CSAM

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2009, 20:35

Eftersom jag är tågintresserad huserar jag ibland bland 2 Svenska tågsajter. Av en händelse fanns ett fotografi av ett tågsätt med små containrar som det stod CSAM på. Det måste väl vara en fortsättning på Svealasts dito. De var placerade på tvären på järnvägsvagnarna.

Vad stod CSAM för och är det någon som vet om Svealast gick i konkurs och blev rekonstruktuerat? Om ett företag eller förening konkursar är man tvungen att byta namn.

Någon som vet mer om detta med CSAM. Det hade fallit i glömska i mina hjärnvindlingar. Bevisligen har jag upplevt att jag sett det här men kan inte få till det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 25 feb 2009, 22:16

Svenska Lastbils AB (SLAB) grundades 1937.
Svelast blev det officiella namnet 1968.
2001 blev Svelast och SJ godsdivision Green Cargo som fortfarande finns.

C-sam betydde Container samlastning. Just namnet C-sam presenterade 1981 men sedan mitten av 70-talet stod det Svelast på dessa minicontainers.
ASG tog över transportsystemet 1988 och "burkarna" namnändrades.

För mer information:
Tråd på detta forum:http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=437
"Bosse-sidan" - Tankar kring ett fotografi 3: http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=724
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav flak » 26 feb 2009, 22:36

Visst tog ASG över burkarna men när jag körde Csam så hade vi fortfarande Svelast reklam på våra burkar 1989
Csam Scania 82:an var en riktig racer i rödlysena.... :twisted:
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: CSAM

Inläggav FunRun » 31 dec 2012, 22:16

har någon en bild på scania 82 csam vore kul att se dem igen. Nostalgi sen man var ung.
FunRun
 

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 31 dec 2012, 23:01

Stellan tog en bra bild på en P82. 210 hk och automatlåda.
Själv var de ju så "vanliga" så några bilder blev det inte på dessa.

Csam_SvelastGoteborg_StellanJohansson.jpg
Csam_SvelastGoteborg_StellanJohansson.jpg (171.51 KiB) Visad 22793 gånger


Tror han tycker det är OK att jag visar den.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav mats-oh » 08 jan 2013, 18:22

Ja oj vad vanliga dom var att se i trafiken runt Göteborg.
Kommer inte riktigt ihåg men det var dels Scaniorna , men också några Mercor och Volvo F613.
Dom var som små gocarts :D
Var det inte också många med automatväxellåda?
mvh
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 08 jan 2013, 19:32

När de började med cesameriet i mitten av 70-talet handlade det om Mercedes 1217. Tolvtonnare med 170-hästars sexor. Tror det var utan turbo.
När Svelast kastade in en stororder till Scania så var det Scania P82 som gällde. 112:or i vissa fall när det var dubbelburksbilar.
Svelast provade några Volvo F613. Två kom till göteborgskontoret men dessa blev inte populära varken hos förare eller ägaren. Varför vet jag inte.

Automatlådor var det som gällde på enkelbilarna och har för mig att det var manuella lådor i de som tog två burkar.
Ett undantag i Göteborg var ETE725. En G82m som min far hämtade ut ny 1982, då som flakbil med kran. Den byggdes om när Parks Rör såldes till Ahlsell. Den hade vanlig växellåda.

Mercedes 1217 var trötta historier men dög alldeles ypperligt för en sommarjobbande 16-17-åring att ta sig frånnomklädningsrummet till verkstaden och från verkstaden till personalrestauranten. Ingen risk att hamna fel i växlarna heller. Men efter att skyddsombudet gapat lite fick man sköta personaltransporterna lite snyggare.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2013, 20:16

Dessa var också vanliga i Sundsvall och bilen här var F85 eller 86.
Verkar som att det köptes både från Volvo och Scania men även Mercedes om jag inte misstar mig. Lösningen var ju genial i sig och ekipaget måste ha varit oerhört smidigt i trafiken och hos kund.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav FunRun » 12 jan 2013, 04:26

Tack så mycket Bo Norvinge & Stellan för den fina bilden på Csam Scanian.
Fick en härlig nostalgi kick.
Hur var väghållningen på dom med så kort axelavstånd ?
FunRun
 

Re: CSAM

Inläggav mats-oh » 15 jan 2013, 21:30

ja just det...dubbelburkbilarna.
Var det inte boggiebilar?
Och en antagligen dum fråga då men hur lossade man den främre burken på dom.
Sen fanns det väl korta tvåaxliga släp också , fast dom tog väl aldrig csam burkarna utan vanliga 20 fotare.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: CSAM

Inläggav mats-oh » 15 jan 2013, 21:43

På tal Mercedes 1217 så hade dom även några vanliga flakbilar med kapell också.
Jag pryade faktisk på Svelast när jag gick i gymnasiet fast åkte mest med en inhyrd F86a , föredetta Arlabil.
Chauffören hette Sören kommer jag ihåg.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 15 jan 2013, 21:59

Dubbelburkbilarna hade fattimansboggi: Enda möjligheten var att ställa av den bakre burken och skjuta bak den främre. Dessa bilarna gich i regel till kunder som hade avställningsenheter.
På tuben laddade jag nyligen ner en reklamfilm om C-sam där man ser mer.

Här är länken till listan igen om ni inte orkar scrolla uppåt: http://www.youtube.com/channel/UCDkiqAX5jalzYJCdxlY_-Aw

Minns mer 1217 skåpen (som också syns i en tubenfilm)
Däremot fanns en kapellbil men det var en 1619, alltså 190-hästars V6 ! (Keep on trucking!) Den lät gott men var rätt rostig.

F86:an var den svart med orange gilanger runt hytten?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 16 jan 2013, 00:07

Toppen Bo!

Trevlig film med bil + släp som jag minns i Sundsvall.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 16 jan 2013, 23:15

På samlingsportalen finns Svealast med Mercedes och Volvo att beskåda via denna länk:

http://www.samlingsportalen.se/all/cgit ... 80&start=1

Försökte ladda ner bilderna men formatet kunde inte bestämmas och de var 600 och under i pitches och små. Hade beskurit dem men det gick ändå inte. Kanske någon annan har bättre tur. De är 1000 x 1000 så de måste förminskas.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav mats-oh » 17 jan 2013, 18:47

Aha det var så dubbelburkarna gick.
Det fanns alltså ställen där man kunde ställa burkarna.
Jag har tittat på filmerna och det är underbart att se. Verkligen helt kanon, tack igen Bo.
Arla F86an var lackad i "arlafärger" men det var bara en reservbil dom hade.
Sörens vanliga lastbil var en Volvo F85S och mycket riktigt så är det den som var svart med orange gilanger.
Men under mina två pryoveckor så var det F86an som gällde.
Jag träffade Sören ett antal gånger sen jag började på Transport AB Framåt och han hade alltid den svarta då.
Det var när jag gick Transportteknik på gymnasiet som jag pryade på Svelast men kommer inte ihåg om det var sent 1985 eller tidigt 1986 som det var.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron