Sida 1 av 1

Sandstöms Åkeri Helsingborg

InläggPostat: 17 sep 2019, 19:33
av Famo58
Undrar om någon här på forumet kan delge mig information om bilar som förekommit hos Sandströms åkeri. Fick en uppgift av en som varit pryoelev där på 70-talet att dom hade S-V LS 75-110 med Paratorsläp som hade både skåp och kapellavdelning. Bilarna skulle inte heller haft kapellställning utan det var presenning som gällde. Har även sett någon bild utanför kontoret där två S-V 76-110 står uppställda tillsammans med en Volvo Titan eller N88. Ett annat foto jag sett är med en S-V LS 76-110 med ett som jag tror är ett ASJ-släp, ett sådant med förstärkning med lätthål under sidodörren. Är det månne en Sandströmbil? Skulle vara kul att få bekräftat om detta är riktigt eller ej och jag tackar också på förhand för eventuell information. All annan information i ämnet är också intressant.

Re: Sandstöms Åkeri Helsingborg

InläggPostat: 17 okt 2019, 11:33
av S-V L44
Jag har tyvärr inte någon fullständig fordonshistorik, men Johan Sandströms Åkeri i Helsingborg verkar ha startat, som så många andra åkerier i början och mitten av 1920-talet, med en Ford TT.
Åkeriet har genom åren också benämnts Sandströms Åkeriförening upa, Johan Sandström & Söner.

Så här ser den fordonslista ut som jag för närvarande har tillgänglig för nämnda åkeri:

231010-291217 – Ford TT från 1923 (lastvikt 1500 kg, totalvikt 2820 kg)
241027-291217 – Benz från 1924 (lastvikt 3000 kg, totalvikt 6570 kg)
270615-300210 - Dansk Scania-Vabis - sannolikt modell DLa, årsmodell 1920 (lastvikt 3000 kg, totalvikt 6380 kg)
Okänd period - Fordonet/fordonen hittills inte noterat/noterade, men jag bör ha handlingarna utan att ha noterat ägaren och kan därmed inte söka på ägaren i min databas.
301102-350601 - Chevrolet 131, årsmodell 1929 (lastvikt 2100 kg, totalvikt 3750 kg). Bilen blev sedan Brandbil hos Edenberga Frivilliga Brandkår i Hallands län.
321230-410918 – Volvo LV67 D. En s.k. ”Sexhjulig”, dvs. treaxlig bil. Bilen var förhållandevis ”stor” för sin tid (lastvikt 5500 kg, totalvikt 8970 kg), och blev besiktigad med två olika påbyggnader samtidigt, en med tipp och en utan tipp. Bilen hamnade sedan,utan den tredje axeln, i Klippan i Kristianstads län.
360616-420108 – Volvo LV84 D från 1936 (lastvikt 3050 kg, totalvikt 5800 kg)
400205-481014 – Volvo LV182 DLF från 1939 (lastvikt 5920 kg, totalvikt 10900 kg)
461214-480709 - Volvo LV143 DLF från1946 (lastvikt 8100 kg, totalvikt 12300 kg). Det finns en bild på denna bil (se nedan), men det är osäkert om bilen tillhörde Sandströms Åkeri vid fototillfället. Efter Sandström ägdes den nämligen av två andra åkare i Helsingborg innan den skrotades i november 1949.

Volvo LV143 DLF - 1946 - Sandström-Nilsson-Lindborg Hbg - Skrotad November 1949 - Carlotta 7406-2008_1.JPG
Volvo LV143 DLF - 1946 - Sandström-Nilsson-Lindborg Hbg - Skrotad November 1949 - Carlotta 7406-2008_1.JPG (95.71 KiB) Visad 10910 gånger

480521-560726 – Scania-Vabis LS23 från 1948 (lastvikt 9440 kg, totalvikt 15000 kg)
560703-621218 – Scania-Vabis LS7150-170 från 1956 (lastvikt 9390 kg, totalvikt 17000 kg) Bilen hamnade sedan i Örebro län.
571216-Okänt, men efter 1972 – Scania-Vabis L5150-110 från 1957 (lastvikt 6070 kg, totalvikt 11000 kg)
600525-671229 – Scania-Vabis LS7550-175 från 1960 (lastvikt 9030 kg, totalvikt 17500 kg) Bilen hamnade sedan i Örebro län.
610527-680830 – Scania-Vabis LS7550-175 från 1959 (lastvikt 9030 kg, totalvikt 17500 kg) Bilen köptes begagnad från L-län – Ombyggd till traktor 1968.
690217-671229 – Volvo FB88-42 T från 1966 (lastvikt 12000 kg, totalvikt 22000 kg) (Bilen köptes begagnad från L-län – Exporterades sedan till Finland.
700211-Okänt, men efter 1972 – Volkswagen 2-61 Pick-Up årsmodell 1969. Föregående ägare var Findus i Bjuv.

Detta innebär också att jag hittills inte har någon av de bilarna som du nämner ovan markerade med Sandström som ägare i min databas.
Samtidigt är det också värt att nämna att bilar registrerade 1972 och senare är näst intill omöjliga att spåra enbart baserat på ägare. Det erfordras antingen kända registreringsnummer eller bilder med identifierbara registreringsnummer för att kunna spåra dessa.

// Kjell N

Re: Sandstöms Åkeri Helsingborg

InläggPostat: 17 okt 2019, 19:55
av Bigmanstown
Det finns en sida på Facebook som heter något i stil med " vi som jobbar eller har jobbat på Sandströms".
Där måste finnas nått intressant kanske!

Re: Sandstöms Åkeri Helsingborg

InläggPostat: 18 okt 2019, 17:15
av Famo58
Man brukar ju ta begreppet svar på tal lite negativt men i det här fallet fick man ju ett fantastiskt positivt gensvar. Ytterst intressant och att det finns sådant vetande är ju verkligen imponerande. Jag bugar mig allra djupast för detta utförliga svar. Gällande Facebook deltager jag inte men det kanske jag skall ompröva för nu blev jag riktigt nyfiken när jag fick höra att även där kan finnas information.

Re: Sandstöms Åkeri Helsingborg

InläggPostat: 21 jan 2020, 11:41
av S-V L44
Några av de saknade fordonen i listan ovan är nu upptäckta.
Jag markerar dem med blå text.

// Kjell N