Bosse här på forumet att "Oltransare" också kunde betyda bil som saknar yttre solskydd :wink:

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 02 maj 2009, 17:26
av Muk
Tack för information! Intressant att "returlasset" lönade sig mer på den tiden.

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 04 maj 2011, 16:50
av Oltrans
Hej
Har en massa info om Oltrans Falkenbergs Biltransport ni kan kolla nästa nummer av Klassiska Lastbilar juli numret 2011. Har ca 1200 bilder och en massa annan info, de bilder som ligger på nätet är inte publicerade av mig, men är mina bilder och jag har upphovsrätten på dessa detta kommer också att åtgärdas. Vad som gällde som längdparagraf så hade vi inga problem med detta vi lastade det som var lagligt, vi hade ett gott samarbete med polis och tull. Många förstog inte att vi kunde köra inrikes med TIR trailarna som var registerade i holland det var mycket enkelt, vi tullade in dem i sverige fast de var hollänska det kostade ca 2500 kronor sedan var det ok att köra inrikes.
MVH Tore Åkesson

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 05 maj 2011, 18:45
av Lars-Gunnar
Varför frågas efter lösenord när man klickar på länken?

Authorization Required
This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required.

Additionally, a 401 Authorization Required error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Lars-Gunnar :cry:

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 05 maj 2011, 22:28
av Stellan
Här har du svaret Lars-Gunnar: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7185 Det är tydligen folk som rent fysiskt stulit bilder från Rune och visat upp dem i album som sina egna :? :cry: :x

Att av misstag och ren okunskap "låna" en bild och lägga ut den på något forum kan hända på grund av som sagts okunskap, men att påstå att bilderna är sina egna när man presenterar dem är väldigt lågt. Det var en verklig högtidsstund varje vecka när Rune lade ut ett antal bilder på sin sida, speciellt då han hade bilar som körde främst E6 till Norge. Jag var till och med på bild där några gånger också, gissa om man flinade glatt när man såg de gamla F10:orna man körde på den tiden :P

Det är lite av vad Tore trist nog också har råkat ut för. men jag hoppas ändå att han har lust att berätta det han själv vet om det gamla åkeriet. Väldigt många här har nog en liten uppfattning om hur deras bilar såg ut, men att få lite berättelser om hur det var att köra där och lite "skrönor" om de gamla chaufförerna som körde där skulle liksom vara lite grädde på moset :D

Det är väldigt bra att Tore tar upp sitt och många andras problem med "bildlåneri" här på forumet, förhoppngsvis så kan vi kanske hjälpa honom med att spåra lite foto och se vilka sidor de ligger på.

/Stellan

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 24 maj 2011, 21:35
av Per Thomson
Oltrans skrev:Hej
. . .
Vad som gällde som längdparagraf så hade vi inga problem med detta vi lastade det som var lagligt, vi hade ett gott samarbete med polis och tull.
. . .
MVH Tore Åkesson


Hej Tore!
Först ett stort tack att du är med här och berättar!

En intressant fråga jag ställer mig är om din minnesbild omfattar tiden även före det att det infördes ett undantag i längdparagrafen för fordon som kontinuerligt användes för gränsöverskridande transporter, före 1976 ca? Problemåren var just mellan 1969 fram till 1976.

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 10 jun 2011, 20:42
av m000190
Hej Alle.
Jeg kendte Oltrans godt. Bilerne kom fra færgen i Gedser og kørte til Falkenberg og tilbage til Gedser. De havde danske chauffører på disse ture. Tyske chauffører kørte bilerne i Tyskland og Svenske chauffører kørte godset rundt i Sverige.
Jeg arbejdede på Truck stop BP i Gedser, hvor Oltrans Fik vasket deres SCANIA lastbiler og tanket diesel. De havde rigtig mange lastbiler, trailere, phv, m.m.
Dan

Re: Oltrans

InläggPostat: 21 sep 2011, 18:35
av Bengt Dahlberg
Bodde i Bremerhaven i mitten av 1960-talet och såg många Oltransbilar på färjorna Tyskland-Danmark-Sverige.
Kännetecknande var att dragbilarna var Scania med rätt lång hjulbas och "fattigmansboggi."

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 29 feb 2012, 22:11
av JonteP
Hej,
Oltrans-bilarna var ju som sagt tidigt ute med "fattigmansboggi" mm, men hur gjorde man då man hade tex en 141;a med "fattigmansboggi"?
Fick man göra en ny registreringsbesiktning eller liknande för att få bilen godkänd med detta som ju inte fanns original hos tex Scania förrän med 2-serien en bit in på 80-talet? (Rätta mig gärna om jag fått om bakfoten när detta dök upp som tillval hos Scania)
Mvh /JonteP

Re: Oltrans & Falkenbergs Biltransport

InläggPostat: 29 feb 2012, 22:15
av Thomas Almen
Bytte man inte helt enkelt dubbelmontage till ett Supersingel?. Fast väga om den fick man nog göra.