Elefantskolan och Transportprogrammen

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 08 sep 2020, 16:28

Godsservice?
Undrar om inte Harry Andersons Åkeri var inblandat i det.
Pieter Rygaard?

Med spaken tror jag man sköt in ett järn i flakkanten så plattformen således vinklade istället för att åka ner (eller upp) vågrätt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 08 sep 2020, 16:35

Här är en av de två T93:orna med flak som kom till Lindholmen 1989.
Gissar att de var delsponsrade av Scania-Bilar i Göteborg. De var i alla fall något av det billigaste som gick att frambringa. 230 hk utan interkylning och inte ens ställbar ratt. inte minst ogenomtänkt hjulbas i förhållande till flaket.
Dessa målades i AMU:s vita med blå-röd rand senare.

OTA010_S-T93_ariS_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg
OTA010_S-T93_ariS_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg (225.59 KiB) Visad 11948 gånger

OYP479_S-T93_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg
OYP479_S-T93_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg (214.04 KiB) Visad 11948 gånger

Denna dragbil, den tredje i leveransen var i alla fall hyfsat normal i bygget. Den var jag först att få köra (skryt) från radiomontören.
Troligen gick denna att sälja senare då jag inte såg den senare.
Slöa? Visst, men nybilsfdoften gick inte att välja bort vid beställningen. Och 3-serien var ju hyfsat färsk.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Noxcania » 08 sep 2020, 22:28

Tyckte dom va charmiga, flurade inte mycke på att dom va "fel" & hatade, de va ju bara små lexaxbilar på ett inhägnat område, minns inte ens att vi behøvde ta ut dom i trafik.
Dom va la bara bra å ha då de va før många elever...
& dragbilen va borta när jag lekte där.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 19 sep 2020, 16:25

Lindholmens transport gymnasium verkade bygga med det dom hade.
Fanns ju lite udda fordon eller ska vi säga påbyggnader Tex tidigare nämda N10a med "grusbils" axelavstånd hade man lagt på ett fast styckegodsflak varvid den hade ett mycket långt överhäng.
Troligtvis ett gammalt ASG flak (gul kantlina och blå lämmar)

Läste lite gamla trådar på forumet hur obekväma N7-12 var att köra.
Jag har kört N10 en hel del yrkesmässigt och tycker faktiskt att det var en helt okej.
Jag gillade den järnet men jag är bara 176 cm lång. Många längre personer verkar ha problem .
Sedan förstår jag också att som mekaniker kanske det inte var den festligaste bilen att få in :D :D

Dessutom tycker jag dom är bland dom snyggaste och fränaste Volvo som byggts.
Tillsammans med F och G 88orna..
Bilagor
N1225 glc.jpg
N1225 glc.jpg (648.01 KiB) Visad 11837 gånger
N1025 trailer.jpg
N1025 trailer.jpg (258.1 KiB) Visad 11837 gånger
N1025 hälsingestugor.JPG
N1025 hälsingestugor.JPG (437.74 KiB) Visad 11837 gånger
N1025 haga.jpg
N1025 haga.jpg (650.25 KiB) Visad 11837 gånger
N1025 gamlestans lastbilar.jpg
N1025 gamlestans lastbilar.jpg (660.03 KiB) Visad 11837 gånger
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 19 sep 2020, 16:41

Kom på en sak till att dom hade små resurser.
Tex däckkontot var nog inte det största.
Där gällde att om stålväven var framme så var det boggiedäck.
Helt blanka däck på driven och fanns det någon millimeter kvar skulle dom sitta fram.

Mitt intryck är att Transportgymnasiumet inte togs på stort allvar och pengar var mycket begränsat.
Alla som jobbade där gjorde nog sitt yttersta för att vi skulle bli bra chaufförer med mycket begränsad budget.

Jag gillar inte att bli politisk men nu utbildas chaufförer på löpande band av arbetsförmedlingen för det är bra att få undan dom som arbetssökande.
Dessutom så har YKB förlängt utbildningen med 280 timmar.
Det här YKB alltså Yrkeskompetensbevis som jag måste förnya vart femte år har verkligen fått mig att fundera på att skaffa mig andra jobb.
YKB sicken j...a smörja!!!!
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 20 sep 2020, 00:28

Det var fruktansvärt knapert ekonomiskt.
Först när vi riskerade att inte få maskinböcker och körkort på grund av för lite körtimmar då grejerna mest stod havererade, skakade kommunen fram lite slantar. Företag sponsrade nog också, bland annat Scania-Bilar i Göteborg som jag tror lånade ut bilar gratis innan de nya 93:orna levererades.
Minns en R142 utan intercooler i Ferrymaster-färgerna och en T142 kassettbil i Kungsbacka LBC-färgerna. Ferrymastern fick jag aldrig köra. Det var den andra gruppen som fick den äran.

Vagnpark_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg
Vagnpark_13vLastbil-BussLindholmen1989_BNorvinge.jpg (171.62 KiB) Visad 11822 gånger

Hittade till slut en gammal skannad bild på en del av vagnparken 1989 på 13-veckors Bil & Buss.
Några 93:or, LB111 dragbil som också syns på den svartvita bilden, två N1025:or, en F720, LB86:an som har nämnts, T112:an från 1981 som var en gammal vägverkare och slutligen plåtskåpet - en F720 med sovhytt. En F1020 dragare skymtas också.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 26 sep 2020, 18:24

Godsservice?
Undrar om inte Harry Andersons Åkeri var inblandat i det.
Pieter Rygaard?

Är jätteosäker på hur det låg till med Godsservice vet att det fanns två Bengt (långe Bengt och korte Bengt) tror jag i ledningen.
Vet att jag som en liten grabb hoppade upp på något gods och ropade att här är LångeBengt precis när han dök upp.
Skämdes och gömde mig bakom pappa. :oops: :oops:

Minns att att han först hade en F85 med plåtgrill och senare en med plastgrill.
Fanns roliga saker med att åka med tex kallstart på morgonen med rejäl rökutveckling, första bromsningen med vattenfyllt kapell som skvalade över taket :D :D
Jag har dessutom en egen historia med vattenfyllt kapell från i början av min karriär.
Startade upp "min" F6S körde fram mot kontoret och bromsade samtidigt som jag öppnar dörren och på väg ut vilken dusch jag fick!!!
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2020, 17:16

Mitt minne från kapelldush var en morgon vid Grenaa på Jylland, alltså innan direktfärjorna från Tyskland hade kommit igång på riktigt. Jag missade precis färjan kl 22 på kvällen och sov över i den gamla nostitanen (B9329). Det blev ett fruktansvärt regnoväder under natten. På morgonen när jag skulle köra ombord på nästa färja blev det lite bråttom eftersom jag sovit över. Biljetten var ju fixad redan kvällen före och den skulle sträckas ut till det ansvariga befälet för ombordkörningen. Det blev en onödigt kraftig inbromsning för biljettöverlämningen, oj vilket vattenfall det blev :oops: :P :lol: Vattenfallet träffade befälet som blev totalt genomvåt och sprang mot expeditionen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 01 okt 2020, 19:23

:D :D Ja kapellen hade sin "charm"
Vem har inte stått på måndagsmorgonen och petat ur stora isblock med kapellplankorna.
Kapelltaken kunde ju innehålla en hel del vatten och på vintern när det frös........
Är rätt skönt med skåp och öppningsbar sida nu förtiden :lol: :lol:
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster