CSAM

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 17 jan 2013, 20:35

Lars-Gunnar skrev:På samlingsportalen finns Svealast med Mercedes och Volvo att beskåda via denna länk:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgit ... 80&start=1
Försökte ladda ner bilderna men formatet kunde inte bestämmas och de var 600 och under i pitches och små. Hade beskurit dem men det gick ändå inte. Kanske någon annan har bättre tur. De är 1000 x 1000 så de måste förminskas.
Lars-Gunnar :)


Det gick inte att gå via länken men sök via http://www.samlingsportalen.se

Tyvvär verkar det som om järnvägsmuseet tagit bort en hel del bilder ur databasen. För några år sedan fanns en hel del mer att gotta sig i.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 17 jan 2013, 20:44

mats-oh skrev:Aha det var så dubbelburkarna gick.
......Sörens vanliga lastbil var en Volvo F85S och mycket riktigt så är det den som var svart med orange gilanger.
Men under mina två pryoveckor så var det F86an som gällde.
Jag träffade Sören ett antal gånger sen jag började på Transport AB Framåt och han hade alltid den svarta då.
Det var när jag gick Transportteknik på gymnasiet som jag pryade på Svelast men kommer inte ihåg om det var sent 1985 eller tidigt 1986 som det var.
Mats


Misstänker att du är något eller några år äldre. (1968-69)
På den tiden filade jag rost på verkstaden sommartid. Målet var då Lindholmen och Fordonteknisk.
Sören köpte en gul FL6 sedan (Ossis). Slutade att vara egen åkare och blev anställd på Svelast.
Sören körde kvar på GreenCargo så vi träffades en hel del i hamnköerna för att bli av med containers under 2000-talet. Sören var väldigt smal och utan skägg då.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2013, 22:17

Bo Norvinge skrev:
Lars-Gunnar skrev:På samlingsportalen finns Svealast med Mercedes och Volvo att beskåda via denna länk:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgit ... 80&start=1
Försökte ladda ner bilderna men formatet kunde inte bestämmas och de var 600 och under i pitches och små. Hade beskurit dem men det gick ändå inte. Kanske någon annan har bättre tur. De är 1000 x 1000 så de måste förminskas.
Lars-Gunnar :)


Det gick inte att gå via länken men sök via http://www.samlingsportalen.se

Tyvvär verkar det som om järnvägsmuseet tagit bort en hel del bilder ur databasen. För några år sedan fanns en hel del mer att gotta sig i.


Bo, du får ursäkta mig, glömde säga att du skulle skriva container i sökrutan. Då får du upp 3 sidor SJ-relaterat och då de hade Svealast. Snopet att man inte kan gå direkt till det som avses.

Om du skriver ordet Lastning så får du se transport- och lastningshistoria via SJ ända ner till 40-talet men mest från 50-talet och framåt. Dodge lastbil som jag inte sett.

Logga in på denna länk: http://www.samlingsportalen.se/

På en sida kan man se SJ:s bilar från förr med en Volvo rundnos med stor hytt bara du bläddrar igenom så hittar du det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jan 2013, 01:13

Jag ser en Volvo rundnos som lastar kol och är fotad i april 1955. På bilens dörr står SL och firman hette då SL Transport AB. Vad den hade för färg kan man bara fantisera om men märket på dörren var säkert blått med vita bokstäver.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jan 2013, 02:20

Här är en länk till Stinsen ett forum för tåghobbyn i skala 1:87. De söker bilar och lastbilar som de drömmer om att någon tillverkare tar sig an några urval så de kan ha dem på sitt tågbord. En där har funnit en troligen gammal Svealast bil som enligt registret har varit tvåfärgat (grått och blått?) och han har knäppt många fina referensbilder. Klicka på bilden så förstoras den.

Länken: http://www.stinsensforum.se/volvo-f88-r ... t9920.html

Kolla gärna alla sidor. Där finns lastbilskännare och de som kört lastbil och så har vi en som LYR som tagit bilder och har gamla bilder.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 18 jan 2013, 10:46

Lars-Gunnar skrev:Jag ser en Volvo rundnos som lastar kol och är fotad i april 1955. På bilens dörr står SL och firman hette då SL Transport AB. Vad den hade för färg kan man bara fantisera om men märket på dörren var säkert blått med vita bokstäver.

Lars-Gunnar :)


Bolaget hette Svenska lastbil AB från början och ända fram till att det blev Creen Caargo (vägtransportavdelningen) 2000-2001.
Ursprungligen från slutet av 30-talet stod det på dörrarna "Svenska Lastbil AB - SJ - Godsentreprenörerna" men fick logga och förkortades SLAB. Under slutet av 60-talet blev det Svelast vilket även det är en förkortning av Svenska Lastbil AB.
De gamla färgerna var mörkgrå och de sedvanliga svarta inslagen. Mörkblått kom också in i bilden och då oftast i fönsterhöjd.
Under slutet av 60-talet blev det ljusgrått och mellanblått.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav mats-oh » 19 jan 2013, 17:32

Hej.
Japp rätt gissat. Jag är född 1968 , gick fordonsteknisk 1984-1986 , första terminen i Västra Frölunda.
Sen inriktning Transport som det hette på Lindholmen 1985-1986.
Vi hade då tre ställen för utbildning , Lindholmen , Stora Holm och Nödinge.
Gick du också på Lindholmen?
Vet att Nödinge försvann sen pga elledningarna som gick över där , var något med elektromagnetiska fält.
Jaså Sören köpte Ossis FL6:a , den kommer jag väl ihåg.
Körde inte han dragbil senare. Ossi alltså.
Sören hade mycket riktigt skägg då när jag åkte med honom :D
Förresten jag antar att du också gick på Lindholmen , när var det? född 1970-71?
Jag hade Mårten som klassföreståndare :D
Hade du han eller Denny eller proppmätt :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: CSAM

Inläggav Bo Norvinge » 19 jan 2013, 19:06

Född 70, fordon och Transport på Lindholmen. Hade Reinhold Hafstad och några till. (Det andra gänget).
Lindholmen, Stora Holm och Nödinge även då. Tror de flyttade från Nödinge till Gråbo året efter.
Är faktiskt inte 100% på att Sören köpte Ossis FL6 men har för mig det. Ossi bytte sin FL615 Intercity till en nyare FL614 senare. Därefter anställd (eller F-skatt) på svelast och körde sprit innan han köpte en dragbil och började köra för ACT med en begagnad R142. Köpte sedan en ny T143 och R143.
Hade senast anläggningsbil på Fraktkedjan men körde tyvärr ihjäl sig i sin husbil för en inte så många år sedan.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: CSAM

Inläggav gunnilse » 19 jan 2013, 20:02

Jag var på transport 85 86 ¨å hade Denny å Hans idag känner man inte igen sig på Lindholmen sen den tiden..
gunnilse
 

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster