Sida 1 av 7

Nacka Express & Åkeri

InläggPostat: 09 nov 2008, 19:20
av Stellan
Jag scannade några foto från pärmarna jag fått, och hittade den här bilden. Den är tagen i Botswana 1977, och visar en bil som åkaren Lage Swärd tagit dit. Han hade med sig familjen dit också, så det tyder på att han hade varit där ett tag eller räknade med att stanna ett tag.

Är det någon på forumet som känner till åkaren och/eller bilen? Det står "Nacka express & Åkeri" på dörren.
Bild

/Stellan

Re: Identifikation

InläggPostat: 01 jul 2010, 21:53
av Stellan
Det har tillkommit fler medlemmar på forumet sedan jag lade ut den här efterlysningen, så tänkte jag passa på att kolla igen om någon känner till Lage Swärd...

Bild

/Stellan

Re: Identifikation

InläggPostat: 01 jul 2010, 22:02
av Anders
Det är ju en helt klart väldigt intressant bild. Och man undrar ju lite hur det kom sig att han hamnade där. Hade varit väldigt intressant att få reda på.
Tyvärr har jag ju inte en susning alls om något som har med bilden att göra.
Enda jag kan bidra med såhär är att hjullastaren troligtvis är en Terex 72-71 :)

Anders

Re: Identifikation

InläggPostat: 02 jul 2010, 10:58
av Per Thomson
Minns att jag för länge sedan läst en "story" om någon som "emigrerade" från sina skulder och skulle komma igen i någon annan del av världen. Minns också att personen var från Sthlm-området. Men jag tror inte det var någon tursam "story" så chansen kanske är liten att någon ger sig till känna.

Re: Identifikation

InläggPostat: 02 jul 2010, 21:32
av Stellan
Det måste nästan vara preskriberat när det gått mer än trettio år :P :wink:
Men "Nacka express & Åkeri" kanske det är någon som kan berätta om.

/Stellan

Re: Identifikation

InläggPostat: 02 jul 2010, 22:18
av gunnilse
Hytten e klart skum hängande torkare, inget intag bakom dörren på sidan, sen blinkers placering för låg å även bogserdraget fram verkar sitta förskutet mot höger sidan.
Sen sitter instegs gummi på skärmens överkant å de kom väl senare det kan vara eftermonterat men på högersidan..
Eller e jag ute å trampar nu??

//Thomas

Re: Identifikation

InläggPostat: 03 jul 2010, 11:19
av Thomas Almen
Instegsgummit fanns väl på alla 88:or, ivartfall. TipTopen hade lite andra lösningar. Att det inte sitter nåt luftintag bakom dörren är inte så konstigt då bilden är tagen från höger. Intaget satt på vänster sida. Mitt tips är att årsmodellen är 66-68. eftersom det är första utförandet på handtaget bakom dörren. Dessa blev ju av plast senare.Och hängande torkare var med till 69-70 nån gång. Så den är inte så skum, egentligen.

Re: Identifikation

InläggPostat: 03 jul 2010, 18:25
av Thomas Almen
Går man in på Eniro, så får man fram en firma med samma namn, och t.o.m samma tel.nr. Lyckas dock inte länka hit just den träffen.

Re: Identifikation

InläggPostat: 03 jul 2010, 22:19
av Bo Norvinge
Aktiebolaget Nacka Express & Åkeri grundades 1938 och bedrev transport-,
entreprenad- och krossrörelse.
Konkurs är avslutad.

Re: Identifikation

InläggPostat: 04 jul 2010, 11:53
av Per Thomson
Det är inte alls säkert att firmatexten på bilen stämmer med det verkliga företagets namn. Vid den här typen av "projekt" kanske det tom var med beräkning man lät det gamla företagets namn stå kvar eller var det så enkelt att man inte hunnit "måla över" det gamla namnet.

Re: Identifikation

InläggPostat: 04 jul 2010, 13:43
av Thomas Almen
Många bilar som exporterats till Sydamerika eller Grekland t.ex, har fått behålla åkeridekoren. Det kan ju vara samma i detta fall.

Re: Identifikation

InläggPostat: 18 jul 2010, 23:11
av S-V L44
Här är en annan bil från samma åkeri som FB88:an på ursprungsbilden, dvs. Nacka Express & Åkeri.
Det ser ut att vara en Chevrolet från mitten av 1950-talet och den är fotad i Frihamnen, förmodligen då i Stockholm. Trälåren på flaket skall till Atlas Copco.
Chevrolet - Nacka Express & Åkeri - Frihamnen - Stockholm - LR.JPG
Chevrolet - Nacka Express & Åkeri - Frihamnen - Stockholm - LR.JPG (132.21 KiB) Visad 31913 gånger

// S-V L44

Re: Identifikation

InläggPostat: 29 jul 2010, 20:34
av Stellan
Verkligen häftig bild...dels att få se en bil till från det här åkeriet, dels att få en transporthistorisk bild från verkligheten på den tiden. Just det att få en bakgrund till vad bilden visar är väldigt trevligt, och speciellt en sådan här bild med en massa detaljer som sedan länge är borta. Ser gärna mer av den här sorten :)

/Stellan

Re: Identifikation

InläggPostat: 29 jul 2010, 20:44
av Anders
Instämmer med Stellan!
Alltid roligt att få se sådana här bilder. Går man runt i Frihamnen idag är det ytterst få spår kvar av det gamla tyvärr.

Anders

Re: Identifikation

InläggPostat: 06 feb 2013, 18:20
av gto-z28
Tänkte bara kika på det här forumet när Nacka Express Åkeri dök upp.
Jag jobbade där 1979-86 och det pratades om att dom hade ett krossverk,lastmaskin och en lastbil som gick i afrika ? Så det borde vara dom här som visats på forumet.
Mvh Danne Handborn 8)