Malmros

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Malmros

Inläggav Stellan » 14 nov 2008, 18:46

Det skulle vara väldigt intressant att få ingång en liten diskussion om våra gamla transportföretag, en del har upphört och en del har blivit uppköpta ett antal gånger. Jag tror ju att det finns mycket kunskap om detta här på forumet, och kanske även ett intresse av att dela med sig av sin kunskap. Ett exempel är ju Malmroskoncernen som ägde Frigoscandia på -70 talet, det har ju bytt ägare ett antal gånger under åren. Nu tror jag att det är det danska DSV som äger Frigoscandia.

Kortet är taget 1970 eller -71, tyvärr lite dålig kvalitet, men man ser ju vad det föreställer i alla fall :)
Malmros_b.JPG
Malmros_b.JPG (56.29 KiB) Visad 13004 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav herrstina- » 14 nov 2008, 18:59

Frigoscandia ingår i BRING som är en företagsgrupp vilken ägs av norska posten.
Jag tror att jag har varit svensk mästare på att maskera M,en och frigoscandiatexten. På 70-talet målade vi en hel del släpar till Sune Persson i Vallåkra på verkstaden där jag jobbade och det tråkigaste var att maskera så bokstäverna kunde målas, alltså blev det mitt jobb. Jag var ju yngst!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 14 nov 2008, 19:24

Jag känner igen det där med att vara yngst. När jag började på EJAB så fick jag slipa lämmar, byta golvplank och knacka rost i bromstrummorna bland annat. Backa in släp i verkstaden är nog ett ganska klassiskt nybörjarjobb också :mrgreen:

Men visst ägde väl Bilspedition Frigoscandia ett kort tag också, men var tvungna att sälja igen ganska omdelbart?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Anders » 14 nov 2008, 22:03

Visste inte att Malmros hade pysslat med åkeriverksamhet. Men man lär ju sig något nytt varje dag :D

Rederiverksamheten grundades 1870 under namnet TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS AB och den sista resten avvecklades 1980.
Malmros hade liksom bla. Salén satsat hårt på tanktonnaget, något som visade sig vara ödesdigert när oljekrisen slog till i mitten på 70-talet och tankmarknaden kollapsade. Det var detta som i förlängningen gjorde att många av de svenska varven hamnade på obestånd i och med att man specialiserat sig på att bygga mycket stora tankfartyg.

För den som kanske vill läsa mer kan jag rekommendera följande länkar:
http://www.kommandobryggan.se/Bryggan/malmros.htm
http://www.faktaomfartyg.se/trelleborgs ... ygs_ab.htm

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 14 nov 2008, 22:57

Jag visste inte att Malmros pysslat med rederiverksamhet. Man lär ju sig något nytt varje dag 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 14 nov 2008, 23:03

Jag kom att tänka på en annan sak. Är det någon som har alla ägare till Frigoscandia? Malmros som ägare är det som är mest känt för mig, men visst ägde Fraktarna företaget ett tag...och Bilspedition var väl nästa ägare? Någon som vet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Nor1 » 19 nov 2008, 20:10

Detta var vad som fanns på brings hemsida om Frigo.

Historia Frigoscandia

2006
Norska Posten förvärvar Frigoscandia Distribution

2002
Triton förvärvar Frigoscandia Distribution (Nordiska)

1998
ProLogis förvärvar Frigoscandia Nordisk expansion och fokus Utvidgande av lager i Kolding, Helsingborg, Oslo, etc. Egen verksamhet etableras i Finland

1997
Frigoscandia Logistics – Supply Chain Management-verksamheten etableras

1995 [/b]
ASG förvärvar Frigoscandia Fokus på logistik - Frigoscandia Equipment
knoppas av 1994 Frigoscandia blir oberoende

1989
Förvärv av Östlandske Fryserier i Norge

1988
Förvärv av Cold-Stores A/S i Danmark

1978
AGA förvärvar Frigoscandia 1971 Öppnandet av Avedöre frys och
kyllager i Köpenhamn

1958
Nationell och internationell expansion Utvidgande av existerande svenska
fryshus och expansion till England, Tyskland och Frankrike Konstruktion
och marknadsföring av frysare börjar

