Kan någon på detta forum delge mig uppgifter och kanske eventuellt bilder på vilka typer av bilar Johs Rasmussen i Svebölle använde under 50-70 tal? Har varit i mailkontakt med åkeriet i dessa frågor dock utan gensvar. Kanske signatur "scandinavien" upplysa om något då han tycks ha outsinligt med trevliga bilder att delge forumet med. Han skall verkligen ha en stort tack för detta liksom alla andra som lägger in bilder här på forumet. Anledningen till det hela är att jag fann en bild på en Scania Vabis LBS 76 men med en alldeles för modern trailer som påhäng och då väcktes tanke om just ovanstående. Har också sett deras bilar här i Helsingborg, inberäknat den som lyckades hamna i hamnbassängen. Tror att detta var omkring 1980. Tackar på förhand för eventuella upplysningar.
Tackar för bilden,den var inte dum men lite tidig men det är ju alltid roligt att höra historier från början. Vilket år kan bilden vara ifrån? Hoppas på en fortsättning i både ord och bild om möjligheten finns.
Du har fuldständig rätt Kjell, alla dom gamla är full av själ ( soul in english ) Alla nya i dag, är väldig hi-tech, men inte så olika som på 70 talet å ner imot 60 - 50 - 40 och 30 talet. Denna White från Svebölle, er från perioden 1937 - 40 Hälsn. Skandinaven
Foton av gamla JR bilar är vanskeligen å hitta, men då fanns en i mina gamla gämmer i privat fotobok. Jag scannade inn och här ser du en 141 med twinpulverbulk, knipsat 1980. Hälsn. Skandinaven
Jag undras ochså, da jag scannade bilden och titta en ekstra gång på denna gamle bilden. Varför fann är den inte med tandem axlar och navreduktion, som vanliga 146ár är ? Jag kan inte minnades ursprungen av denna Scania, men jag vet, at det var inte en bil, som Johs. Rasmussen kjöbte från nya,- nej det var en bil dom kjöbte brukt och renoverade upp, som en slags " Kåren " för dere firma,- men du är rätt, Reid, två axlar ? /Skandinaven
Den här bilen har jag i verkstaden, bara diskbråcket ger med sig ska jag skruva ihop den och ha kul med den. Emblemen är bara dekaltrimmning, numera heter den 140. Från början levde bilen ett liv som grusbil i trakterna av Esbjerg, när den var utsliten och upprostad köpte Swebölle den, förlängde hytten och byggde en bärgningsbil av det hela. Ombyggnaden gjordes 1984. 1993 var den upprostad igen och renoverades ytterligare en gång. Jag köpte bilen 2007, då hade den stått något år i Swebölle och var totalt upprutten i hytten och motorn var skuren. Jag har lagat hytten, bytt motor, lagt en förmögenhet i hydrauliken och lackat den, och mycket mer! Just nu är ett elsystem under uppbyggnad men som sagt kroppen strejkar just nu.
Stina.
Bilagor
Swebölle Aug -93 001_resize.jpg (144.78 KiB) Visad 24578 gånger
Bärgaren 2010.05.17 004_resize.jpg (108.47 KiB) Visad 24578 gånger
Filborna 09.08.06 003_resize.jpg (125.54 KiB) Visad 24578 gånger
Till blästring 09.07.29 005_resize.jpg (116.4 KiB) Visad 24578 gånger
Ventilpaket Bärgare 09.07.22 010_resize.jpg (163.61 KiB) Visad 24578 gånger
09.05.07 005_resize.jpg (111.64 KiB) Visad 24578 gånger
09.05.07 001_resize.jpg (138.41 KiB) Visad 24578 gånger
HPIM0096_resize.jpg (121.89 KiB) Visad 24578 gånger
Trevliga bilder som lägges in, tack för dom. Konstigt att det är svårt med bilder med tanke på att bilarna sågs mycket i Helsingborg kring 1980, då mest som bulktransporter. Hur stort var åkeriet egentligen? Alla fakta i ämnet är intressanta. Undrar just vad LBS 76:an haft som påhäng när den var i aktiv tjänst.
Swebölle har expanderat dels av egen kraft, dels genom uppköp av andra åkerier. Om jag minns rätt har dom fyra stationeringsorter i Danmark där huvudanläggningen är den i Swebölle. Hela anläggningen i Swebölle jämnades med marken och ersattes av nya byggnade som invigdes förra året. Som störst hade dom drygt 300 bilar, idag är antalet något lägre, delvis för att bilar sålts till chaufförer som sedan kör som inlejda åkare.
Swebölle är även etablerade i Sverige, dom är huvudtransportörer för Air Liquid med utgångspunkt i Köping där drygt 20 bilar sysselsätts.