Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav S-V L44 » 03 jul 2010, 00:29

Det står en del om Stålfarfar på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_H%C3%A5kansson
Visst var det en krutgubbe.

Jag minns inte om min far någonsin berättade för mig vad Stålfarfar hade för lastbilar, men jag var nog inne på samma spår som Bo Norvinge att lastbilen skulle kunna vara en Bedford.
Framaxeln sitter långt fram och torpeden är kort, så det ger ju ändå vissa ledtrådar.

Fotot är väldigt intressant, kanske inte så mycket avseende lastbilen eftersom det tyvärr inte syns så mycket av den, men som Anders Ason också skriver, mer angående individerna, deras klädsel, osv..
Det är sådant man kan sitta och betrakta en lång stund och hela tiden upptäcka nya saker.

Min far berättade ytterligare en historia för länge sedan om Stålfarfar. Detta är väl preskriberat eftersom det förmodligen hände under krigsåren på 1940-talet.

Stålfarfar hämtade mjölk hos bönderna precis som farsan och alla mjölkleveranser provsmakades av mejeristen vid ankomsten till mejeriet så att det inte skulle komma någon sur mjölk bland den färska.
När mejeristen hade smakat av mjölken så svalde han naturligtvis inte denna hela tiden utan han spottade då mjölken i en hink och det blev i princip en full hink utspottad mjölk varje dag.
Helt plötsligt upptäckte mejeristen att denna hink blev tömd varje dag utan att han visste hur detta gick till, så han beslöt att bevaka den på avstånd. Då visade det sig att det var Stålfarfar som tog hand om den utspottade mjölken och hällde över den i sina egna medhavda kannor.
När mejeristen frågade Stålfarfar varför han gjorde sådär så svarade han att han tog hem det till sin hustru Maria och att hon använde mjölken till bakverk i sitt café. Det blir så goda wienerbröd, sa han.

Det är kanske tur man inte alltid vet vad man får i sig, men det gjorde å andra sidan säkert ingen större skada heller för både Stålfarfar och hans fru blev ju en bra bit över 100 år gamla.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jul 2010, 00:56

Jaa, verkligen intressant tråd och jag blev paff när jag fick veta att "Stålfarfar" varit ägare av lastbilar. Jag hade trott att han var f.d. bonde därför att han liksom hade åldern inne för att ha varit brukare av jorden. Så fel man hade men blanskorna har inget nämt eller så har jag missat något. De har mest skrivit om hans cykelturer. Vad för bilmärke det är vete tusan. Ford eller Commer av 30-års modell. Tål att skärskådas.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav S-V L44 » 03 jul 2010, 14:32

Jag tittade på bilden av Stålfarfars lastbil igen. Är det inte ett ovanligt långt avstånd mellan lastbilsramen och flakbotten?
Det bör visserligen vara en tippbil, men man kan ju ändå fråga sig varför flaket ligger så högt?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav Anders Ason » 03 jul 2010, 17:24

Hmmm... kan det då vara så märkligt att lastbilen är byggd på ett (engelskt?) busschassie med "böj" över bakaxeln?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav Ove » 31 jul 2010, 11:55

Stålfarfar slutade som åkare efter hans son dog. Sonen skulle hjälpa till att fälla lämmen på lastbilen som var lastad med sädes-säckar tryckte mot lämmen gjorde så den slog i huvudet på pojken. Stålfarfar berättade det för mej 1952 då han var i Oslo för att spela in en reklamfilm. Han hade cyklat dit och bodde på vandrarhem i Oslo. Jag hade åkt motorcykel dit och var bara 16 år. Delade säng, över och underslaf, med stålfarfar. Jag tog den översta. Säkrast så för gubben såg gammal ut redan då. Veteranhälsning Ove t.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav S-V L44 » 08 aug 2013, 15:55

Stålfarfar (Gustaf Håkansson) ägde också en Scania-Vabis 34 av årsmodell 1933 med motornummer 5506 och registreringsnummer M11423.
Bilen var tämligen stor för sin tid med en totalvikt av hela 10000 kg och försedd med tipp.
Stålfarfar hade Scanian i drygt 5 månader och därefter övertog Luggude Vägdistrikt i Mörarp bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav Ove » 09 aug 2013, 09:46

Stålfarfar slutade som åkare när en av sönerna omkom, sonen skulle fälla en läm på bilen, trycket som säckarna gjorde att han inte orkade hålla den, fick den i huvudet och dog. Historien berättade stålfarfar för mej i Oslo där vi båda bodde på vandrarhem 1951, frågade vad han gjorde i Oslo, jo han skulle spela en reklamfilm för mjölk, han fick pengar för resan, men cyklade till Oslo, själv åkte jag Fram King motorcykel. Jag låg i överslafen. Ove T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Enbilsåkeri - Är det också av intresse?

Inläggav S-V L44 » 03 okt 2013, 22:02

Jag tror att jag funnit uppgifterna på stålfarfars lastbil som syns på detta foto.

Stålfarfars Lastbil.JPG
Stålfarfars Lastbil.JPG (145.14 KiB) Visad 13712 gånger

Bilen skall i så fall vara en Bedford av årsmodell 1935. Det står inget om modellbeteckning på den gamla registreringshandlingen av typ "lakan", men eftersom totalvikten var 7000 kg så tror jag att modellen benämndes WTL70, men WTL-modellen kan ha kommit året efter, dvs. 1936.
Bilen hade chassinummer 872583 och registreringsnumret var M15898.
Stålfarfar verkar ha köpt bilen ny den 25/5-1935 och sålde den sedan i juni 1937 till en annan åkare i Gantofta, Albert Ströby.
Bilen kom efter något år, via Habil i Helsingborg (Scania-återförsäljaren), att tillhöra ett schaktbolag i Ödåkra och såldes sedan vidare i januari 1941 till en ägare i Kristianstads län och bilen fick då regnumret L9584.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster