GDG

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: GDG

Inläggav Stellan » 26 nov 2010, 16:26

Här står det att GDG hade verksamhet i Stockholm, jag har alltid trott att det var Svelast som skötte statens godstrafik där. Är det någon som vet något mer om det?
Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: GDG

Inläggav Lars-Gunnar » 29 nov 2010, 00:39

Vad hände med GDG? Gick det utför ekonomiskt eller blev man uppköpt av ett annat speditionsföretag eller gick man i konkurs?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: GDG

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 22:44

När GDG privatiserades så blev bussverksamheten Swebus, medan all godshantering och annan verksamhet helt enkelt lades ner. Fordon och linjer på godssidan "delades upp" mellan Svelast och ASG-åkare.

Jag hittade den här boken på ett antikvariat för ett tag sedan, och där står lite om hur GDG´s lastbilstrafik såg ut vid starten på -40 talet.
Bild

Bild

De gjorde av med en hel del bränsle redan då till de tunga fordonen. Bland annat 217149 hektoliter bilved :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: GDG

Inläggav Malte47 » 24 jul 2011, 12:34

Hej, jag körde på GDG i slutet på 1970talet, jag började med att köra bil o släp på Gävlelinjen på fredagsnätter, skiftet av av bilar brukade ske på Gyllene Bägaren i Marka ibland på Nalles i Arboga. Sedan blev det en del lotsning i Gbg. Linjekörning till Jönköping där det blev dubbla svängar, Halmstad där vi var två bilar, första bilen körde Gbg- Hstad Hstd-Varberg Varberg-Hstad Hstad-Gbg. Andra bilen Gbg-Varberg Varberg-Gbg Gbg-Hstad Hstad-Gbg. Sedan körde jag Göta Älvdalen som lite vanvördigt "Bomben" pga av godset från Eka & Folke Stigen i Bohus. Körde sen Sjuntorps gods från spinneriet där, jag avslutade min sejour på GDG med en Simalift 1980 för att börja hos Halléns Trpt.
Malte47
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 jul 2011, 17:35

Re: GDG

Inläggav Ove » 24 jul 2011, 20:12

Jag vill rekomendera boken GDG Biltrafik AB 1932-1982 De första åren . Jag för står att Stellan Och Många andra har läst boken Väldigt väl skriven att leta i. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster