Sida 1 av 2

Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 30 jan 2020, 18:13
av Per Thomson
Det har efterlysts bilder från detta åkeri. Stefan Bengtsson har meddelat mig några bider som kommer här. En bild i taget.

L60, L2960 med släp.jpg
L2960
L60, L2960 med släp.jpg (228.21 KiB) Visad 16930 gånger

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 31 jan 2020, 09:16
av svedengard
Trevligt med bilder från hemkommunen

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 31 jan 2020, 19:06
av Per Thomson
Dags för nästa bild, en tidig bulkbil för pneumatisk lossning av cement ->

L71, L1556 bulkbil.jpg
L71, L1556
L71, L1556 bulkbil.jpg (227.05 KiB) Visad 16879 gånger

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 31 jan 2020, 19:40
av Per Thomson
Kan det vara ett Kockum Interconsult bygge tro?
Ganska snart, 60-talet, övergick man från cylindrisk grundform till sfärisk form, i dagligt tal kallat 'kulor'. På de vanliga järnvägsvagnarna med två kulor blev benämningen Anita Ekberg. De yngre forumsbesökarna vet nog inte vem den 'donnan' var men med lite kreativitet kan ni ana en del av hennes utseende.

När startades Tankmobil? Blev det kanske till genom en 'avknoppning' från Kockum?

Den sfäriska formen innebar eliminering av skarpa formövergångar med hög påfrestning i svetsfogar. Därmed kunde även tunnare plåt användas vilket gav lägre tjänstevikt och ökad lastförmåga.

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 01 feb 2020, 16:19
av svedengard
Undras om detta är samma bil eller det är bara nummret som stämmer

020.jpg
020.jpg (415.53 KiB) Visad 16836 gånger

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 01 feb 2020, 19:54
av Per Thomson
Se även tråden med rubrik Einar Johansson Klippan, samma bild finns där. http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=3514&hilit=klippan

Visst måste det vara samma bil, kolla detaljer som stege med takräck samt stötfångarens påbyggda koppling för 'nosning' av släpet.
Blev bilen ombyggd till bulkbil eller var det omvänt?

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 01 feb 2020, 21:12
av svedengard
Vi vet inte i vilken ordning den blev ombyggd Vi får höra med Ingvar Jönsson eller om Christer Augustsson vet det

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 02 feb 2020, 19:13
av Per Thomson
OK Björn, ska bli intressant om du får fram något.
Jag tar nu in nästa bild, L75 L4784, även den finns med under Einar Johansson.

L75, L4784 hö fram.jpeg
L75, L4784 hö fram.jpeg (163.88 KiB) Visad 16770 gånger

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 05 feb 2020, 23:31
av Per Thomson
En något senare modell. Observera dieseltanken framför släpets boggi.

LB76, L7818 002.jpg
LB76, L7818 002.jpg (249.58 KiB) Visad 16698 gånger

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 06 feb 2020, 17:05
av svedengard
Jag har pratat med Arne Olsson fd. chaufför hos Einar sam har för sig att den blev bulkbil efter att de hade sålt den

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 06 feb 2020, 22:40
av 30Fredrik
Per! Var nog ganska vanligt med extra tankar på trailers eller släp förr! Jag hade en trailer efter ibland hos Stjärnströms, där det fanns 3 extra tankar och varje tank rymde 600l! Dragbilen jag hade fanns en tank som åxå rymde 600l så det var ju mer eller mindre tankbilar + vanligt gods man körde! MVH. 30Fredrik.

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 07 feb 2020, 12:26
av Per Thomson
30Fredrik skrev:Per! Var nog ganska vanligt med extra tankar på trailers eller släp förr! Jag hade en trailer efter ibland hos Stjärnströms, där det fanns 3 extra tankar och varje tank rymde 600l! Dragbilen jag hade fanns en tank som åxå rymde 600l så det var ju mer eller mindre tankbilar + vanligt gods man körde! MVH. 30Fredrik.

Jo Fredrik, du har så rätt. De sex Europatrailer LB76:orna som finns på den här sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762 varav jag körde en hade samtliga 800 liters tank under ASJ/Fruehauf trailarna. De var av rektangulär konstruktion medan det vanligaste var runda tankar.

Bra jobbat BJörn! Jo det är nog det mest troliga att den fick bli bulkliv i sitt andra 'liv'. Det blev ju fler förlorade flakmeter med torpedbilar i utlandstrafik medan den gott kunde 'hålla' ett tag till som bulkbil på kortare inrikes körning.

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 07 feb 2020, 12:33
av Per Thomson
'Interfrakt' Scanian står framför en Sassnitz -färja så förmodligen var den på väg till Österrike eller Italien. Detta var under en tid då kvottilldelningen av Tysklandstillstånd (väst) var ytterst begränsad, kanske endast 200 bilar samtidigt fick vistas i Västtyskland.
När jag körde på 'väst' fick jag nöja mig med resetillstånd eftersom jag kunde dela tillstånd med någon annan bil som också hade lång körsträcka i Sverige.

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 07 feb 2020, 16:58
av svedengard
Efter flakbil blev den bulkbil och till sist blev det högtippande betongbalja enligt Christer Augustsson så nu är det nog löst

Re: Br Augustsson Östra Ljungby

InläggPostat: 07 feb 2020, 18:25
av Per Thomson
Tack Björn!
Åter till LB 76:an; att lägga den extra axeln på släpet istället för på bilen sparade någon skattekrona. Bilarna skattades efter tjänstevikt vid den här tiden. Det är också en del av förklaringen till varför man valde en liten bränsletank på bilen och större extra-tank på släpet. Vid registreringsbesiktningen skulle bilens tank vara fylld när tjänstevikten fastställdes, dessutom lade man till 75 kg som avsåg förarens vikt.
Att stanna och pumpa över diesel från släpet till bilen var lite irriterande om man hade bråttom så ibland körde man medan pumpning pågick. Det hände att man glömde bort att stänga av pumpen, det hände mig en gång :oops: . Vid ett tillfälle hade jag sällskap med en alphydde-trailer genom DDR. Överpumpningen av diesel på den bilen skedde med tryckluft och av någon anledning blev trycket för högt så en svetsskarv i den rektangulära tanken under trailern sprack. Ett moln av dieseldimma spred sig över Autobahn varefter söndagstrafikens Trabanter utmed 'Berliner Ring' kom att dansa runt oroväckande. Som tur var hände ingen olycka. Det var en svetsskarv i tankens överkant som brast, så huvuddelen av dieselinnehållet blev kvar. Sprickan 'tätades' med en overall som hölls på plats med ett rep. Hur den killen gjorde för att få över diesel till bilen sedan vet jag inte då våra vägar skildes åt i Tjeckoslovakien.