1956
Första transportföretaget etableras

1950
Tore Lauritzson etablerar Helsingborgs Fryshus i södra Sverige
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 19 nov 2008, 20:19

Lustigt att de inte nämner Fraktarna, de vet jag har varit inblandade i Frigoscandia. Sedan har jag ju för mig att Bilspedition fick på pälsen i något samband med att Coldsped och Frigoscandia tillsammans skulle bli för stora i Sverige...eller är jag helt ute och cyklar nu? :shock:
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Nor1 » 19 nov 2008, 20:33

Har också ett svagt minne om det där med Coldsped o Frigo, står iofs i "Historiken" att Frigo förvärvade Cold-Stores AS
1988, kan ju kanske vara ett samband. :idea:
Alternativt att Cold-Stores i Danmark inte alls är det samma som Cold-Stores i Sverige :?

Detta tål att forskas vidare på...

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 19 nov 2008, 21:45

Det är lite synd att historiken ofta får stå tillbaka när förettag köps eller säljs. Många gånger är det privatpersoner som räddar resterna av arkiv och annat. Kanske man kan utveckla den här delen av forumet och upprätta någon slags databas typ Wikipedia, där man kan fylla på med uppgifter om olika företag.

Jakten på Frigoscandia fortsätter 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav Stellan » 10 jan 2009, 22:55

Det dök upp ytterligare ett foto på en bil från Malmros, förmodligen från någon mässa eftersom man kan skymta någon form av trappa i högerkant av bilden. Det är taget i Maj 1971, och det var väl då 89:an premiärvisades?

Malmros2_b (maj -71).JPG
Malmros2_b (maj -71).JPG (138.44 KiB) Visad 12549 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Malmros

Inläggav ufe 64 » 24 okt 2009, 19:29

Såg inte denna tråd innan jag startade en om frigoscandia, men det stämmer att samma ägargrupp rådde om både frigoscandia om fraktarna en kort tid kan det ha varit runt -90 ?? ej säker
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Malmros

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 dec 2009, 10:59

Bild
Seglade några år på 60-talet i tt Varbergshus och var antagligen med ombord då fotot togs. Notera att operahusets bygge pågår.
T i skorsten stod för Trelleborg och byttes sedermera.

En av mina bröder var 3e maskinist i Malmöhus när hon träffades av en monstervåg och tappade mer än 1000 ton av skrovet.
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=10416.msg71659#msg71659
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Malmros

Inläggav Anders » 04 dec 2009, 15:03

Varbergshus var väl en av de första 30´000-tonnarna under svensk flagg?
Vad seglade du som?

Har läst tråden om T/T Malmöhus på landgången, måste ha varit en tämligen omtumlande händelse!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Malmros

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 dec 2009, 19:59

Anders skrev:Varbergshus var väl en av de första 30´000-tonnarna under svensk flagg?
Vad seglade du som?

Har läst tråden om T/T Malmöhus på landgången, måste ha varit en tämligen omtumlande händelse!

Anders


Hon var, efter Si Ragne av Västervik, Sveriges snabbaste tankbåt med 18000 hk men normalt användes endast 13000 hk. Pannorna, av typ Wagner, var i det närmaste identiska med de i Tirpitz.
Kommer väl ihåg hur vi bl a körde om och ifrån en av Salens snabba bananbåtar när det var lite sjöigt och hur vi körde ifatt den norska tankern Vav som var på jungfruresa från Götaverken.
Dom ökade farten och drog ifrån till dess att vi, efter att ha startat en till hjälpkärra (turbogeneratoraggregat på 650 kVA) så att båda pannfläktarna kunde köras på högfart och pannorna därigenom kunde lämna mer ånga, forsade förbi Vav.
Vid normalfart var förbrukades 89 ton tjockolja per dygn.
I henne seglade jag 3:e-, 2:e- och 1:e-maskinist.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst