Malmros

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Malmros

Inläggav Anders » 04 dec 2009, 20:46

17,5 knop är ju inte fy skam för en tankbåt! Dock låter det ju i mina öron aningen mycket med 89 ton dygnet, men det är klart, får man ut 17-18 knop är det ju inte illa!
Själv har man mest segat över atlanten i 10-11 knop med en astmatisk Burmeister i "källaren".
Väldigt intressant läsning måste jag säga. Har förstått av andra man seglat med att Malmros var ett väldigt omtyckt bolag.
Även om det kanske blir lite OT på ett lastbilsforum, så är det ju ändå Malmros som det handlar om! :)

Var det inte Thordéns Josefina Thordén som gjorde över 20 knop? Har för mig att jag läst något om det?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Malmros

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2009, 21:11

Spännande med dessa giganters kappkörning.

Men eftersom som tråden nu "drivit iväg" lite från lands till sjöss så förenar jag dessa element med en bild som även innehåller en Scania. Ett vykort poststämplat 22 november 1938 föreställer fartyget Scania vid kaj i stapelstaden Västervik. På bilden finns faktiskt också en eller flera lastbilar, men långt bort. Gamla badhuset (till vänster med torn) där även jag var med skolan finns kvar, numera turistbyrå. Restaurang Slottsholmen brann ner runt 1950 och den stora tändsticksfabiken är riven och ersatt med bostäder. Till denna "Stickan" som den kallades har jag kört 100 kgs säckar, hur nu det gick till?

Dagens vy är mycket annorlunda än kortets (då jag hade ett antal år kvar till ögonöppning).

    scaniavvhamn38.jpg
    scaniavvhamn38.jpg (63.25 KiB) Visad 19285 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Malmros

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 00:30

Satt länge och spanade efter Scanian på bilden, tills jag insåg att det stod SCANIA i stäven på styckegodsaren mitt i bild! :mrgreen:

Har inte varit speciellt mycket i Västervik, men antagligen skulle man inte känna igen mycket alls från vykortet?
Finns ens järnvägspåren kvar?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Malmros

Inläggav Thomas Almen » 05 dec 2009, 00:36

Hade inte min mor lagt in sitt veto, så hade jag hoppat en SCA-båt i 15-årsåldern. Men en kompis till brorsan var på sjön i flera år, och av honom hörde jag ett uttryck; "Johnson Line, never come back line". Var dom dåliga att jobba för, eller?. Nu har jag placerat ut mina barn i världen, en dotter i Australien och en i Japan.
Thomas Almen
 

Re: Malmros

Inläggav Lars-Gunnar » 05 dec 2009, 01:07

Thomas Almèn skrev:Hade inte min mor lagt in sitt veto, så hade jag hoppat en SCA-båt i 15-årsåldern. Men en kompis till brorsan var på sjön i flera år, och av honom hörde jag ett uttryck; "Johnson Line, never come back line". Var dom dåliga att jobba för, eller?. Nu har jag placerat ut mina barn i världen, en dotter i Australien och en i Japan.


Har de inte valt var de vill bo själva?

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar
 

Re: Malmros

Inläggav Thomas Almen » 05 dec 2009, 01:19

Lars-Gunnar skrev:
Thomas Almèn skrev:Hade inte min mor lagt in sitt veto, så hade jag hoppat en SCA-båt i 15-årsåldern. Men en kompis till brorsan var på sjön i flera år, och av honom hörde jag ett uttryck; "Johnson Line, never come back line". Var dom dåliga att jobba för, eller?. Nu har jag placerat ut mina barn i världen, en dotter i Australien och en i Japan.


Har de inte valt var de vill bo själva?

Lars-Gunnar :lol:
Jodå, men jag har inte hindrat dom. Ut å se er om när ni är unga, har dom fått höra från barnsben.
Thomas Almen
 

Re: Malmros

Inläggav Anders Ason » 05 dec 2009, 18:39

Anders skrev:Satt länge och spanade efter Scanian på bilden, tills jag insåg att det stod SCANIA i stäven på styckegodsaren mitt i bild! :mrgreen:

Har inte varit speciellt mycket i Västervik, men antagligen skulle man inte känna igen mycket alls från vykortet?
Finns ens järnvägspåren kvar?

Anders



    Jo, fartyget hette faktiskt Scania och det fanns ett flertal rederier och även varv i stan.

    Alla byggnader (tullhus, magasin, hamnkontor e t c) på kajen är borta, men de fanns kvar där när jag var barn och användes då för de ursprungliga behovet, likaså är kranen borta men rester av spår finns nog. Men som i så många andra fall så är hamnens roll som viktig länk mellan land och hav borta ur näringssynpunkt. Numera verkar allt handla om fritidssektorn. Har själv kört i hamnen och mest med pappersmassa och stora pappersrullar till fartygen. Både pappersbruket och massafabriken är borta för länge sedan. Det som då hette Centralföreningen hade mycket gods både ut och in, bl a märkliga foderkakor för kor som exempel. Kol ock kocks var även en stor handelsvara (Haaks). De transporter som försvann senast var virke som var en stor nisch.
    Staden kallas i bland för "Stapelstaden" p g a den då omfattande hamnverksamheten.

