Sida 1 av 1

SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 14:06
av Per Thomson
IMG_0400.JPG
Foto: Donald Ramström
IMG_0400.JPG (36.6 KiB) Visad 34292 gånger


SWB, Stockholm Westerås Bergslagen tror jag att bokstäverna representerar. Företaget sysslade ursprungligen med fartygstrafik i huvudsak på Mälaren och dess vattenförbindelser. Vartefter utvecklingen framskred inom transportområdet kom flera trafikslag in i bilden. Slutligen införlivades SWB i ASG.

Det är i huvudsak vad jag vet om SWB. Hoppas det finns andra som kan komplettera denna tråd med mer information och kanske också bilder.

Fotot på hyttdörren med den fina loggan från en svunnen tid är taget av Donald Ramström. Se för övrigt hanns renoveringsprojekt som just kompletterats med fyra nya bilder. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=710.

Re: SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 14:54
av Thomas Almen
Dom där bilarna minns jag rätt tydligt. Ofta påkostade och välskötta. Vilket årtal kan dom ha gått upp i ASG?. Sent 70-tal kanske?.

Re: SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 16:49
av Bo Norvinge
SLAB (senare Svelast) bildades som dotterbolag till SWB 1937 men köptes loss av SJ 1944.

Re: SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 18:32
av Stellan
Jag har bläddrat lite i en bok som heter "GSG och GDG samt mellansveriges näringsliv", utgiven 1949

GSG står för "Trafikförvaltningen Göteborg - Stockholm - Gävle", företaget fanns mellan 1909 och 1918.

SWB är en förkortning av "Stockholm - Westerås - Bergslagens järnvägar". Det startade
alltså som ett järnvägsbolag. Det jag kan hitta i boken är att de 1876 hade en
linje mellan (Stockholm - ) Tomteboda - Köping - Ängelsberg.

1909 ingick de en överenskomelse med Bergslagernas Järnvägsaktiebolag (BJ) och Gefle
- Dala Järvägsaktiebolag (GDJ) om att bilda ett gemensamt trafikförvaltning av de tre
företagen.

1919 utträdde SWB ur trafikfövaltningen, och GSG blir GDG. Sedan nämns inte
SWB så mycket i boken förrän 1944 då de på grund av världskriget ingick en
överenskommelse om förstatligande i Februari 1944.

Jag ska läsa lite mer, och se om jag hittar något mer...det är en rätt så omfattande bok :P

/Stellan

Re: SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 18:49
av Stellan
Jag googlade lite och hittade ett tidigt fordon från SWB :mrgreen:
http://kulturguide.regionmuseet.m.se/he ... -II-Bs.jpg

/Stellan

Re: SWB

InläggPostat: 25 jan 2009, 18:54
av Thomas Almen
Har blivit upplyst om att Owe Pettersson i Karlskoga var en av SWB`s transportörer. Få se om det ger nåt.

Re: SWB

InläggPostat: 29 aug 2016, 22:02
av Per Thomson
Hej Malte eller om någon annan vet!
Hade SWB-bilarna någon skylt på hyttaket innan ASG blandade sig in i leken? Alltså SWB-skylt.
Jag fick den frågan nyligen.

Re: SWB

InläggPostat: 30 aug 2016, 20:19
av Malte. E
Takskylt.
Nej, Per. Några sådana skyltar fanns veterligen inte.
Har i varje fall aldrig sett någon sådan.
Varken på bild eller i verkligheten.
De första takskyltarna var den där ASG-brädan med ovalen i ena änden.
Hälsningar
Malte.

Re: SWB

InläggPostat: 01 sep 2016, 21:44
av Per Thomson
Kanske jag blandat ihop det med ASG:s takskyltar som fanns innan innan ljuskyltarna kom, har för mig att en Sthlmsåkare som hade två stora Leyland hade sådan ASG-skylt.

Re: SWB

InläggPostat: 01 sep 2016, 23:00
av Bo Norvinge
Bernt Enok Anderssons två Leyland Super Beaver. A2480 och A16794. Båda 54:or.

Circulating picture re-stolen from fejjan.jpg
Circulating picture re-stolen from fejjan.jpg (42.91 KiB) Visad 31411 gånger

Re: SWB

InläggPostat: 02 sep 2016, 21:34
av Per Thomson
Tack Bo, där kom den tidiga ASG-skylten i vart fall och fotot med de för Sverige ovanliga Leylandbilarna tröttnar man aldrig på.

Re: SWB

InläggPostat: 03 sep 2016, 12:55
av Jan Frelin
Kort information om järnvägsbolaget SWB:

http://www.historiskt.nu/normalsp/swb/swb.html

Re: SWB

InläggPostat: 03 sep 2016, 17:20
av Bo Norvinge
OT:

Hittade för ett tag sedan ett foto från en olycka med en av Leylandbilarna. Min nyfikenhet förbjöd mig lägga den åt sidan så jag grävde fram historien kring händelsen.

Re: SWB

InläggPostat: 05 sep 2016, 23:10
av Per Thomson
Tack igen Bo, den här historien är verkligen läsvärd. Kan tänka mig att de båda i hytten blev ganska omtumlade under luftfärden, säkerhetsbälten fanns inte då.