Skandinaven, tack för denna bild. Den Titan Turbo med 230 hk var så där grön hela vägen men en annan s.k. Volvogrön färg med svarta skärmar och Floby-hytt som min far tjatat sig till då han hatade den där Hilding Nyström hytt som satt på Vikingen. Lasten bestod ofta av virke på bil och släp som kördes en halv mil till SJ:s lastkaj där virket lastades av och ombord på järnvägsvagnen för vidare transport ut i "Världen" Virket lastades med den jämna sidan fram då paket lastades på bilen och åtta på släpet som var treaxligt. Virke kunde han också få köra från sågverket till Holmsunds hamn, en sträcka på 7 mil enkel väg. Två turer kördes, sedan var det lastning och vidare hem där ekipaget fick stå över natten. Sedan var vi igång kl. 6.00 på morgonen och kunde köra lasset direkt till Holmsund. Varför gjordes detta?
Jo det var bunkring av virke till England och det var ett måste att ha allt virke på plats då skeppshyran att stå vid kaj är kostsamt.
Jag åkte med mycket och var uppe kl 5 på morgonen, och vi åt kallgröt med fil som tillgick så att vi tog en sked med gröt och doppade denna i filen. Gott var det. Om jag var trött? nej, för Volvofrälst 12-åring var det så spännande så man satt som ett tänt ljus i hytten.
Lars-Gunnar