Kaukokiito

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 31 jan 2009, 22:10

AB Paul Nyholm blev till Vaski Trans. Fortsättningen är okänd för mig. Jag kan fråga någon hur det blev.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Lapphund » 02 feb 2009, 08:14

Paul Nyholm Ab hade över 100 fordon. Jag tror att Nyholm körde ute i "Thermotransport" (PN-Trans) färger. Schenker blev en del av finska "Kiitolinja"-kedja.
"Kalottihuolinta" eller "Kalottspedition" körde mycket över hela Norden. De tranporterade t.ex. hö till norr ( för renar) och bringade fisk till Österbottens minkfarmer.( Se bilder i HRH foto; Norppa)
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52

Re: Kaukokiito

Inläggav Lapphund » 02 feb 2009, 08:23

Vaski-trans är nutiden bifirma i Schenker Finland. Nyholms dödsbo hade inkomster ( år 2007) 1 125 756 euro( över 11milj. kronor). Inte så fattigt...
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 02 feb 2009, 18:22

Schenker verkar vara rätt så stora även i Finland, hur stora är de gentemot DHL? Annars så är det väl mest bilar från Ahola man ser nu förtiden tycker jag.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2009, 20:45

Förstår att Nyholm var stor, för det var sällan samma bilar man såg. Han hade nog rätt tät trafik på Tröndelag. Alf Ahlbäck i Petalax tror jag körde/kör för Kalottspedition.
Thomas Almen
 

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 02 feb 2009, 22:32

Ja du har rätt vad beträffar A Ahlbäck.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav Lapphund » 03 feb 2009, 21:15

På 70-talet fanns många åkare som körde till Kalottspedition bl.a. Vähärautio, Pörni, Seppä från Österbotten. Blå-vita bilar, de var hårda tider, kallt och halka. Idag Kalottspedition har cirka 50 bilar och 15 företagare.
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52

Re: Kaukokiito

Inläggav Thomas Almen » 07 feb 2009, 16:04

För att återknyta till Nyholm. En av hans chaufförer ödelade ett garage i Ope, c;a 1 mil från Östersund. FB 88:an med trailer gick av vägen på vänster sida. Garageägarn vaknade av smällen och larmade polis och ambulans. Enligt uppgift fick dom väcka chauffören när dom kom fram. Tror dock inte det var snack om nån fyllkörning, antingen berodde det på trötthet eller sjukdom.
Thomas Almen
 

Re: Kiitoliikenne Hellberg & Co

Inläggav Lars-Gunnar » 15 feb 2009, 01:28

Kjell T skrev:På Tom Fredmans hemsida http://web.fi/~tfredman bild 3 syns längst till vänster bakre delen av en lastbil som tillhör företaget KIIITOLIIKENNE, Hellberg & Co, med Åbo som hemort.


KIITOLIIKENNE-bilarna har jag bra minne från då de antinhen körde genom Sundsvall eller kom med färjan Wasa-Sundsvall som fanns en gång i tiden. Minns att de var blå och witmålade.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Kaukokiito

Inläggav Kjell T » 15 feb 2009, 11:33

Kiitoliikenne bilar stod på 60-talet ofta parkerade bredvid min fars arbetsplats. Jag var ofta där och var också anställd en sommar på företaget som var granne med dåvarande KAUKOKIITO terminalen. KIITOLIIKENNE bilarna var då alltid Scania-Vabis med orange hytt och blåa framstänkskärmar och fotsteg. Bilarna var importerade som begagnade från Sverige, vilket var vanigt på 60-talet. På den tiden visste jag inte så mycket om 50-tals S-V, men minns att jag reagerade på att de 6-cylindriga hade två olika typer av framkofångare och att en del saknade halvmånformade luftintaget på höger sida. Senare har jag då lärt mig att det var bilar ur L60 och L71 serierna som det var. Det som var intressantast för mig på den tiden var 75:or och 76:or. Distributionsbilen som användes inom staden var en L51:a. En jobbarkompis var anställd på KIITOLIIKENNE i flera år och brukar berätta en del om den tiden.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kaukokiito

Inläggav mathias » 16 apr 2009, 19:38

Does anyone of you have more infos about the history of Polar-Express and Finnexpress?

How were these companies connected? And how was the connection to Kaukokiito, Bilspedition and Kiitolinja?

As far as I know today all these companies are part of Schenker?

Many questions, but maybe anyone can help?

Regards,
Mathias

P.S. Sorry for writing in English, but unfortunatels my Swedish is not good enough.
mathias
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 13:55

Re: Kaukokiito

Inläggav kennex » 29 dec 2010, 23:36

Kan du Stellan svara på: Är Polar Express trailer-ekipaget Svensk- eller Finskregistrerat ?

Mvh // Kennex
kennex
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 nov 2008, 22:10

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 00:47

Det är varken finskt eller svenskt :shock: Det är tyskregistrerat :D

Det är en åkare i Schleswig-Holstein, Horst Anhalt, som helt enkelt gjort en kopia av ett Polar-Express ekipage. Ett av flera ekipage han hade med i den tyska veterankaravan (gillar det ordet) som besökte Göteborg 2007.

Notera den vita ratten :P
Bild

Bild

Och så här bor de under sina "utflykter" :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kaukokiito

Inläggav kennex » 30 dec 2010, 14:41

Ja du, de va grejer de.
Bostaden med och troligen familjen också...
Bil o trailer, däremot har väl lite olik ålder, eller :?

Kennex
kennex
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 nov 2008, 22:10

Re: Kaukokiito

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 16:35

Jag undrar om de inte är ganska jämngamla ändå, men det är lite svårt med de tyska märken tycker jag. De flesta av de cirka fyrtio ekipagen hade inrett flaken/skåpen så att de kunde bo där, och de hade verkligen lagt ner arbete på att det inte skulle synas på utsidan. Horst Anhalt hade fyra eller fem kompletta ekipage med på den här resan.

Den enklaste "ombyggnaden" hade nog den här bilen, han hade helt enkelt lyft in en husvagn under kapellet med lämmen som en liten veranda :D
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster