Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Skandinaven » 11 dec 2011, 23:30

310548_165375710208527_100002082988530_341299_2164280_n.jpg
310548_165375710208527_100002082988530_341299_2164280_n.jpg (53.33 KiB) Visad 21776 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bilspedition

Inläggav Göran Gbg » 12 dec 2011, 00:25

stefan skrev:Göran, den trailer och släp kombinationen kördes av min pappa.Det var en 230 hästars titan som dragbil och det var en lös dolly och asj trailers. Har tyvärr inga kort på detta ekipage. mvh stefan


Hej. Stefan, körde han för KG-bolaget mellan Kalmar-Göteborg? Vad heter han? Jag kanske känner honom. På den tiden lotsade jag på linjen Hultsfred-Gbg. Det var 2 åkare på samma linje, Bruno Drott Hultsfred & Einar Karlsson, Mörlunda. mvh. Göran Gbg.
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Bilspedition

Inläggav flak » 12 dec 2011, 11:39

Lite gamla Bilspeditionsbilder från Kalmar län kanske man kan bjuda på.
Bilspedition Fiskaregatan 64.jpg
Bilspedition Fiskaregatan 64.jpg (43.25 KiB) Visad 21747 gånger
Bilspedition Fiskaregatan 64 1960.jpg
Bilspedition Fiskaregatan 64 1960.jpg (39.61 KiB) Visad 21747 gånger
H5381nr2.jpg
H5381nr2.jpg (39.08 KiB) Visad 21747 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Bilspedition

Inläggav stefan » 12 dec 2011, 12:45

Hej göran, pratade med pappa i telefon nu. Han jobbade för nordlinjen som ägdes av flera åkerier i kalmar och K-G bolaget var en av dom. Pappa heter Bruno Söderbergh. Han hade för sej att K-G bolaget hade en till trailer och släp men kommer inte ihåg riktigt. Det är ju några år sedan. / Stefan
stefan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 apr 2008, 10:38

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 12 dec 2011, 14:40

Tjusiga bilder "Flak", sådana kan man aldrig se sig mätt på :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Göran Gbg » 12 dec 2011, 17:19

flak skrev:Lite gamla Bilspeditionsbilder från Kalmar län kanske man kan bjuda på.
Bilspedition Fiskaregatan 64.jpg
Bilspedition Fiskaregatan 64 1960.jpg
H5381nr2.jpg



Hej, fina bilder. Nedersta bilden är tagen i Västervik´s hamn, sent 60-tal. Göran Gbg. :)
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Bilspedition

Inläggav Göran Gbg » 12 dec 2011, 17:26

stefan skrev:Hej göran, pratade med pappa i telefon nu. Han jobbade för nordlinjen som ägdes av flera åkerier i kalmar och K-G bolaget var en av dom. Pappa heter Bruno Söderbergh. Han hade för sej att K-G bolaget hade en till trailer och släp men kommer inte ihåg riktigt. Det är ju några år sedan. / Stefan


Hej, igen, Jo dom hade nog flera torpedbyggen. Jag känner inte igen namnet på din far men, dom hade en chaufför som hette Aldo(r) tror jag och en som kallades "kronprinsen", jag tror han var gift med henne som drev åkeriet, (Helena)?
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Bilspedition

Inläggav Skandinaven » 13 dec 2011, 00:50

Fantastisk med dessa gamla nostalgibilder - mera av dom tack !
//Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 13 dec 2011, 13:48

Stellan skrev:Tjusiga bilder "Flak", sådana kan man aldrig se sig mätt på :D

/Stellan


Håller med! Det är riktigt roligt att få se vardags miljöbilder som dessa! :D
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2011, 10:19

Göran Gbg skrev:
Stellan skrev:Skåpbil och skåpsläp var nog inte så vanligt på den tiden väl, tycker att man ser mest det ena eller andra på gamla bilder. 76:an är ju ett otroligt stiligt ekipage i alla fall :D

/Stellan


Hej Stellan. Ett annat ovanligt ekipage var en fordonskombination som KG-bolaget i Kalmar körde med, trailer + släp, 32meter. Har för mig att släpet hade en lös dolly. Vet inte om dom hade dispens men jag tror inte det. Kan inte komma ihåg när 24 m. begränsningen kom. Kanske någon annan som vet? Jag kan säga att det var knöligt över Göta Älvbron. Detta var före 1971. Har tyvärr ingen bild på åket.
mvh Göran Gbg :)


Längdbegränsning:
24 meter längdbegränsningen kom den 1:a januari 1968. Jag har för mig att för ekipage som var längre gick det att söka dispens för ytterligare 5 års användning. Vid samma tidpunkt infördes höjd hastighet för lastbil med släp från 50 km/h till 70 km/h.

Göta Älvbron:
Jag har för mig bron var begränsad till 8/12 tons axel/boggie tryck, eller rättare sagt, den blev aldrig uppklassad till 10/16 under 60-talet när detta började införas etappvis för olika vägar i landet. Då det vid mitten av 60-talet började bli mer vanligt med 10/16 ton och inga andra bro eller tunnel-alternativ fanns, har jag för mig att man tillät 10/16 ton för spårvagnsfilerna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bilspedition

Inläggav Göran Gbg » 17 dec 2011, 00:20

Per Thomson skrev:
Göran Gbg skrev:
Stellan skrev:Skåpbil och skåpsläp var nog inte så vanligt på den tiden väl, tycker att man ser mest det ena eller andra på gamla bilder. 76:an är ju ett otroligt stiligt ekipage i alla fall :D

/Stellan


Hej Stellan. Ett annat ovanligt ekipage var en fordonskombination som KG-bolaget i Kalmar körde med, trailer + släp, 32meter. Har för mig att släpet hade en lös dolly. Vet inte om dom hade dispens men jag tror inte det. Kan inte komma ihåg när 24 m. begränsningen kom. Kanske någon annan som vet? Jag kan säga att det var knöligt över Göta Älvbron. Detta var före 1971. Har tyvärr ingen bild på åket.
mvh Göran Gbg :)


Längdbegränsning:
24 meter längdbegränsningen kom den 1:a januari 1968. Jag har för mig att för ekipage som var längre gick det att söka dispens för ytterligare 5 års användning. Vid samma tidpunkt infördes höjd hastighet för lastbil med släp från 50 km/h till 70 km/h.

Göta Älvbron:
Jag har för mig bron var begränsad till 8/12 tons axel/boggie tryck, eller rättare sagt, den blev aldrig uppklassad till 10/16 under 60-talet när detta började införas etappvis för olika vägar i landet. Då det vid mitten av 60-talet började bli mer vanligt med 10/16 ton och inga andra bro eller tunnel-alternativ fanns, har jag för mig att man tillät 10/16 ton för spårvagnsfilerna.
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 01:34

Lägger ut en bild på en LBS76:a

Mvh Mats :D
Bilagor
082.jpg
082.jpg (63.88 KiB) Visad 21531 gånger
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 15:24

Norpat bilden från Jamtli, Billsta? :wink: . Jag vet vart den där vagn står, i räddningsbart skick... Första luftfjädrade i Jämtland.
Thomas Almen
 

Re: Bilspedition

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 15:34

Thomas Almen skrev:Norpat bilden från Jamtli, Billsta? :wink: . Jag vet vart den där vagn står, i räddningsbart skick... Första luftfjädrade i Jämtland.

Ja den är från Jamtli :D Du har ingen aning om vart bilen tog vägen?

Mats
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Bilspedition

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 15:38

Antagligen till Solbergs Lastbilsskrot i Marieby. Flaket blev nog återanvänt på en tidig LBS 110.
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster