Nacka Express & Åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Nacka Express & Åkeri

Inläggav Stellan » 09 nov 2008, 19:20

Jag scannade några foto från pärmarna jag fått, och hittade den här bilden. Den är tagen i Botswana 1977, och visar en bil som åkaren Lage Swärd tagit dit. Han hade med sig familjen dit också, så det tyder på att han hade varit där ett tag eller räknade med att stanna ett tag.

Är det någon på forumet som känner till åkaren och/eller bilen? Det står "Nacka express & Åkeri" på dörren.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Identifikation

Inläggav Stellan » 01 jul 2010, 21:53

Det har tillkommit fler medlemmar på forumet sedan jag lade ut den här efterlysningen, så tänkte jag passa på att kolla igen om någon känner till Lage Swärd...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Identifikation

Inläggav Anders » 01 jul 2010, 22:02

Det är ju en helt klart väldigt intressant bild. Och man undrar ju lite hur det kom sig att han hamnade där. Hade varit väldigt intressant att få reda på.
Tyvärr har jag ju inte en susning alls om något som har med bilden att göra.
Enda jag kan bidra med såhär är att hjullastaren troligtvis är en Terex 72-71 :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Identifikation

Inläggav Per Thomson » 02 jul 2010, 10:58

Minns att jag för länge sedan läst en "story" om någon som "emigrerade" från sina skulder och skulle komma igen i någon annan del av världen. Minns också att personen var från Sthlm-området. Men jag tror inte det var någon tursam "story" så chansen kanske är liten att någon ger sig till känna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Identifikation

Inläggav Stellan » 02 jul 2010, 21:32

Det måste nästan vara preskriberat när det gått mer än trettio år :P :wink:
Men "Nacka express & Åkeri" kanske det är någon som kan berätta om.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Identifikation

Inläggav gunnilse » 02 jul 2010, 22:18

Hytten e klart skum hängande torkare, inget intag bakom dörren på sidan, sen blinkers placering för låg å även bogserdraget fram verkar sitta förskutet mot höger sidan.
Sen sitter instegs gummi på skärmens överkant å de kom väl senare det kan vara eftermonterat men på högersidan..
Eller e jag ute å trampar nu??

//Thomas
gunnilse
 

Re: Identifikation

Inläggav Thomas Almen » 03 jul 2010, 11:19

Instegsgummit fanns väl på alla 88:or, ivartfall. TipTopen hade lite andra lösningar. Att det inte sitter nåt luftintag bakom dörren är inte så konstigt då bilden är tagen från höger. Intaget satt på vänster sida. Mitt tips är att årsmodellen är 66-68. eftersom det är första utförandet på handtaget bakom dörren. Dessa blev ju av plast senare.Och hängande torkare var med till 69-70 nån gång. Så den är inte så skum, egentligen.
Thomas Almen
 

Re: Identifikation

Inläggav Thomas Almen » 03 jul 2010, 18:25

Går man in på Eniro, så får man fram en firma med samma namn, och t.o.m samma tel.nr. Lyckas dock inte länka hit just den träffen.
Thomas Almen
 

Re: Identifikation

Inläggav Bo Norvinge » 03 jul 2010, 22:19

Aktiebolaget Nacka Express & Åkeri grundades 1938 och bedrev transport-,
entreprenad- och krossrörelse.
Konkurs är avslutad.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Identifikation

Inläggav Per Thomson » 04 jul 2010, 11:53

Det är inte alls säkert att firmatexten på bilen stämmer med det verkliga företagets namn. Vid den här typen av "projekt" kanske det tom var med beräkning man lät det gamla företagets namn stå kvar eller var det så enkelt att man inte hunnit "måla över" det gamla namnet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Identifikation

Inläggav Thomas Almen » 04 jul 2010, 13:43

Många bilar som exporterats till Sydamerika eller Grekland t.ex, har fått behålla åkeridekoren. Det kan ju vara samma i detta fall.
Thomas Almen
 

Re: Identifikation

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2010, 23:11

Här är en annan bil från samma åkeri som FB88:an på ursprungsbilden, dvs. Nacka Express & Åkeri.
Det ser ut att vara en Chevrolet från mitten av 1950-talet och den är fotad i Frihamnen, förmodligen då i Stockholm. Trälåren på flaket skall till Atlas Copco.
Chevrolet - Nacka Express & Åkeri - Frihamnen - Stockholm - LR.JPG
Chevrolet - Nacka Express & Åkeri - Frihamnen - Stockholm - LR.JPG (132.21 KiB) Visad 31908 gånger

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Identifikation

Inläggav Stellan » 29 jul 2010, 20:34

Verkligen häftig bild...dels att få se en bil till från det här åkeriet, dels att få en transporthistorisk bild från verkligheten på den tiden. Just det att få en bakgrund till vad bilden visar är väldigt trevligt, och speciellt en sådan här bild med en massa detaljer som sedan länge är borta. Ser gärna mer av den här sorten :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Identifikation

Inläggav Anders » 29 jul 2010, 20:44

Instämmer med Stellan!
Alltid roligt att få se sådana här bilder. Går man runt i Frihamnen idag är det ytterst få spår kvar av det gamla tyvärr.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Identifikation

Inläggav gto-z28 » 06 feb 2013, 18:20

Tänkte bara kika på det här forumet när Nacka Express Åkeri dök upp.
Jag jobbade där 1979-86 och det pratades om att dom hade ett krossverk,lastmaskin och en lastbil som gick i afrika ? Så det borde vara dom här som visats på forumet.
Mvh Danne Handborn 8)
Användarvisningsbild
gto-z28
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:36

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster