Bo Norvinge skrev:Det var i stort oförändrat ett par år senare.
En del fordon har etsat sig fast men flera blir en trevlig uppfräschning av minnet när jag läser ditt inlägg.
Maskinerna du nämner var minst sagt på upphällningen och stod ofta havererade. Detta fick till följd att de tvingades låna in nya Åkerman och en ny Huddig 760, och vi tvingades gå i skola på lördagar ett tag.
Min favorit på Stora Holm var en blå F10 förseriebil (bokstäverna i fronten satt tätt). Den impade jag med genom att backa i full fart på högväxel (utan att åka av).
Nödinge hade en trevlig N12 som var ett långt skrälle och någon form av hopplockade delar. En vit Irak-N12:a med Trilexhjul fanns också.
Hatobjektet hos alla var av någon anledning bil 13. En grön N86 med just "13" sprayat på dörrarna.
Vidare minns jag en brun N88 med konverter. Även en vägverks NB88 utan högväxlar som läraren av någon anledning skickade ut mig och en kamrat ensamma på allmän väg med, hur lagligt det nu kan ha varit. Men i 25 km/h hände ju inget i dubbel bemärkelse.
Favoriten var dock en LS110. Anledning var det strikta förbudet att köra på högväxlarna. LS110:an hade ju splitlåda så det kvittade ju att man inte körde på hög. Den gick ju nästan fullt ändå.
Tänk alla gånger lärarna med strikt min klev ut på slingan med händerna på höfterna, varpå bilarna bromsade in i ljudet av rangedelens "klonk".
Såg faktiskt en bild på 110:an på nätet men svårt att lägga upp här av (c) skäl.
Fotade faktiskt under 13 v Bil och buss. Inte en bild på Transport tyvärr.
LB85 har jag med. Tror även hela vagnparken finns uppradad med F10 dragbil, T112, F7 skåp, NB88 m.m. Även sprillans nya T93:or som vi efter avgång 88 sett. Ska bara ta fram skannern längre fram.
Ja absolut var maskiner och lastbilar på upphällningen. Vet jag läste i Transportfackets tidning 86 eller 87 om dom gamla fordonen.
Men minns också den blåa F10an med Trilexfälgar och mystiska glasbehållare bakom hytten men som sagt det var en förseriebil
Var det kallt brukade det gå åt en startgastub varje morgon och då gjorde den fina rökringar i avgasröret.
Var det inte en N10a i Nödinge den långa , tror det var ett gammal ASG flak monterat Sen kommer jag inte ihåg om det var huven som var vit och hytten gul eller tvärtom.
Men det var nog också någon förseriebil för den hade enkelmontage på boggieaxeln. Långt överhäng hade iaf.
F10a 6*2 Dragbil om den hade Elefantskolans färger fanns när jag var där.
Den gröna N86an minns jag stod dock inte 13 på dörrarna då.
Den bruna N88an "Karlstad LBC N88an" med konverter I loved it. Ljudet var ju underbart eftersom den inte hade någon ljuddämpare. Vilket underbart ljud den hade!!
Vägverkarn utan högväxlar var ju väldigt tråkig men såg helt grym ut.
LS110an var helt grym . Dubbla Tippkolvar så det var en riktig tung grusbil med riktigt stenflak.
Men vad övningskörde ni på väg och då menar jag Lindholmens Transport linje.
Jag gick ju 1985 - 1986 och då hade vi tre stycken Volvo N7or
Jag har nog nämt dom förut i detta forum
På Lindholmen hade vi en 4*2 N7a 1977 tippbil troligtvis kortaste hjulbasen.
Stora Holm var det en 4*2 N7a 1975 tippbil. troligtvis också kortaste hjulbasen.
Nödinge hade även dom en N7a fast tror det var 77a med tipp och kran och lite längre hjulbas.
Samtliga lackade i Elefantskolans färger.
Sen hade vi tidigare nämda F10an som reservbil. Dragbilen alltså.
Sen ett antal N86or och N88or som jag kan återkomma till .
Kan ta tex nämna en N86a troligtvis kommunbil som var i mycket gott skick.
Synd att den skulle förstöras av ett gäng med tonårsgrabbar.
Skulle nog varit ett fynd idag.
Var en tidig 86a med dom gamla backspegelbågarna.
Kommer nog återkomma till ett antal av lastbilarna och dumprar
bla en tidig F88 i Nödinge och tidig F86a på Stora Holm.