    Staden är väl mest känd för Gösta Bernhad o Alice Babs för de äldre och Hotenanny Singers o ABBA Björn för de något yngre. Själv är jag inte alls känd och har inte tillfört staden något rykte, varken åt ena eller andra hållet! :)

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Malmros

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 dec 2009, 20:49

Anders Ason skrev:
Anders skrev:Satt länge och spanade efter Scanian på bilden, tills jag insåg att det stod SCANIA i stäven på styckegodsaren mitt i bild! :mrgreen:

Har inte varit speciellt mycket i Västervik, men antagligen skulle man inte känna igen mycket alls från vykortet?
Finns ens järnvägspåren kvar?

Anders



    Jo, fartyget hette faktiskt Scania och det fanns ett flertal rederier och även varv i stan.

    Alla byggnader (tullhus, magasin, hamnkontor e t c) på kajen är borta, men de fanns kvar där när jag var barn och användes då för de ursprungliga behovet, likaså är kranen borta men rester av spår finns nog. Men som i så många andra fall så är hamnens roll som viktig länk mellan land och hav borta ur näringssynpunkt. Numera verkar allt handla om fritidssektorn. Har själv kört i hamnen och mest med pappersmassa och stora pappersrullar till fartygen. Både pappersbruket och massafabriken är borta för länge sedan. Det som då hette Centralföreningen hade mycket gods både ut och in, bl a märkliga foderkakor för kor som exempel. Kol ock kocks var även en stor handelsvara (Haaks). De transporter som försvann senast var virke som var en stor nisch.
    Staden kallas i bland för "Stapelstaden" p g a den då omfattande hamnverksamheten.

    Staden är väl mest känd för Gösta Bernhad o Alice Babs för de äldre och Hotenanny Singers o ABBA Björn för de något yngre. Själv är jag inte alls känd och har inte tillfört staden något rykte, varken åt ena eller andra hållet! :)


Visst är du en känd person Anders,tänk så många länder som finns representerade på forumet. :lol:
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 10 jan 2010, 16:57

En liten tur tilbaka till lastbilarna hos Malmros :wink: ...den här bilden var på framsidan till en broschyr om företaget som jag hittade i en pärm från 1971. Men jag funderar lite på vad F88:an närmast i bild körde, den verkar ju sakna aggregat :?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Lulebjörnen » 10 jan 2010, 17:54

Den har väl ett sånt där invändigt aggregat med generatordrift. Det går ju upp en rejäl packe med kablar i skåpkanten. I mitten syns väl slangen för kondensvatten?
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Malmros

Inläggav Anders » 10 jan 2010, 20:09

Faktiskt en riktigt snygg framsida på broschyren! :D
Vackert med två 88;or!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 10 jan 2010, 20:35

Lulebjörnen skrev:Den har väl ett sånt där invändigt aggregat med generatordrift. Det går ju upp en rejäl packe med kablar i skåpkanten. I mitten syns väl slangen för kondensvatten?

Jag förstorade en del av bilden, och visst är det så. Detta är en tämligen okänd konstruktion för mig, så jag skulle gärna vilja veta lite mer om den. Är det bara kyl/värmeaggregat, eller fungerade det till frys också...och vad innebär generatordrift, var det ett elektriskt aggregat?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Lulebjörnen » 10 jan 2010, 23:38

Du har säkert sett en "elmotor" som hängde under lastbilarna framtill och som drevs med remmar från vevaxeln.
Det var en starkströmsgenerator som genererade 380V upp till själva kylapparaten. När bilarna stod stilla fanns det trefasanslutning så att det gick att driva aggregatet på nätspänning. Det var väl mest vanligt på linjebilar som gick bestämda sträckor och där det fanns möjlighet att ansluta strömkabel. Tyska Frigoblock var väl störst på systemet, svenska Hultsteins hade nåt liknande, men då var det en form av hydraulisk drivning.

Exakt hur det där fungerade har jag inte fördjupat mig i, blev mest inblandad i dom där generatorerna när man hade bärgningsjour och det hade hänt nåt med remdrivningen eller nåt fäste hade gått av så att hela generatorn hängde på trekvart under bilen :shock: ...då blev det att rigga svetsen och söka lämpliga järnbitar i den outtömliga brahalådan :) ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 11 jan 2010, 20:53

Då förstår jag :D
Vi hade en bil med Hultsteins, men där sitter ju en del av aggregatet på utsidan. Hade Malmrosbilen hela sitt aggregat inne i skåpet då?

Bilen som hade Hulsteins var den här, en F12 utan intercooler...ingen hit alltså, man var tvungen att koppla ur aggregatet när man gick uppför de värsta backarna med fullt lass :P
Den gick nornalt med ett fyraxligt släp, på den här bilden hade jag lånat en norgesläp för en utkörning till Fjällbacka
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav chmse12 » 05 aug 2010, 21:06

kompis till mig med öknamnet chapp olle körde för lidköpings flyttningsbyrå och de körde för frigoscandia på utlandet
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster