Sida 1 av 2

Mjölkbilar

InläggPostat: 31 dec 2008, 00:08
av Stellan
När jag höll på att sortera en låda med diverse material, så hittade jag den här broschyren från 1970 och blev lite nyfiken på alla småtankar. Vad kom det sig att mejerierna hade sådana småtankar istället för "riktiga" tankbilar? De körde ju bara mellan mejerierna och bytte sällan tankar.
LMC Vänersborg 1970_b.JPG
LMC Vänersborg 1970_b.JPG (173.07 KiB) Visad 24603 gånger
/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 31 dec 2008, 00:16
av Böll
Kossorna hade väl mindre juver på den tiden,sorry.........kunde inte låta bli,god förtsättning..

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 31 dec 2008, 11:14
av arnfinn
Kanskje vi her snakker om tanker som skal plasseres ute på gårdene...

I Norge har det i alle fall ikke vært benyttet denne type av "melketankbiler". Derimot har det alltid vært så, og er det fortsatt, at meieriet eier tankene som plasseres ute på gårdene. På denne tiden, som rundt 1970, vil jeg tro at det var en ganske intensiv omlegging til slike tanker også over hele Sverige for at landbrukssamvirket skulle effektivisere inntransporten av melk. Troligvis spilte nye hygienekrav også en rolle.

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 31 dec 2008, 11:16
av arnfinn
Böll skrev:Kossorna hade väl mindre juver på den tiden,sorry.........kunde inte låta bli,god förtsättning..


Ja, de hadde faktisk det - men forskjellen er nok ikke så stor at den influerer på størrelsen av tanker på tankbilene. :lol:

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 01 jan 2009, 18:52
av Stellan
arnfinn skrev:Kanskje vi her snakker om tanker som skal plasseres ute på gårdene...
De fordon med småtankar jag såg i min ungdom körde bara mellan de olika mejerierna. När flaskhanteringen uppkörde så tror jag att de gick över till enbart tankbilar, som på bilden nedan.
scan 18b.JPG
scan 18b.JPG (208.76 KiB) Visad 24500 gånger
/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 02 jan 2009, 08:40
av arnfinn
Jaja - det har funnits mange merkelige løsninger. Det som vises på dette bildet - at en slik tank er i bruk på gården har jeg ikke hørt tale om noen gang, men visst måtte det være et teknisk framskritt for bonden framfor den tunge håndteringen av 30 liters aluflasker (melkespann som vi kaller det) med melk.

Denne diskusjonen har fått meg til å huske at det i hjemtrakten fanns en 7,5 tons Bedford som kjørte villaoljer for Esso. Den tankbilen var utstyrt med to små tanker som var tverrstilt. De så ut som skikkelige tankbilstanker for lastebil, bare at de var så små, kanskje 1500 liter hver. Hva kan ha vært anledningen til den løsningen? En påbygger som hadde to tanker til overs fra et spesielt opplegg og som leverte ekstra prisgunstig :?:

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 02 jan 2009, 18:07
av Stellan
Du menar förmodligen en sådan här tank: http://www.akeri.se/files/bilder/tidnin ... 8-59la.pdf

De tankarna gjorde det möjligt att skifta mellan att köra olja/bensin i lösvikt, och att kunna köra "fast" gods. Jag tror att det var många som körde villaolja och liknande på vintern, och vanligt gods på sommaren. Men det kanske de äldre på forumet vet bättre...

/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 02 jan 2009, 18:30
av Thomas Almen
Nu har man blivit utnämnd till "äldre" också..... Nä, men det var ju som du skriver, behovet av bränsletransporter var ju större vintertid, och då var ju löstankar en enkel lösning. F.ö tyckte jag chauffören på F 86:an såg lite oputsad ut, eller är han medlem i nåt av västsveriges MC-gäng? :lol:

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 02 jan 2009, 19:14
av Stellan
Föraren var på långtur, och lite lat :mrgreen:

/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 02 jan 2009, 23:04
av arnfinn
Stellan skrev:Du menar förmodligen en sådan här tank: http://www.akeri.se/files/bilder/tidnin ... 8-59la.pdf

De tankarna gjorde det möjligt att skifta mellan att köra olja/bensin i lösvikt, och att kunna köra "fast" gods. Jag tror att det var många som körde villaolja och liknande på vintern, och vanligt gods på sommaren. Men det kanske de äldre på forumet vet bättre...

/Stellan


Herlig reportasje, men nei. Det var to tanker som stod fastmontert (og permanent) på tvers av bilen. Tankene så eksakt ut som skikkelige tanker fra større biler og var boltet i rammen på vanlig vis. Dessverre - hvem tenkte på å ta bilder av noe så fult - i dag kan man angre. :cry: Har aldri sett noe liknende annet steds.

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 03 jan 2009, 00:29
av Stellan
Det normala var att de stod tvärsöver bilen, men i och med att jag bara har en tank så fick den stå längs med flaket. Tittar man på den första LMC-bilden, så står tankarna tvärs över flaket...fast de är ju lite större än min tank. :mrgreen:

Jag ångrar också att jag inte tog fler kort på den tiden Arnfinn, så vi får verkligen vara tacksamma mot dem som tagit kort som vi andra kan ta del av.

/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 16 feb 2009, 00:30
av Klas Pettersson
Hej !!

Lösa tankar användes i övergången från flaskhämtning/tankhämtning och flakbil/tankbil.
Några få större leverantörer hade tank och dom mindre flaskor.
Bild

Desto fler flakbilar som rationaliserades bort desto fler tankar blev över....
Bild
Släpet andvändes till att köra biprodukten vassle med till djurfoder.

Till idag...
Bild


MVh Klas
3:e generationens mjölkåkare 1924-20??

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 16 feb 2009, 16:11
av Per Thomson
Är samtliga foton från det åkeri som numer är ditt Klas?

55:an (eller 56) på den första bilden skulle faktiskt kunna visa en körning som jag var med om i min tidiga karriär som chaufför. Vår 55:a var med i ortens LBC och en dag sent på eftermiddagen erhöll jag påföljande dags uppdrag. Det bestod i att köra en mjölklinje som normalt sköttes av en mjölkåkare som hade en Regent med 5 meters hjulbas och därmed ett rejält flak. Våran 55:a var en tippbil med kort flak så det blev att lasta krukorna i flera våningar som bilden visar här. Som tur var så fick den ordinarie åkaren sköta flakjobbet själv.

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 29 mar 2010, 20:21
av Stellan
Det var ett tag sedan mjölkbilarna fick synas, så jag skannade in ett par fotografier ur arkivet från 1969 på en bil som tydligen gick i Halland på den tiden. Även om bergreppet "citytrailer" är ganska nytt, så fanns den typen av fordon redan på -60 talet :P

Beklagar bildkvaliteten, men fotona har tydligen förvarats lite ovarsamt...

Bild

Tydligen så skiftade de aldrig trailer, eller så hade de väl någon slags bock eller lösa stödben om de satte av den...lite underligt är det i alla fall
Bild

Är det någon som har information, minnen eller bilder om ämnet så skulle det vara kul om ni kände för att kanske dela med er...om inte annat så för att visa ungdomen hur det var förr "på den gamla goda tiden" :D

/Stellan

Re: Mjölkbilar

InläggPostat: 29 mar 2010, 21:30
av S-V L44
För mig är mjölkbilar liktydigt med en "vanlig" lastbil med flaket fullt av mjölkkannor eller mjölkkrukor som vissa kallar dem.
Det hindrar dock inte att tankbilar också är väldigt intressanta.
På denna hemsida http://www.tankbilar.se/hem.htm finns det massor av bilder på främst tankbilar, och framförallt nyare fordon.
Men, det finns rätt många gamla bilder också samt enstaka fordon med lösa tankar. Tag gärna en titt i arkivet, det är intressant.

// S-V L44