- 310548_165375710208527_100002082988530_341299_2164280_n.jpg (53.33 KiB) Visad 21776 gånger
Moderator: Anders Ason
stefan skrev:Göran, den trailer och släp kombinationen kördes av min pappa.Det var en 230 hästars titan som dragbil och det var en lös dolly och asj trailers. Har tyvärr inga kort på detta ekipage. mvh stefan
flak skrev:Lite gamla Bilspeditionsbilder från Kalmar län kanske man kan bjuda på.
stefan skrev:Hej göran, pratade med pappa i telefon nu. Han jobbade för nordlinjen som ägdes av flera åkerier i kalmar och K-G bolaget var en av dom. Pappa heter Bruno Söderbergh. Han hade för sej att K-G bolaget hade en till trailer och släp men kommer inte ihåg riktigt. Det är ju några år sedan. / Stefan
Stellan skrev:Tjusiga bilder "Flak", sådana kan man aldrig se sig mätt på![]()
/Stellan
Göran Gbg skrev:Stellan skrev:Skåpbil och skåpsläp var nog inte så vanligt på den tiden väl, tycker att man ser mest det ena eller andra på gamla bilder. 76:an är ju ett otroligt stiligt ekipage i alla fall![]()
/Stellan
Hej Stellan. Ett annat ovanligt ekipage var en fordonskombination som KG-bolaget i Kalmar körde med, trailer + släp, 32meter. Har för mig att släpet hade en lös dolly. Vet inte om dom hade dispens men jag tror inte det. Kan inte komma ihåg när 24 m. begränsningen kom. Kanske någon annan som vet? Jag kan säga att det var knöligt över Göta Älvbron. Detta var före 1971. Har tyvärr ingen bild på åket.
mvh Göran Gbg
Per Thomson skrev:Göran Gbg skrev:Stellan skrev:Skåpbil och skåpsläp var nog inte så vanligt på den tiden väl, tycker att man ser mest det ena eller andra på gamla bilder. 76:an är ju ett otroligt stiligt ekipage i alla fall![]()
/Stellan
Hej Stellan. Ett annat ovanligt ekipage var en fordonskombination som KG-bolaget i Kalmar körde med, trailer + släp, 32meter. Har för mig att släpet hade en lös dolly. Vet inte om dom hade dispens men jag tror inte det. Kan inte komma ihåg när 24 m. begränsningen kom. Kanske någon annan som vet? Jag kan säga att det var knöligt över Göta Älvbron. Detta var före 1971. Har tyvärr ingen bild på åket.
mvh Göran Gbg
Längdbegränsning:
24 meter längdbegränsningen kom den 1:a januari 1968. Jag har för mig att för ekipage som var längre gick det att söka dispens för ytterligare 5 års användning. Vid samma tidpunkt infördes höjd hastighet för lastbil med släp från 50 km/h till 70 km/h.
Göta Älvbron:
Jag har för mig bron var begränsad till 8/12 tons axel/boggie tryck, eller rättare sagt, den blev aldrig uppklassad till 10/16 under 60-talet när detta började införas etappvis för olika vägar i landet. Då det vid mitten av 60-talet började bli mer vanligt med 10/16 ton och inga andra bro eller tunnel-alternativ fanns, har jag för mig att man tillät 10/16 ton för spårvagnsfilerna.
Thomas Almen skrev:Norpat bilden från Jamtli, Billsta?. Jag vet vart den där vagn står, i räddningsbart skick... Första luftfjädrade i Jämtland.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster