Mjölkbilar

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 31 dec 2008, 00:08

När jag höll på att sortera en låda med diverse material, så hittade jag den här broschyren från 1970 och blev lite nyfiken på alla småtankar. Vad kom det sig att mejerierna hade sådana småtankar istället för "riktiga" tankbilar? De körde ju bara mellan mejerierna och bytte sällan tankar.
LMC Vänersborg 1970_b.JPG
LMC Vänersborg 1970_b.JPG (173.07 KiB) Visad 21949 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav Böll » 31 dec 2008, 00:16

Kossorna hade väl mindre juver på den tiden,sorry.........kunde inte låta bli,god förtsättning..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Mjölkbilar

Inläggav arnfinn » 31 dec 2008, 11:14

Kanskje vi her snakker om tanker som skal plasseres ute på gårdene...

I Norge har det i alle fall ikke vært benyttet denne type av "melketankbiler". Derimot har det alltid vært så, og er det fortsatt, at meieriet eier tankene som plasseres ute på gårdene. På denne tiden, som rundt 1970, vil jeg tro at det var en ganske intensiv omlegging til slike tanker også over hele Sverige for at landbrukssamvirket skulle effektivisere inntransporten av melk. Troligvis spilte nye hygienekrav også en rolle.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Mjölkbilar

Inläggav arnfinn » 31 dec 2008, 11:16

Böll skrev:Kossorna hade väl mindre juver på den tiden,sorry.........kunde inte låta bli,god förtsättning..


Ja, de hadde faktisk det - men forskjellen er nok ikke så stor at den influerer på størrelsen av tanker på tankbilene. :lol:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 01 jan 2009, 18:52

arnfinn skrev:Kanskje vi her snakker om tanker som skal plasseres ute på gårdene...
De fordon med småtankar jag såg i min ungdom körde bara mellan de olika mejerierna. När flaskhanteringen uppkörde så tror jag att de gick över till enbart tankbilar, som på bilden nedan.
scan 18b.JPG
scan 18b.JPG (208.76 KiB) Visad 21846 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav arnfinn » 02 jan 2009, 08:40

Jaja - det har funnits mange merkelige løsninger. Det som vises på dette bildet - at en slik tank er i bruk på gården har jeg ikke hørt tale om noen gang, men visst måtte det være et teknisk framskritt for bonden framfor den tunge håndteringen av 30 liters aluflasker (melkespann som vi kaller det) med melk.

Denne diskusjonen har fått meg til å huske at det i hjemtrakten fanns en 7,5 tons Bedford som kjørte villaoljer for Esso. Den tankbilen var utstyrt med to små tanker som var tverrstilt. De så ut som skikkelige tankbilstanker for lastebil, bare at de var så små, kanskje 1500 liter hver. Hva kan ha vært anledningen til den løsningen? En påbygger som hadde to tanker til overs fra et spesielt opplegg og som leverte ekstra prisgunstig :?:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 02 jan 2009, 18:07

Du menar förmodligen en sådan här tank: http://www.akeri.se/files/bilder/tidnin ... 8-59la.pdf

De tankarna gjorde det möjligt att skifta mellan att köra olja/bensin i lösvikt, och att kunna köra "fast" gods. Jag tror att det var många som körde villaolja och liknande på vintern, och vanligt gods på sommaren. Men det kanske de äldre på forumet vet bättre...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav Thomas Almen » 02 jan 2009, 18:30

Nu har man blivit utnämnd till "äldre" också..... Nä, men det var ju som du skriver, behovet av bränsletransporter var ju större vintertid, och då var ju löstankar en enkel lösning. F.ö tyckte jag chauffören på F 86:an såg lite oputsad ut, eller är han medlem i nåt av västsveriges MC-gäng? :lol:
Thomas Almen
 

Re: Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 02 jan 2009, 19:14

Föraren var på långtur, och lite lat :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav arnfinn » 02 jan 2009, 23:04

Stellan skrev:Du menar förmodligen en sådan här tank: http://www.akeri.se/files/bilder/tidnin ... 8-59la.pdf

De tankarna gjorde det möjligt att skifta mellan att köra olja/bensin i lösvikt, och att kunna köra "fast" gods. Jag tror att det var många som körde villaolja och liknande på vintern, och vanligt gods på sommaren. Men det kanske de äldre på forumet vet bättre...

/Stellan


Herlig reportasje, men nei. Det var to tanker som stod fastmontert (og permanent) på tvers av bilen. Tankene så eksakt ut som skikkelige tanker fra større biler og var boltet i rammen på vanlig vis. Dessverre - hvem tenkte på å ta bilder av noe så fult - i dag kan man angre. :cry: Har aldri sett noe liknende annet steds.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 03 jan 2009, 00:29

Det normala var att de stod tvärsöver bilen, men i och med att jag bara har en tank så fick den stå längs med flaket. Tittar man på den första LMC-bilden, så står tankarna tvärs över flaket...fast de är ju lite större än min tank. :mrgreen:

Jag ångrar också att jag inte tog fler kort på den tiden Arnfinn, så vi får verkligen vara tacksamma mot dem som tagit kort som vi andra kan ta del av.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav Klas Pettersson » 16 feb 2009, 00:30

Hej !!

Lösa tankar användes i övergången från flaskhämtning/tankhämtning och flakbil/tankbil.
Några få större leverantörer hade tank och dom mindre flaskor.
Bild

Desto fler flakbilar som rationaliserades bort desto fler tankar blev över....
Bild
Släpet andvändes till att köra biprodukten vassle med till djurfoder.

Till idag...
Bild


MVh Klas
3:e generationens mjölkåkare 1924-20??
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Mjölkbilar

Inläggav Per Thomson » 16 feb 2009, 16:11

Är samtliga foton från det åkeri som numer är ditt Klas?

55:an (eller 56) på den första bilden skulle faktiskt kunna visa en körning som jag var med om i min tidiga karriär som chaufför. Vår 55:a var med i ortens LBC och en dag sent på eftermiddagen erhöll jag påföljande dags uppdrag. Det bestod i att köra en mjölklinje som normalt sköttes av en mjölkåkare som hade en Regent med 5 meters hjulbas och därmed ett rejält flak. Våran 55:a var en tippbil med kort flak så det blev att lasta krukorna i flera våningar som bilden visar här. Som tur var så fick den ordinarie åkaren sköta flakjobbet själv.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mjölkbilar

Inläggav Stellan » 29 mar 2010, 20:21

Det var ett tag sedan mjölkbilarna fick synas, så jag skannade in ett par fotografier ur arkivet från 1969 på en bil som tydligen gick i Halland på den tiden. Även om bergreppet "citytrailer" är ganska nytt, så fanns den typen av fordon redan på -60 talet :P

Beklagar bildkvaliteten, men fotona har tydligen förvarats lite ovarsamt...

Bild

Tydligen så skiftade de aldrig trailer, eller så hade de väl någon slags bock eller lösa stödben om de satte av den...lite underligt är det i alla fall
Bild

Är det någon som har information, minnen eller bilder om ämnet så skulle det vara kul om ni kände för att kanske dela med er...om inte annat så för att visa ungdomen hur det var förr "på den gamla goda tiden" :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mjölkbilar

Inläggav S-V L44 » 29 mar 2010, 21:30

För mig är mjölkbilar liktydigt med en "vanlig" lastbil med flaket fullt av mjölkkannor eller mjölkkrukor som vissa kallar dem.
Det hindrar dock inte att tankbilar också är väldigt intressanta.
På denna hemsida http://www.tankbilar.se/hem.htm finns det massor av bilder på främst tankbilar, och framförallt nyare fordon.
Men, det finns rätt många gamla bilder också samt enstaka fordon med lösa tankar. Tag gärna en titt i arkivet, det är intressant.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron