Kaukokiito

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Kaukokiito

Inläggav Stellan » 28 jan 2009, 21:35

Är det någon som känner till något om den här speditören?
http://hrh-foto.com/Finland_Volvo_FB_89 ... 983_2.html

Jag har googlat lite, men inte hittat något speciellt om dem. Namnet finns kvar idag, men med en annan logotyp. Förr hade de Bilspeditions form på skylten, men blåvit färg och namnet "Kaukokiito" istället. HRH-foto har med några av deras bilar på sin hemsida...plus en massa andra gamla godingar man känner igen. Den här bilden är tagen på TS-terminalen, Alnabru i Oslo med E6:an i bakgrunden där Bilspedition/Autotransit hade sin terminal innan de flyttade till Linjegods på Östre Aker vei.

Väldigt kul att se de här gamla bilderna och känna igen sig :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 28 jan 2009, 21:54

Kaukokiito blir översatt till svenska FJÄRREXPRESS. Förr såg man många bilar på vägarna som hade Kaukokiitos färger. Vill minnas att det finns några likande bilar på www.kuukuna.net
Sommaren 1970 jobbade jag på ett företag som körde för KAUKOKIITO . De hade Volvo bilar som var köpta begagnade från Sverige. En av de nyare bilarna var en treaxlad 495 Tiptop.
Minns att den fick blinkersen utbytta för att likna en F88 och då föreslog en på verkstan att man också skulle köpa två plasthinkar och montera på bakhjulsnaven så att det skulle se ut som om den hade navreduktion.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2009, 00:05

Jag minns de bålvita Kaokiito bilarna mycket väl från året 1966 då jag körde på Finland med min då nya FB88. Kanske Kaukiito var ett dotterbolag till Bilspedition, om inte så var det i alla fall något ägarinflytande.

OT: NTS/Polarexpress hade jag som uppdragsgivare och rutten var mestadels Helsingborg Helsingfors. Ett par resor blev det via Haparanda (sjömansstrejk tror jag samt någon gång och vid något tillfälle gods till norra Finland).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kaukokiito

Inläggav tommen » 29 jan 2009, 13:34

Min farfar, Karl Fredman, var tillsammans med ett antal andra finska åkare med och grundade AB Helsingfors Fjärrexpress (Helsingin Kaukokiito Oy) 1953. Sedermera grundades även Ab Finlands Fjärrexpress (Suomen Kaukokiito Oy) med bas i Tammerfors för att handha utrikestrafiken inom koncernen. Samarbetet med Bilspedition-gruppen inleddes redan då färjorna från Åbotrakten till Norrtälje började ta långtradare i slutet av 50-talet. Allt finns noggrannt dokumenterat, med rikligt bildmaterial, i den finskspråkiga boken "Kaukokiito - Suomalainen 50 vuotta". Verket finns t.ex. på Bookplus för beställning:

http://www.bookplus.fi/search.php?Autho ... ari&hide=1

På min hemsida (http://web.abo.fi/~tfredman/) finns några bilder på bilar från linjen Vasa-Helsingfors.

Tom Fredman
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 29 jan 2009, 16:41

Verkligen intressant att få veta lite om bakgrunden till Kaukokiito. Man träffade ju en del av deras chaufförer på TS-terminalen i Oslo, och hade mycket trevligt ihop...främst på söndagskvällarna nere på byn :mrgreen:

Just det med bilspeditionsformen på takskylten har jag funderat mycket på, det var väl egentligen bara bilspeditions egna företag som fick lov att använda den? Mercedesen på den här bilden har ju något som påminner lite om den riktigt gamla speditionsskylten...http://web.abo.fi/~tfredman/18b2.gif

Boken om Kaukokiito verkar intressant, men tyvärr så är inte finska min starkaste språkbegåvning. Fast är det mycket bilder så kanske den kan vara värd att investera i ändå. Många tack för all information :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 29 jan 2009, 18:08

Det är Karl Fredmans bilar fotograferade utanför godsterminalen i Vasa troligen tidigt 70-tal.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 29 jan 2009, 18:41

Jag var för ivrig att svara, ser att Tom F redan berättat om KF och Kaukokiito.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 29 jan 2009, 18:49

Det skadar aldrig att konfirmera svaret från en andra källa :D

Men när vi ändå har finska vänner här på forumet så undrar jag vad detta kan vara för fordon...är det någon form av skvader tro? http://gallery.kuukuna.net/gallery/d/87 ... _lv233.jpg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 29 jan 2009, 22:18

Sähkölaitos är Elverket . En liknande bil finns i Vasa och den har Vasa veteranbilssälskap.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 29 jan 2009, 23:07

Jag misstänkte lite att det kunde vara någon form av manskapshytt...om det inte var en buss med godsutrymme 8) Tack för informationen :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2009, 23:26

tommen skrev: . . .

På min hemsida (http://web.abo.fi/~tfredman/) finns några bilder på bilar från linjen Vasa-Helsingfors.

Tom Fredman


Mycket intressant läsning och fina bilder, rekommenderas verkligen :!: :arrow:

samt ovanlig titelkombination: " . . . graduate student in mathematics (distributed parameter systems), long haul trucker " 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kiitoliikenne Hellberg & Co

Inläggav Kjell T » 31 jan 2009, 18:23

På Tom Fredmans hemsida http://web.fi/~tfredman bild 3 syns längst till vänster bakre delen av en lastbil som tillhör företaget KIIITOLIIKENNE, Hellberg & Co, med Åbo som hemort.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Polarexpress

Inläggav Stellan » 31 jan 2009, 20:14

På tal om finska speditörer, är det någon som känner till lite mer om Polarexpress? De hade ju också en hel del bilar som körde på Norge? Den här replikan fångade jag i Göteborg 2007
S5000344_b.JPG
S5000344_b.JPG (139.83 KiB) Visad 22558 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Lapphund » 31 jan 2009, 21:56

Polar Express var speditör ( till utomland) som på 90-talet blev en del av Schenker. Kaukokiito- terminaler fanns tidigare ganska många i Finland, en av största var i Seinäjoki, ägdes av Transportfirma Paul Nyholm Ab Vasa. Helsingin Kaukokiito grundades,som sagt 1953, och om jag minns riktigt, första terminalen var belägen i Tennispalatsi Helsinki.( Nu det kom mer finska än svenska...) Åkerier som körde till Kaukokiito var t.ex. R.Pynnönen, P.Nyholm, H. Kemppainen och många andra.
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52

Re: Kaukokiito

Inläggav Thomas Almen » 31 jan 2009, 22:04

Hur stor var egentligen P. Nyholm. Minns hans bilar från Esso-motellet i Östersund, på väg till eller från Norge. Blev det finska Schenker Transport utav det, tro?. Även en hel del Kaukokiitobilar var in på samma ställe. Man skulle fösett sig med kamera tidigt, var mycket intressant där, bl.a en dansk Büssing unterfluur.
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster