Elefantskolan och Transportprogrammen

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 22 aug 2020, 19:11

I andra trådar har det dragig iväg in på yrkesförarutbildningarna och deras fordon.
Startar därför en egen i ämnet.

Broschyr_70-71.jpg
Broschyr_70-71.jpg (205.16 KiB) Visad 17305 gånger

Broschyren är från 1970 och omslaget pryds av en N88. Troligen i Göteborg.
Notera den rymligare GN-hytten.

Själv gick jag transportgymnasiet på Lindholmen Göteborg långt efter denna broschyr. Tidig höst 1987 till senvåren 1988 plus "13 veckors" senvåren 1989.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 22 aug 2020, 19:30

Fantastisk bild och som Bosse säger med den lite längre Nyströmshytten .
Inte den vackraste hytt men snyggare än "Nyströms sovhytt"
Dessutom har N88an kran vilket än i denna dag är lite ovanligt på dragbilar.
Kan det vara en Hiab 550 rent av , definitivt lite nyare än lastbilen tror jag.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Kjell T » 22 aug 2020, 19:46

Föregångaren till HIAB 550 var HIAB 174, svårt att se skillnad.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 25 aug 2020, 18:48

Ja det stämmer säkert med kranen.
Jag gick ju på Lindholmens transportgymnasium 1985 -1986.
Vi samarbetade ju mycket med den så kallade 13 veckors kursen där man fick E körkortet men var det även buss alltså D .

Ett utav Lindholmens utbildningscenter var på Stora Holm på Volvos gamla provbana och Halkutbildningen för körprovet.
Därför fick vi göra en del entreprenad jobb för just stora Holms halkbana.
Ett utav jobben var att vi skulle göra en ny parkering för halkbanan med hjulastarna BM 845 och BM846.

Då körde 13 veckorskursen ut matrial till oss Elefantskole lackade bilar .
Minns en LB85 med enaxlig kärra.
Någon Scania 110 med släp.

Stora Holm var för oss entreprenaddelen.
Dumper , Hjullastare , Grävmaskin , traktorgrävare.
DR860 , LM 845,846 Åkerman H12 och nån Poclain 70 någonting och GM 616 och 646.

Nödinge Som var vår lastbils del men även ett par Dumprar

Och då Lindholmen son då hade truckutbildning men även några lastbilar och Lm218 som jag älskade.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 25 aug 2020, 21:14

Det var i stort oförändrat ett par år senare.
En del fordon har etsat sig fast men flera blir en trevlig uppfräschning av minnet när jag läser ditt inlägg.
Maskinerna du nämner var minst sagt på upphällningen och stod ofta havererade. Detta fick till följd att de tvingades låna in nya Åkerman och en ny Huddig 760, och vi tvingades gå i skola på lördagar ett tag.

Min favorit på Stora Holm var en blå F10 förseriebil (bokstäverna i fronten satt tätt). Den impade jag med genom att backa i full fart på högväxel (utan att åka av).
Nödinge hade en trevlig N12 som var ett långt skrälle och någon form av hopplockade delar. En vit Irak-N12:a med Trilexhjul fanns också.
Hatobjektet hos alla var av någon anledning bil 13. En grön N86 med just "13" sprayat på dörrarna.
Vidare minns jag en brun N88 med konverter. Även en vägverks NB88 utan högväxlar som läraren av någon anledning skickade ut mig och en kamrat ensamma på allmän väg med, hur lagligt det nu kan ha varit. Men i 25 km/h hände ju inget i dubbel bemärkelse.
Favoriten var dock en LS110. Anledning var det strikta förbudet att köra på högväxlarna. LS110:an hade ju splitlåda så det kvittade ju att man inte körde på hög. Den gick ju nästan fullt ändå.
Tänk alla gånger lärarna med strikt min klev ut på slingan med händerna på höfterna, varpå bilarna bromsade in i ljudet av rangedelens "klonk".

Såg faktiskt en bild på 110:an på nätet men svårt att lägga upp här av (c) skäl.
Fotade faktiskt under 13 v Bil och buss. Inte en bild på Transport tyvärr.
LB85 har jag med. Tror även hela vagnparken finns uppradad med F10 dragbil, T112, F7 skåp, NB88 m.m. Även sprillans nya T93:or som vi efter avgång 88 sett. Ska bara ta fram skannern längre fram.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Noxcania » 25 aug 2020, 22:06

De blev Stora Holm før mej åxå, men c.a. -97 & majjen klagade alltid på "sur-Scaniorna", dom va ju inte byggda i jøtet. De fanns då 2 g:a nos-pytte-Scanior & resten va nyare biffiga Volvo som man kunde børna friskt me... Snacka om vinklat.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 25 aug 2020, 23:04

Noxcania skrev:De blev Stora Holm før mej åxå, men c.a. -97 & majjen klagade alltid på "sur-Scaniorna", dom va ju inte byggda i jøtet. De fanns då 2 g:a nos-pytte-Scanior & resten va nyare biffiga Volvo som man kunde børna friskt me... Snacka om vinklat.

1997?
Var det två T93 280 med kort hjulbas och flak med ett j-a överhäng som såg konstiga ut?
Kanske vita med blå-röd rand och AMU-text?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 25 aug 2020, 23:25

Hittade en bild på hårddisken som är märkt Stellan Johansson.
Jag kan ta upphovsrättsdiskussionen med honom senare.

Lindholmen_StellanJohansson.jpg
Lindholmen_StellanJohansson.jpg (227.22 KiB) Visad 17218 gånger

Gissar att det är tidigt 80-tal.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Per Thomson » 26 aug 2020, 20:42

Oj, underbar bild! Fortfarande ovanligt med bakgavellift.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Noxcania » 26 aug 2020, 22:43

Ja dom va vita me blå & rød rand, dom 2 stackars småbilarna som blev bespottade.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav Bo Norvinge » 27 aug 2020, 21:50

Missfostren levererades nya 1988. Då röda med scaniastripes och blåa flak. Begriper inte varför denna byggnation i kombination med axelavståndet, men det var väl billigt. Även en T93 dragbil utöver de två flakbilarna som försvann rätt snart då den gick att sälja Fick äran att leverera dragren Ny från radiofirma i Aröd till Lindholmen. Jag hade ju redan c-kort.
En av flakbilarna tror jag står hos Eggens i Skara, förlängd och försedd med någon slags skylift.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 28 aug 2020, 18:32

Bo Norvinge skrev:Det var i stort oförändrat ett par år senare.
En del fordon har etsat sig fast men flera blir en trevlig uppfräschning av minnet när jag läser ditt inlägg.
Maskinerna du nämner var minst sagt på upphällningen och stod ofta havererade. Detta fick till följd att de tvingades låna in nya Åkerman och en ny Huddig 760, och vi tvingades gå i skola på lördagar ett tag.

Min favorit på Stora Holm var en blå F10 förseriebil (bokstäverna i fronten satt tätt). Den impade jag med genom att backa i full fart på högväxel (utan att åka av).
Nödinge hade en trevlig N12 som var ett långt skrälle och någon form av hopplockade delar. En vit Irak-N12:a med Trilexhjul fanns också.
Hatobjektet hos alla var av någon anledning bil 13. En grön N86 med just "13" sprayat på dörrarna.
Vidare minns jag en brun N88 med konverter. Även en vägverks NB88 utan högväxlar som läraren av någon anledning skickade ut mig och en kamrat ensamma på allmän väg med, hur lagligt det nu kan ha varit. Men i 25 km/h hände ju inget i dubbel bemärkelse.
Favoriten var dock en LS110. Anledning var det strikta förbudet att köra på högväxlarna. LS110:an hade ju splitlåda så det kvittade ju att man inte körde på hög. Den gick ju nästan fullt ändå.
Tänk alla gånger lärarna med strikt min klev ut på slingan med händerna på höfterna, varpå bilarna bromsade in i ljudet av rangedelens "klonk".

Såg faktiskt en bild på 110:an på nätet men svårt att lägga upp här av (c) skäl.
Fotade faktiskt under 13 v Bil och buss. Inte en bild på Transport tyvärr.
LB85 har jag med. Tror även hela vagnparken finns uppradad med F10 dragbil, T112, F7 skåp, NB88 m.m. Även sprillans nya T93:or som vi efter avgång 88 sett. Ska bara ta fram skannern längre fram.

Ja absolut var maskiner och lastbilar på upphällningen. Vet jag läste i Transportfackets tidning 86 eller 87 om dom gamla fordonen.
Men minns också den blåa F10an med Trilexfälgar och mystiska glasbehållare bakom hytten men som sagt det var en förseriebil
Var det kallt brukade det gå åt en startgastub varje morgon och då gjorde den fina rökringar i avgasröret.

Var det inte en N10a i Nödinge den långa , tror det var ett gammal ASG flak monterat Sen kommer jag inte ihåg om det var huven som var vit och hytten gul eller tvärtom.
Men det var nog också någon förseriebil för den hade enkelmontage på boggieaxeln. Långt överhäng hade iaf.

F10a 6*2 Dragbil om den hade Elefantskolans färger fanns när jag var där.

Den gröna N86an minns jag stod dock inte 13 på dörrarna då.

Den bruna N88an "Karlstad LBC N88an" med konverter I loved it. Ljudet var ju underbart eftersom den inte hade någon ljuddämpare. Vilket underbart ljud den hade!!

Vägverkarn utan högväxlar var ju väldigt tråkig men såg helt grym ut.

LS110an var helt grym . Dubbla Tippkolvar så det var en riktig tung grusbil med riktigt stenflak.

Men vad övningskörde ni på väg och då menar jag Lindholmens Transport linje.
Jag gick ju 1985 - 1986 och då hade vi tre stycken Volvo N7or
Jag har nog nämt dom förut i detta forum
På Lindholmen hade vi en 4*2 N7a 1977 tippbil troligtvis kortaste hjulbasen.
Stora Holm var det en 4*2 N7a 1975 tippbil. troligtvis också kortaste hjulbasen.
Nödinge hade även dom en N7a fast tror det var 77a med tipp och kran och lite längre hjulbas.
Samtliga lackade i Elefantskolans färger.
Sen hade vi tidigare nämda F10an som reservbil. Dragbilen alltså.

Sen ett antal N86or och N88or som jag kan återkomma till .
Kan ta tex nämna en N86a troligtvis kommunbil som var i mycket gott skick.
Synd att den skulle förstöras av ett gäng med tonårsgrabbar.
Skulle nog varit ett fynd idag.
Var en tidig 86a med dom gamla backspegelbågarna.

Kommer nog återkomma till ett antal av lastbilarna och dumprar
bla en tidig F88 i Nödinge och tidig F86a på Stora Holm.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 29 aug 2020, 18:05

Som det är sagt innan var det ju väldigt historiska fordon vi hade på Lindholmens gymnasium men även på 13 veckorskursen.
Och även alla maskiner , traktorgrävare , Hjullastare , Grävmaskiner , Dumprar och truckar hade kanske sett sina bästa dagar.
Det var nog inte så många år efter jag gick ut 1986 som det skedde en rejäl förbättring av både fordon och maskiner.

Kommer nu faktiskt ihåg en Hara Caway traktorgrävare vi hade i Nödinge.
Den var inte den modernaste man sett , dessutom var den extremt lätt på framaxeln så det var inga problem att stegra i uppförsbackarna!!

Och man kan inte prata om Nödinge utan att nämna Mercedes bussen som körde oss dit , var en av lärarna som körde kommer tyvärr inte ihåg hans namn men vi sa alltid Norrlänningen.
En råbarkad norrlänning i 50 55årsåldern men hur bra som helst men han tålde inte moppsiga elever och det var inte jag men många fick på huvet.
Jag tycker han var jättetjyst.

Kommer någon ihåg när vi fick köra lastbilarna med två fat på höjden och dom fick inte välta.
Man skulle lära sig köra mjukt.
Inte helt lätt i en grusgrop.
Det var riktigt tråkigt , kommer ihåg att jag välte faten vid något tillfälle och passade på att köra av mig lite med N10an och dra järnet när ändå faten låg ner.
Fick en riktigt rejäl utskällning av Norrlänningen och fick stå å meka med den tidiga F88an resten av dagen , inte så kul för man ville ju köra :D :D :roll: :oops:
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Inläggav mats-oh » 30 aug 2020, 19:32

Den där sopmaskinen hade inte vi (tack för det) tror jag iaf :D :D
Låter rätt så tråkigt.
På Stora holm hade vi (jag) Blå F10a Scania LB 80 en lång jäkel som vi drog runt släpet ett typ tio tolv meters med en axel i varje ände alltså släpet var så långt..
Scania L50 Super med tioväxlad splitlåd nån kommunbil eller vägverksbil tipp med alulämmar.
Volvo F86 Elefanskollackad tippbil tidig F86a somsagt tidigare.

En Volvo BM DR860 dumper.
Volvo Bm LM 845 och 846.
Volvo BM GM616 2 st varav den ena en halvbandare och en GM 646.'
Åkerman H12 och en Poclain bandgrävare som jag inte kommer ihåg benämningen på.
Poclainen var hopplöst slö tror det var med luftkyld motor och orkade knappt med sin egen skopa.
Avskydde den maskinen!!

Men dom andra var rätt sköna man får ju säga att Volvos Åttaväxlade Rangelåda var verkligen ett uppköp!!!

Lustigt nog så blev Volvolådorna väldigt tråkiga framförallt sen dom fick vajrar .
Tröga och skrapiga på FM och FH.
Jag jobbade några år i Volvos produktion som provförare i Tuve.
Särskilt dom högerstyrda lastbilarna var helt hopplösa växellådor gick knappt att lägga i backen på dom.

Sen tycker jag också att iaf dom tidiga i shift lådorna är helt värdelösa.när dom fåt en 80000-90000 mil på mätarn så är det katastrof.
Vidare så är Vad dom nu heter på dom mindre FL bilarna , är det i-sync dom heter ,så är det dom fullständigt odugliga!!!! Sicket Möög som vi säger i Skåne.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Elefantskolan och Transportprogrammen

Inläggav mats-oh » 06 sep 2020, 16:36

Per Thomson skrev:Oj, underbar bild! Fortfarande ovanligt med bakgavellift.

Som jag nog tidigare skrivit så gick min far över på 70 talet från att köra långtrad till att köra distributionsbil på Godsservice AB .
Åkeriet körde för Bilspedition i Göteborg.

Kommer ihåg bakgavellyftarna som nog bara hade två knappar på den tiden sen fick dra i någon stor spak när den skulle fällas ihop och tillbaka när man skulle lasta av.
Har någon här koll på hur det fungerade??
Eller minns jag alldeles mysko.

Vet att jag kört bilar från mitten av 70 talet som hade tre punktsreglagen
MVH Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster