Jag håller med om att bilarna på bilderna ser väldigt olika, men efter att ha studerat tre registreringshandlingar på bilen så tror jag trots allt att det är en och samma bil. Chassinumret är i alla fall samma.
Och det finns fler kriterier t.ex. GDG, kranen, höga lämmar, alltid hemmahörande i samma socken, etc. som tyder på att det rör sig om samma bil.
Per Thomson skrev
Finns det risk att de uppgifterna man får fram ur länsarkivet endast avser den senaste bilen med det aktuella registreringsnumret och att uppgifterna tillhörande den första flyttades över till den bilens nya reg nr i det nya länet? Jag utgår alltså från att ett bilbyte har skett och att den första bilen hamnat i ett annat län.
Jag tror att den risken är lika med noll eftersom chassinumret är lika och fordonet har "passerat" minst tre olika besiktningsmän.
Efter att ha studerat och fotograferat av "tusentals" gamla reghandlingar i Malmöhus, Kristianstad, Blekinge och Hallands län så ser man att det i enstaka fall kan förekomma att ett fordonsfabrikat kan erhålla samma registreringsnummer som ett tidigare fordon, men ytterst sällan är det samma modell och absolut inte samma modell med samma chassinummer. (Volvo kan ibland uppvisa samma chassinummer men modellerna är då olika.)
Fusk kan naturligtvis förekomma men knappast om fordonet används i tjänst utanför den normala regionen. Risken för att länsman skall upptäcka fusket är då alltför hög, och då tänker närmast på "långtradaren" som kanske oftare var utsatt för risken att bli inkallad vid vägkanten. Fusket verkar vara mer utbrett med traktor-registrerade lastbilar. Där kan man se många exempel. Det beror nog till en del också på att dessa inte är besiktningspliktiga, mer än första gången efter ombyggnaden.
Felskrivningar och feltolkade siffror kan också förekomma, men det är ingenting som tyder på att sådant skett för ovanstående fordon.
Spekulationen kring hyttfabrikatet är ytterst intressant.
När jag först såg bilden på GDG-Scanian så påminde hytten mycket om hur jag upplevde hytten på min fars Scania-Vabis L44 från 1950.
Jag har tyvärr endast ett uselt foto på hans bil och mina minnesbilder från tiden innan 6 års ålder är ju inte så tillförlitliga. Men jag minns den delade framrutan och delar av interiören ganska väl.

- Scania-Vabis L44 - 1950 - M3974 - Asmundtorps Åkeri - Hytt.JPG (70.7 KiB) Visad 15709 gånger
Jag har alltid trott att farsan köpte sin hytt i Gladsax (precis som för Scanians efterföljare, International Harvester R174:an 1956), men det finns faktiskt en del likheter med Klippan-hytterna även här.
Man kan t.ex. titta på utformningen av sidorutan, dörrens nederkant och vindrutetorkarnas placering. Ganska bred dörrlist som gick runt hörnet. Dörrhandtaget sitter visserligen lite lägre.
Jag får forska vidare i det här.
// Kjell N