Sida 6 av 7

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 12:19
av Reid Hulting
Jo det är många gamla industri och hamnmiljöer som försvunnit så att fiiina folket skall få nånstans att bo. Jobbade i Stockholms hamn på 60-talet som truckförare. Kommer till och med ihåg plåtskjulsområdet vid södra station, likt Sickla numera försvunna industriområde, där Åsö gymnasium och f.d. skatteskrapan ligger idag.

Reid.

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 12:52
av Anders Ason
Lite off: Södra Stations "slumområde", suck! Där har jag sprungit mycket på alla skrotar som fanns där och det är framförallt en MC som jag borde ha köpt loss för några tior från motorcyklarnas himmel - har långt senare förstått hur unik den var. En gul plåtinklädd Velocette för att det finare folket skulle ha något att åka på.

En sådan här:
velo.jpg
velo.jpg (25.07 KiB) Visad 28143 gånger

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 13:21
av Reid Hulting
Ja tänk vilka upptäcksfärder man kunde göra på de där ställena :D , för att fortsätta lite O.T.
Vid ett tillfälle i Skarpnäck, på 60-talet, stod jag och valde mellan en röd och vit Chevrolet -56 sportcoupe eller en kopparmetallic -47 Mercury-cab. Kostade 500 kr. styck. Det blev Cheva-hardtopen.

Reid.

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 13:30
av Thomas Almen
Lät som ett förståndigt val, Reid. Även jag har ju sett förändringarna runt Hufvudstaden. Minns "trasslet" via Gullmarsplan för att komma till Nynäsvägen, om man inte åkte över Hökarängen. Svårt att tänka sig man har vart ner i fashionabla Hammarby Sjöstad å lossat skiffer från Offerdal på 70-talet.Atmosfären var en annan mot idag, om man säger så.

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 15:20
av Reid Hulting
Jag vill inte påstå att de miljöerna var de bästa för barn och ungdomar, men man drogs ju dit ungefär som getingar till en öppnad läskburk.
Och idag finns väl inga sådana spännande miljöer i närheten av bostadsområden som ungarna kan gå och skita ned sig i.
Tänk vad rent det är idag. Men de har ju sina dataspel istället.

Reid.

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 17:07
av Anders Ason
(OT, OT, men kan inte låta bli!)

Sprang på några ställen till på den tiden, bl a Berthold Ericssons (avled 1994) skrot vid Treportsbacken (nedanför Norra station), d v s den killen som hade stora framgångar med sin tvåhjulsdivna båge. Den, Södra station plus Storängsbotten var stamställen.

                      (Det här var några år efter att bilden till höger togs -> )


Bertholds.jpg
Bertholds.jpg (33.02 KiB) Visad 28109 gånger

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 17:13
av gto-z28
Kommer ihåg södrastationsområdet,det gick sk soptåg därifrån,vita godsvagnar har jag för mig,till Lövsta ?
Det härjade en pyroman på söder, tror det det var i början på 70-talet.
Jag cyklade och hade i alla fall ej fyllt moppe.
Hur som helst så brann det på Reimersholme i en fabrik och det var acetonfat som flög i luften.
Hornstull hade också ett slumaktigt område som brann och södra station brann också samma sommar.
Det var kraftiga rökpelare att följa så nyfiken som man va så trampade man dit.
Händelserikt sommarlov.

Mvh Danne

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 21:06
av gto-z28
När jag var ny på åkeriet så skulle vi träffas för att äta frukost på Domus i Gustavsberg,stor parkering så dom som hade släp kunde stanna till också, nåväl hade hört att grötfrukosten med tillbehör va kanon.
När man tagit brickan och lastat på bröd o bestick så står jag framför menytavlan,jäkla smart grej,man trycker på en knapp som motsvarar den rätten man vill ha.
Jag tryckte på risgrynsgröt men inget hände,trycker några gånger till men hör inget pling eller annat som visar att det är beställt trycker några gånger till men va fa...
går till kassan och säger att jag ska ha en grötfrukost o betalar för det.
Går och sätter mig och efter en stund ropar dom från köket,8 grötfrukost !!!
Tjena,va liten o timid man va när man smög fram o hämta en tallrik.
..Danne

