Polar-Express, verksamhetsberättelse 1967-68

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Polar-Express, verksamhetsberättelse 1967-68

Inläggav tommen » 24 apr 2020, 00:42

Polar-Express, med huvudkontor i Helsingfors, expanderade kraftigt under 1960-talet och 1970-talets första hälft. Här ett utdrag ur den ambitiösa verksamhetsberättelsen (= skrytdokument för aktieägare och kunder) från år 1968. Bolaget leddes i början av 1960-talet av den f.d. Kaukokiito (Helsingfors Fjärrexpress) - direktören Maurice (Maurits) Kytöpuro och senare efter dennes sjukskrivning av den unge dynamiske Carl G. (Gustav) Björkenheim som hade meriterat sig i USA vid bl.a. Pan-Am. Den sedermera världsberömde musikern Raoul Björkenheim är son till direktör Carl G.

Polar-Express anställde tidigt många finlandssvenskar, eftersom dessa ofta hade oslagbara språkkunskaper och nätverk inom handel och industri. Grundprincipen för kompetenskraven gällande t.ex. trafikledare var att dessa, förutom finska och svenska, skulle ha fullständiga kunskaper i språken som talades i de länder de arbetade med. Då gick allting smidigt med chaufförer, kunder och myndigheter. Polar-Express gjorde sig tidigt känt som en pålitlig aktör och många äldre chaufförer säger att bara det att man körde för Polar gav kredit både på rederikontor och verkstäder runt om i Europa.

PEX verksamhet 67-68 f.jpg
Ledningspersonalen hos Polar-Express år 1968. Jorma Korpela lär ha gjort karriär som mannekäng (fotomodell) före han kom till Polar. Det här kan jämföras med P.I.E. som enligt uppgift anställde en barberare (på flygplatsen i Heathrow) som sin Europa-chef med ansvar för Mellanöstern-trafiken.
PEX verksamhet 67-68 f.jpg (254.69 KiB) Visad 8724 gånger


PEX verksamhet 67-68 e.jpg
Två typiska Polar-ekipage år 1968. Överst Titan TipTop bil-och-släp ägd av A.-E. Junnila i Vermo, norr om Åbo, nedan F88-trailer ägd av Ferntransport Oy i Lahtis. totallängden i Finland var 16 m vid denna tid.
PEX verksamhet 67-68 e.jpg (436.08 KiB) Visad 8724 gånger


PEX verksamhet 67-68 d.jpg
Direktören tillsammans med åkarna och nederst en bild av löstrailertrafiken som vid det här laget hade kommit igång framgångsrikt. Man hyrde nästan alla trailers av åboåkeriet Kiitoliikenne (Expresstrafik). Dragbilen tillhör också dem.
PEX verksamhet 67-68 d.jpg (479.52 KiB) Visad 8724 gånger


PEX verksamhet 67-68 c.jpg
Här har vi närmast exponentiell tillväxt av trafiken. Nåväl, om man börjar från noll och lämnar bort skalorna så...
PEX verksamhet 67-68 c.jpg (249.86 KiB) Visad 8724 gånger


PEX verksamhet 67-68 b.jpg
PEX verksamhet 67-68 b.jpg (356.37 KiB) Visad 8724 gånger


PEX verksamhet 67-68 a.jpg
PEX verksamhet 67-68 a.jpg (662.22 KiB) Visad 8724 gånger


Bilagan PEX verksamhet 67-68 g finns inte längre
Bilagor
PEX verksamhet 67-68 g.jpg
Marknadsföring av Polar-Express på Finnfocus-utställningen ombord på Finnlines "Ms Finnpartner" i London, oktober 1968. Carl G. Björkenheim till höger. Trailern ser ut att vara en splitterny NTM.
PEX verksamhet 67-68 g.jpg (375.59 KiB) Visad 8724 gånger
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: Polar-Express, verksamhetsberättelse 1967-68

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2020, 10:39

Mycket intressant Tommen, tack! :D
Jag körde för Polarexpress första halvåret som egen åkare 1966. NTS Helsingborg var ju ombud för Polarexpress och jag utgick från det kontoret trots att jag hörde hemma i Avesta.
Vid några tillfällen ställde jag bilen på färjan och var ledig några dagar medan bilen omhändertogs av en Polarchaufför i Finland.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron