Polar-Express, verksamhetsberättelse 1967-68

Polar-Express, med huvudkontor i Helsingfors, expanderade kraftigt under 1960-talet och 1970-talets första hälft. Här ett utdrag ur den ambitiösa verksamhetsberättelsen (= skrytdokument för aktieägare och kunder) från år 1968. Bolaget leddes i början av 1960-talet av den f.d. Kaukokiito (Helsingfors Fjärrexpress) - direktören Maurice (Maurits) Kytöpuro och senare efter dennes sjukskrivning av den unge dynamiske Carl G. (Gustav) Björkenheim som hade meriterat sig i USA vid bl.a. Pan-Am. Den sedermera världsberömde musikern Raoul Björkenheim är son till direktör Carl G.
Polar-Express anställde tidigt många finlandssvenskar, eftersom dessa ofta hade oslagbara språkkunskaper och nätverk inom handel och industri. Grundprincipen för kompetenskraven gällande t.ex. trafikledare var att dessa, förutom finska och svenska, skulle ha fullständiga kunskaper i språken som talades i de länder de arbetade med. Då gick allting smidigt med chaufförer, kunder och myndigheter. Polar-Express gjorde sig tidigt känt som en pålitlig aktör och många äldre chaufförer säger att bara det att man körde för Polar gav kredit både på rederikontor och verkstäder runt om i Europa.
Polar-Express anställde tidigt många finlandssvenskar, eftersom dessa ofta hade oslagbara språkkunskaper och nätverk inom handel och industri. Grundprincipen för kompetenskraven gällande t.ex. trafikledare var att dessa, förutom finska och svenska, skulle ha fullständiga kunskaper i språken som talades i de länder de arbetade med. Då gick allting smidigt med chaufförer, kunder och myndigheter. Polar-Express gjorde sig tidigt känt som en pålitlig aktör och många äldre chaufförer säger att bara det att man körde för Polar gav kredit både på rederikontor och verkstäder runt om i Europa.