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 21:32
av gto-z28
Jag körde skut från Rissnekrossen i Sundbyberg till Vällstatippen,Upplandsväsby.
Hade 110,an och svängde ut från krossen rakt i armarna på länsman.
Dom tyckte det såg tungt ut men insåg att det var mycket luft i lasset så det va ok.
Kikade runt och tyckte allt va ok,de va man inte bortskämd med.
Men sen skulle bromsarna kollas,satte upp en retardtionsmätare i vindrutan och så fick man va passagerare med en polis som privatchaffis.
Han styrde ut på E18 mot Jakobsberg och jag undrade vad han skulle göra,jorå han skulle tvärnita på långa rakan mitt för Barkarby flygfält...
Men mitt på motorvägen och inget synligt hinder framför,det kan bli värsta seriekrocken.
Dom ska hålla avstånd va hans svar.
Jag såg rakan närma sig och kände hur handflatorna blev fuktiga,nu snart går det åt helv... tänkte jag.
Håll i dig nu bromsar jag sa han...men det hände inte så mycket, bromsarna va slut.
För en gångs skull kändes det bra för va kunde detta slutat med annars.
Blev ett föreläggande,bromsbyte o besiktning.
...Danne

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 21:39
av Lars-Gunnar
ja, tvärnit med gruslass kunde väl orsaka högre framaxeltryck då lite grus flyttar på sig eller är det så tungt att inte ett korn flyttarpå sig?

Lars-Gunnar :)

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 24 feb 2013, 21:51
av Thomas Almen
Hehe, grötfrukost på Domus i Gustavsberg beskrivs ingående i "Körjournal"....

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 28 feb 2013, 12:37
av Per Thomson
:lol: (grötfrukostar och bromsprov).

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 05 mar 2013, 17:29
av gto-z28
Fett,fett och åter fett !!!
Göte som körde asfaltläggaren hade mycket hyss för sig,hans vanligaste var att stryka fett på dörrhandtagets insida på lastbilen och man blev både kladdig och förbannad att man inte kollade innan man tog tag i det.
En dag som jag råkade ut för det va när vi la asfalt vid stadsgården "vikingterminalen",ska ge igen tänkte jag.
Vid 11 tiden gick dom in i kojjan för att fika,jag satt kvar i lastbilen och fick syn på fettsprutan som låg på läggarn.
Jag smög dit och hittade Götes handskar som jag fyllde med fett.
Satte mig i bilen och väntade,när Göte fikat färdigt och va framme vid läggarn och drog på sig handskarna "hans min" och tittar på mig och skriker något och börjar rusa mot lastbilen då startar jag motorn och börjar köra i cirklar med Göte kutande efter.
Undrar vad folk tänkte,men jag mös,där fick han....
Danne

Re: Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 05 mar 2013, 21:11
av Lars-Gunnar
Det var fett berättat!

Lars-Gunnar :D :D

Re: Identifikation

InläggPostat: 06 mar 2013, 23:14
av lokförare
Thomas Almen skrev:Instegsgummit fanns väl på alla 88:or, ivartfall. TipTopen hade lite andra lösningar. Att det inte sitter nåt luftintag bakom dörren är inte så konstigt då bilden är tagen från höger. Intaget satt på vänster sida. Mitt tips är att årsmodellen är 66-68. eftersom det är första utförandet på handtaget bakom dörren. Dessa blev ju av plast senare.Och hängande torkare var med till 69-70 nån gång. Så den är inte så skum, egentligen.

instegsgummit är antagligen eftermonterat de var inte framtagna när de första levererades. pappas första F88 respektive
FB88 hade chassinr 216 o 210 när de leverades fanns de inte. de första 88:orna leverades med Be-Ge solskydd precis som
denna bil.sedan användes flobysolskydd. luftintaget bakom hytten kom inte förrän 1970